Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utsatt höna, hjälp!  (läst 2394 gånger)

Wildvittra

• -
utsatt höna, hjälp!
« skrivet: 20 maj-11 kl 14:43 »
Vår ena brahmahöna har blivit ganska illa tilltygad av vår nya tupp, han har rispat upp ett ganska djupt sår i sidan på henne med klorna. Hon bor nu i garaget tillsammans med en ruvhöna så det är lugnt. Problemet är att vi inte vet hur vi ska göra när hon ska tillbaka till hönsgården, för hon är nu rädd för tuppen och han är verkligen besatt av henne. Hon är tuppens stora favorit och finns hon i närheten ser han bara henne och är på henne hela tiden. Inte så konstigt alltså att hon tycker det är läskigt. Tips?
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Fuglemakeren!

• Norge
SV: utsatt höna, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 20 maj-11 kl 15:43 »
Klipp tuppsporrarna och sy en sadel till hönan.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Wolphedog

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-11 kl 21:06 »
Det kan vara klon på "tummen" som river hål. Dom kan vara rakbladsvassa. Jag brukar ta fram raspen och fila både klor och sporrar. Då kan jag forma dem lite rundade. Hönor läker fint det ordnar sig nog.

Wildvittra

• -
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 10:25 »
Puttar upp tråd lite då jag behöver råd. Hönan i fråga har läkt ihop fint och tanken är att hon ska tillbaka till hönshuset snart. Men hon är ju så himla rädd för tuppen och han är helt tokig i henne och låter henne inte vara ifred. Finns det något sätt/tips hur vi kan få tuppen att lämna henne ifred, åtminstone i början när hon kommer tillbaka? Så hon inte behöver bli så rädd. Då menar jag inte att sätta henne bakom nät eller så för det är ungefär såsom det varit nu, då står tuppen och dansar för henne oavbrutet när han kommer åt, och när han väl kommer åt henne så… Till saken hör väl att våran tupp inte är sådär jättesmidig när han ska para sig med hönorna, han trampar och donat länge och de blir ganska illa tilltygade i fjädrarna och får lätt sår av sporrarna, inte konstigt då att denna höna tycker han är läskig.
Skulle bli jätteglad för tips om hur vi kan göra!  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 10:45 »
  Klart hon blir rädd, det har hon ju grundad orsak till!  Kan det ha med lukt att göra?  Vad jag vet kan handjur av däggdjursarter bli så där av de dofter som kommer av en födsel.  Men det är även individuellt hur mycket handjuret blir påverkat.  Jag grunnar på om det kan vara en kombination av någon doft hos henne, och en extra känslighet hos honom.

Kommer med intresse att följa denna tråd, och hoppas lära mig något!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 18:05 »
Tycker faktiskt att du ska sy en sadel, det skyddar hela ryggen. Jag tog en gammal barnoverall i bävernylon och fodrade med fleece. Sitter som gjuten. när det inte gör ont på ryggen borde hon bli mindre rädd.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 20:17 »
Vad smart!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jun-11 kl 15:15 »
Tycker faktiskt att du ska sy en sadel, det skyddar hela ryggen. Jag tog en gammal barnoverall i bävernylon och fodrade med fleece. Sitter som gjuten. när det inte gör ont på ryggen borde hon bli mindre rädd.

Försökte med sadel till en annan brahma tidigare men hon tog av sig den... jag är inte så bra på det här med att sy och har ingen symaskin, hur kan man göra en sadel enkelt som hönan inte kan ta av sig själv?

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser