Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är en get för gammal för att betäckas?  (läst 4105 gånger)

isblomma

• Dalarna
När är en get för gammal för att betäckas?
« skrivet: 23 maj-11 kl 16:52 »
Hej alla här och till att börja med; Vilket underbart ställe att ha hittat till!

Min fundering: Vi har fyra dvärggetter, och en bock. Bocken är utlånad då vi väntar killingar. Våra fyra getter är av lite blandad ålder och har i vinter gått tillsammans med bocken alla fyra. Den äldsta är troligtvis sju år, de vi köpte henne av hade fått uppgift att hon "troligtvis" var född -04. Hon var sjuk för ca en vecka sen, hängig och loj och ville inte äta. Nu är hon dock igång igen, hon äter & dricker och börjar återhämta sig. Är dock lite orolig för henne då jag trott att hon är dräktig. Blev hon sjuk pga något med den eventuella killingen? Hur mår killingen nu - om hon nu har någon? Många funderingar nu... Nåja, dessa frågor är svåra för er att svara på på distans men en sak jag vore glad för svar på är som rubriken lyder: När är en get för gammal för att orka med killning och dräktighet? Tänker om det nu är så att hon är för gammal så vore det bra att veta, så jag kan separera henne från de andra när det är dags för bocken att komma hem en vända igen...
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

isblomma

• Dalarna
SV: När är en get för gammal för att betäckas?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-11 kl 10:01 »
Ingen som kan hjälpa mig med svar på detta?
Man, dotter, två bonussöner, tre katter, tre dvärggetter med fyra killingar, samt sommarfår (två tackor & fyra lamm i år). Det är min familj!

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-11 kl 10:10 »
Hej,har arbetat på fritidslantgård med getter. Inga dvärgar utan vanliga afrikanska. Om getterna får en kull killingar per år borde du kunna betäcka henne tills hon är 9-10 år. En del låter bocken "gå med" hela året vilket medför att getterna lammar oftare och blir mer sletna tidigare,då kanske du ska rådfråga veterinär. Du får avgöra genom att se på hennes kondition.
Din gets senaste svacka med lojhet behöver inte ha med dräktigheten att göra,fast om du vet att hon ska killa inom ett par dagar skulle jag vara extra uppmärksam. Lycka till
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

isblomma

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 maj-11 kl 16:51 »
Tack för ditt svar! Då törs jag låta henne gå med bocken en gång till i alla fall, förutsatt att killningen går bra (om det nu blir någon, nu har vi trott ett tag att det varit på gång men det är första gången vi är med såhär hela vägen så dels har jag inte lärt mig alla tecken och dels ser man tecken hela tiden för man vill ju så gärna! Hon har i alla fall inte fått flera kullar om året så hon bör inte ha blivit sliten av det i alla fall. Vi får se hur hennes kondition är till hösten, är hon pigg så får hon träffa bocken en gång till.

Vi fick aldrig någon klarhet i varför hon blev sådär loj, vi lyckades få i henne lite näring & vätska och nu repar hon sig sakta men säkert. Hoppas det fortsätter så! Har du någon idé vad som kan vara orsaken? Hon var alldeles trött och slut, låg inne i vindskyddet och ville inte gå ut och äta eller nåt. Tvingade ut henne ett par gånger för hon låg inne och liksom skälvde och jag ville se om hon kunde stå och gå på egen hand. Det kunde hon, även om hon var svag. Verkade inte vara några balansproblem utan bara svaghet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 maj-11 kl 15:32 »
Det låter inte så bra med Din gets symptom.  Om hon ÄR dräktig, så är det ju två påfrestningar samtidigt.  Då kan hon vid den åldern behöva lite extra ompyssling, få vara i fred ibland med sitt foder, även om hon går med flocken till vardags.  Prata mycket med henne, så Du ser eventuella förändringar i beteendet.  Och räkna i Din almanacka hur länge sedan det var hon SENAST hade tillgång till bocken.  148 dygn framåt, och Du har det senaste datumet då hon rimligen kan föda!  Vid ungefär halva tiden brukar man kunna börja ana en liten svullnad över magen.  Kolla även juvret; nyfödda killingar dricker inte hallonsaft!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

isblomma

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 25 maj-11 kl 19:54 »
Jag håller henne under uppsikt! Ryktar henne, pratar med henne,matar så gott det går... Tar med henne ut ur hagen men hon får separationsångest så fort hon är ifrån de andra. :/ Hon är fortfarande lite hängig, men mycket bättre än hon var i förra veckan. Hon dricker vatten i alla fall, och äter om än inte några större mängder. Hon skulle som senast kunna killa i augusti om hon nu är betäckt, så det kan ju vara ett tag kvar. Har tyckt att hon blivit rundare om magen men nu när hon varit hängig så har hon tunnat ur så nu vet jag inte. Tycker dock fortfarande att hon är rund och stinn under buken. Juvret är inte just något större, tycker hon har fått lite större spenar men det är inte mer fylligt eller så.

På veterinärs inrådan gav vi druvsockerlösning och fick i henne lite grann och det är efter det som hon blivit i alla fall lite piggare. Några andra tips vad jag kan göra om hon fortsätter vara hängig? Och vad kan det vara för fel?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #6 skrivet: 25 maj-11 kl 22:59 »
När min get matstrejkade så fick jag henne knappast att äta något alls, men hon tyckte om torkade aprikoser och hallonsaft, så det fick hon (samt lite jordgubbar). Det gäller att få igång henne så att hon äter ordentligt med grovfoder/kvistar, löv. Hoppas att det löser sig för er!

Här är en länk där jag fick mycket bra tips med min matstrejkande Vera: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67949.0
« Senast ändrad: 25 maj-11 kl 23:03 av Bergsblomman »

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-11 kl 06:13 »
På veterinärs inrådan gav vi druvsockerlösning och fick i henne lite grann och det är efter det som hon blivit i alla fall lite piggare. Några andra tips vad jag kan göra om hon fortsätter vara hängig? Och vad kan det vara för fel?

Svårt att veta vad som kan vara fel. Jag skulle fortsätta ge henne energidryck (finns bra "recept" långt bakåt) och ta bort ev. kraftfoder (havre, korn osv). Det låter konstigt att ta bort ett foder från en get som äter dåligt, men ofta är just kraftfoder en bov i dramat. Äter getter kraftfoder på grovfodrets bekostnad, har man snart mycket sjuka getter. Ge gott hö/fin halm, sly, grenar/ris - speciellt tallris är bra för krassliga getter, morotsbitar. Tunn, ljummen havrevälling kan de ibland gilla. Hoppas geten piggnar till  :).
« Senast ändrad: 26 maj-11 kl 06:19 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 26 maj-11 kl 06:56 »
Tack Bergsblomman och Sussilo för Era, som alltid, kunniga och informativa inlägg!  :)

isblomma

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 maj-11 kl 12:05 »
Nu låg hon inne och verkligen skälvde, magen verkar dra ihop sig, halvslutna ögon. :( Veterinären på väg, återstår att se om han tror sig kunna göra något...

isblomma

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 26 maj-11 kl 19:08 »
Tack för era svar & er hjälp. Historien fick idag ett tvärt slut, skruttan bara låg och skakade och visade inte ens några reaktioner när veterinären undersökte henne. Då han inte gav henne någon god prognos även om vi skulle sätta in intensivdropp och jag inte ville se henne lida mer som hon så uppenbart gjorde idag, så tog jag beslutet att hon skulle få somna... Vi fick utan problem lägga henne i mitt knä (och riktigt SÅ tillgiven har hon inte varit...) så hon var inte i form alls. Där låg hon i alla fall medans hon somnade in. Gissa om hennes päls blöttes av tårar?

Lilla vännen, att hon skulle få ett så tråkigt slut :( Såhär några timmar senare så känner jag ändå mitt i sorgen att beslutet var rätt att ta, jag vill inte se mina djur må så som hon gjorde idag.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 26 maj-11 kl 19:20 »
 :'( :'(  Helt klart rätt beslut.   :'( :'(

Nu får Du försöka samla ihop alla fina minnen, och glädjas över att Du haft en fin vän.

Är den andra ensam nu?  Om hon är med barn, så kanske det ändras inom rimlig tid.  Annars lär Du få ta med henne till jobbet om dagarna ...  ;)

isblomma

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 19:28 »
Ja, man får fokusera på det positiva!

Som tur är så har vi fortfarande tre getter kvar, så de har sällskap! En tror jag killar SNART, och en till verkar dräktig men ha längre kvar. Spänningen är stor! Längtar extra mycket nu när vi fått göra oss av med en...

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 maj-11 kl 20:41 »
Javisst gjorde du rätt, Isblomma! Lycka till med resten av getgänget!

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser