Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mat till akor  (läst 1659 gånger)

Nawid

• Uppland
mat till akor
« skrivet: 22 maj-11 kl 14:45 »
hej
jag har några ankor och undrar vad dem kan äta. kan ni säga vad dem äter

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: mat till akor
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 14:49 »
Ger mina havre. Sedan så bjuder jag de på lite allfoder ibland också. Mycket grönt (gräs, maskrosblad, klöver m.m) sedan matrester är smaskens också. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-11 kl 21:14 »
matar mina med allfoder,värpfoder,havre,korn,vete,duvfoder,matrester,potatisskal,maskrosor,kirskål,gräsklipp samt bröd...
mina pekingankor äter mört med förtjusning..(ge dem inte fisk om ni äter äggen)..
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 22:31 »
grunden är krossad have ... späds på med matrester ... och sådant de hittar i omgivningarna när de får gå lösa!

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #4 skrivet: 26 maj-11 kl 10:21 »
Hur gamla ska de vara när man kan ge dom säd? är det något sädesslag som är bättre än något annat? Finns det några bra tips på hur man ger dem vatten utan att de slabbar och spiller ut det?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 maj-11 kl 10:34 »
Jag har skrivit om detta tidigare, vet inte om det var under höns eller under ankor. Letade upp en massa länkar. Det bästa spannmålet till växande fjäderfä är vete, men en del menar att det gör höns mer benägna att hacka på varandra.

Mina ankor får allfoder start som nykläckta, sedan gradvis allfoder och sedan gradvis vete. Till avelsdjuren kompletteras det med lite värpfoder under värpsäsongen. Dessutom får de bröd med utgånget datum, när jag kommer över det, och så går de fritt över stora ytor, så de äter vad de hittar själva. Myskankorna äter ofta grodor har jag sett, dessutom går det åt massor av mördarsniglar, div växter mm.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser