Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan äggen ligga?  (läst 2797 gånger)

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Hur länge kan äggen ligga?
« skrivet: 27 maj-11 kl 08:56 »
Det finns säkert svar på det här någonstans, men maskinkläckningstråden är ju så många sidor och jag är ruskigt lat, så...
Hur länge kan äggen ligga i ankhuset innan jag lägger dem i en kläckare? Förvaras de bäst där de lagts, eller bör jag lägga dem på annan plats?

Kan man lägga ut äggen hos ankorna precis när de håller på att kläckas, så de blir präglade på dem?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur länge kan äggen ligga?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-11 kl 11:13 »
Du bör förvara äggen stående med den spetsiga änden neråt i ett utrymme som är lite kallare än rumstemperatur, gärna ca 15o. Ställ dem i vanliga äggfack för höns, det fungerar bra. Ställ ena änden av kartongen på något som är typ 5 cm högt, så att kartongen lutar. Vänd kartongen 180o två gånger om dagen, eller oftare om du har tid.

Jag skickar inte ägg som är äldre än 7 dagar, och brukar inte lägga ägg som är äldre än 10 dagar i kläckaren. Men det finns de som fått bra resultat även med äldre ägg.

Om ankorna inte ruvar, så är det bäst att inte lägga ut äggen. Kläck dem i maskinen, ha dem inne de första veckorna, under värmelampa, och släpp sedan ut dem dagtid, för att till slut låta dem vara bland ankorna, eller i eget hus, även på nätterna.

De blir ankor i alla fall, de behöver inte växa upp med ankmamma. Mina gässlingar och ällingar adopteras av min ena gåshane, och de följer och imiterar honom nästan direkt. Men även de ällingar som växer upp helt utan vuxna fåglar får helt normalt ankbeteende. Det är genetiskt, de behöver inte lära sig det av en vuxen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-11 kl 11:50 »
Ja, rädd för att de inte ska bli ankor är jag inte, men jag tänker att det vore bra om de går omkring i samlad trupp.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 11:54 »
Det gör de i alla fall. Om du inte har en ruvande anka att lägga äggen under så kommer de inte att kläckas, de blir kalla. Och om någon väl kläcks så behöver de ändå värmelampa osv. Det är mycket enklare och säkrare att kläcka dem i maskin, och sedan släppa ut dem tillsammans med ankorna när de är några veckor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 12:17 »
Hos dem jag köpte ankorna hos gick grynen i olika grupper, beroende på vilka de kläckts med. Jag har värmelampa inne i ankhuset, borde inte det räcka? Jag skulle nog kunna ställa ut hela maskinen i huset, det är en liten sak.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 12:23 »
Hos dem jag köpte ankorna hos gick grynen i olika grupper, beroende på vilka de kläckts med. Jag har värmelampa inne i ankhuset, borde inte det räcka? Jag skulle nog kunna ställa ut hela maskinen i huset, det är en liten sak.
Givetvis är det bra att hålla dem i mindre grupper, om man kan. Eller vad menade du med olika grupper?

Du kan givetvis ställa maskinen i ankhuset, och ha dem under värmelampa där, men du ökar risken för att några dör i förtid. Alla får ha sin filosofi och göra sina erfarenheter. Jag delar med mig av mina.

För mig verkar ditt sätt mer arbetsintensivt och mer riskabelt, men det kanske fungerar utmärkt. Rapportera gärna hur det går.

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-11 kl 12:46 »
Att de gick på olika ställen bara. De som var kläckta vid en tidpunkt gick med sina maskinkläckta kamrater (inklusive en höna). Sedan gick ett annat gäng i en annan del av trädgården. Jag som bara vill ha några stycken, vill gärna ha allihopa på samma ställe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser