Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur Välja ut bästa tupparna i flocken?  (läst 1036 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Hur Välja ut bästa tupparna i flocken?
« skrivet: 22 maj-11 kl 21:30 »
Nu har det blivit dags att välja vilka tuppar som skall vara kvar och vilka som ska nackas :-\
Jag har 10 Dvärg Kochintuppar på 5 hönor och hade tänkt behålla tre.

Hur gör jag bästa urvalet? Rasstandard vs flockbeteende? Vad ska jag tänka på?
Jag har ju en favorit tupp men han är kanske inte den bästa att spara då han knappt har någon befjädring på benen. Sen finns det en som är lite större än de andra och väldigt "lurvig"....
Egentligen är det ingen som sticker ut mer än någon annan i beteende, ja kanske en av de vita som hönorna tycks gilla mer än de andra tupparna. Man kanske ska ta fasta på "Gullornas" val ;)

Ja, ni med lite erfarenhet, ge mig lite riktlinjer om vad som är viktigt här!

Tack på förhand, Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Jennyt

• Västergötland
SV: Hur Välja ut bästa tupparna i flocken?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-11 kl 21:47 »
Jahapp..... såhär gör jag ;)

En förutsättning är att tuppen e trevlig mot människor, hönorna och önskvärt att han även funkar med andra tuppar. Allt annat hamnar på kubben.

När det är klart börjar jag sortera bort sådant som inte är önskvärt i aveln. Jag kollar först och främst att tuppen är rätt i typen därefter går jag in på detaljer. Benfärg, benbefjädring, fjäderstruktur, vingarnas läge, kammen, näbbfärg, färgen på tuppen osv.

Tuppen ska komplettera hönsen. Har hönsen en brist är det extra viktigt att tuppen besitter denna egenskap.

Efter detta brukar det inte vara så många kvar ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Hur Välja ut bästa tupparna i flocken?
« Svar #2 skrivet: 28 maj-11 kl 08:47 »
Jag har själv haft en förkärlek för stora höns. Så även för de små raserna. Men efter att ha ställt ut Dvärgkochin och pratat med erfarna så har jag lärt mig att dvärgar i allmänhet  tenderar att dra åt att bli större än var de ska vara i standard och stora höns drar åt att bli mindre - alla strävar åt medelstorlek. Så välj inte ut för stora dvärgtuppar. Fast de ser ståtligare ut. Tänk på att de ska ha gula ben. Vara breda om du tittar på dem ovanifrån.. Fick jättebra poäng (96 och 95) på mina vilket var bra på flera sätt - nu kan jag titta på dem och utgå från hur resten ska se ut.

Kasta åt dem lite god mat och se vilken tupp som inte äter själv utan bjuder hönsen. Har märkt på mina att det är liten mognadsfråga innan de gör så. När de var 4 månader var de flesta ego (och sexfixerade  :-\)men när de blev lite äldre så var det stor skillnad på vilka som bjöd hönsen.

Lycka till!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser