Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska jag vänta på äggläggning?  (läst 1632 gånger)

mt_knot

• Skåne
Hur länge ska jag vänta på äggläggning?
« skrivet: 26 maj-11 kl 13:18 »
Jag har ett samhälle som konstaterades drottningslöst i början på april. Jag satte i ram med ägg och yngel, drottning föddes ca 30 april. Fortfarande inga ägg efter 4veckor! Jag vet att "avläggaren" var i tidigaste laget, vädret i mitten på maj var bra  och jag har sett drönare, men nu är det kallare och framför allt blåsigt.
Jag har läst att drottningen ska börja lägga ägg innan 4 veckor sen är det risk hon förblir oparad.

Vad tror ni, ska jag vänta lite till eller ska jag förpassa henne till bihimlen och sätta resterande bin till en annan kupa?
(Jag har 2 starka och ett mindre samhälle till, samt 2 nya avläggare (från det nu svaga samhället) i 5ramars lådor, de är 1v gamla, alltså inga drottningar födda ännu.)

Johan

Brahmamamma

• En kvinna utan jord och djur men med drömmar...
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag vänta på äggläggning?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-11 kl 15:48 »
Gör först ett så kallat visetest. Sätt i en ram med spätt yngel från ett annat smh. Vänta 3 dagar. Har bina börjat bygga drottningceller har den nya dr försvunnit. Då får du välja mellan att slå ihop smh med ett annat eller att låta smh dra upp en ny dr.
Finns drottningen trotts allt kvar så hade jag väntat en vecka till innan jag bytt ut henne. 
- Shut up and smell the roses.

mt_knot

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 maj-11 kl 17:21 »
Jag såg drottningen senast i förrgår så jag väntar väl lite till.......

Tack för svaret iaf :)

mt_knot

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 22:07 »
Hurra, idag hittade jag ägg!!!!! 28 dagar tog det för henne att komma igång, hoppas det nu inte är obefruktade ägg, det visar sig väl......

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser