Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna får  (läst 1221 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Räkna får
« skrivet: 25 maj-11 kl 08:35 »
Funderar på det här med daglig tillsyn; jag räknar fåren varje dag för att se att alla är med, men nu när jag har 26 börjar det bli svårt, det tar sin tid att verkligen hitta alla i buskarna och få med alla. Men var går gränsen? Ni som har 40, 75 eller 150 får kan väl inte räkna alla varje dag?

Charlotte

• -
SV: Räkna får
« Svar #1 skrivet: 25 maj-11 kl 08:53 »
I år kommer jag att ha 117 djur på mitt stora bete (15 Hektar med skog och insprängda små ängar här och var).  Jag brukar ha med mig lite kraftfoder och locka på dom. Står jag på 'rätt' ställe i hagen så är det en liten nerförsbacke där dom alltid springer på led och då lyckas  jag för det mesta räkna dom. Man ser också om någon är halt eller sackar efter på det sättet, har en tacka tappat bort något lamm tex så brukar hon vara sist och virra på. Om jag kommer till hagen när dom ligger och vilar så brukar det gå ganska bra att räkna också. Sen är det som om man ändå 'ser' att det fattas någon eller om något är fel om man studerar dom lite, tycker jag. Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 25 maj-11 kl 08:57 »
En fårägare fick detta "tipset " från en på länsstyrelsen.
Ta kort och förstora det i datorn och räkna dom där..   (ungefär lika smart som att räkna benen och dela med 4)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-11 kl 09:23 »
Jag räknar antalet tackor, och verkar någon tacka vara vimsig så betyder det att ett lamm saknas.. Då får man leta efter det, om man inte redan hör lammet skrika någonstans. Nu har jag bara en ganska liten flock, men med alla lamm blir det mycket djur ändå. Brukar använda mig av Charlottes knep när lammen börjar bli större och självständigare. Ställer mig högt och lockar på dem på lite avstånd så att man hinner räkna dem innan de samlat ihop sig i flocken.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser