Du bör förvara äggen stående med den spetsiga änden neråt i ett utrymme som är lite kallare än rumstemperatur, gärna ca 15o. Ställ dem i vanliga äggfack för höns, det fungerar bra. Ställ ena änden av kartongen på något som är typ 5 cm högt, så att kartongen lutar. Vänd kartongen 180o två gånger om dagen, eller oftare om du har tid.
Jag skickar inte ägg som är äldre än 7 dagar, och brukar inte lägga ägg som är äldre än 10 dagar i kläckaren. Men det finns de som fått bra resultat även med äldre ägg.
Om ankorna inte ruvar, så är det bäst att inte lägga ut äggen. Kläck dem i maskinen, ha dem inne de första veckorna, under värmelampa, och släpp sedan ut dem dagtid, för att till slut låta dem vara bland ankorna, eller i eget hus, även på nätterna.
De blir ankor i alla fall, de behöver inte växa upp med ankmamma. Mina gässlingar och ällingar adopteras av min ena gåshane, och de följer och imiterar honom nästan direkt. Men även de ällingar som växer upp helt utan vuxna fåglar får helt normalt ankbeteende. Det är genetiskt, de behöver inte lära sig det av en vuxen.