Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla i djupsäng?  (läst 14105 gånger)

Bo

Varför krångla
« Svar #20 skrivet: 29 aug-06 kl 07:55 »
Det måste bli en massa onödigt arbete med jordvallar.

Det som begränsar min odling är hur stor areal jag orkar hålla ogräsfri: Hinna rensa innan ogräset går i frö. - För att maximera denna areal är träramar runt bäddarna ett måste.

Sedan är ogräsrensning m m bara en bråkdel av jobbet om man kan sitta bekvämt på kanten eller på en bräda över gången jämfört med att gå böjd och sträcka sig och man når också in över bredare bäddar.
« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 07:59 av Bo »

Suresh

• Gäst
Re:odla i djupsäng?
« Svar #21 skrivet: 29 aug-06 kl 07:58 »
Nehejdå. ett drag med klacken på skon eller spaden bara så är det klart.

Extraarbetet är nedläggningen av stenen. Det tar tid.

Men snyggt blir det.

Bo

Detta fungerar bra för mig
« Svar #22 skrivet: 29 aug-06 kl 13:25 »
Broccoli under väv på bågar av slang och aspstänger och bönor vid sidorna.

ameli_h

• Östergötland
SV: odla i djupsäng?
« Svar #23 skrivet: 11 feb-08 kl 20:56 »
Jo, nu är det så här... Har nyligen köpt hus med tillhörande tomt och vill ju såklart odla lite egna grönsaker.
Nu är det mitten på februari och det finns inga trädgårdsland på tomten, så jag (vi) måste börja om från början. "Upphöjda djupsängar" är tanken att det ska bli...
Hur gör vi med jord? Det som grävs upp ur gräsmattan kommer väl inte att räcka till att fylla upp bäddarna??
Ingen kompost har vi än. Ko-, häst- eller fårskit går att få tag på ganska enkelt för "utfyllnad", men eftersom tanken är att börja odla i år redan så vill jag inte stoppa i allt för mycket gödsel. Jag kommer att grunda med lite pinnar och grenar innan den uppgrävda jorden läggs på, men det känns ändå inte som att det kommer räcka. Helst vill jag slippa lägga pengar på köpejord då jag är kräsen och vill ha ekologiskt/organiskt och gärna sparar så mycket pengar som möjligt.
En fråga till...vi har en hel del aska från två kaminer, är det någon idé att blanda i det redan från början i landet eller ska man mer ha det vid behov?

Byracka

• -
« Svar #24 skrivet: 11 feb-08 kl 21:43 »
Ta ett hörne i trädgården som du tar extra jord från till dina bänkar.
Lite beror det på hur höga bänkar man har och hur mycket annat material man lägger i.
Du kan bottna med grenar och ris, fylla på med hästgödsel och toppa med matjord.Det räcker att  jordlagret blir mellan 20-30 cm för att inte riskera övergödning

ingegärdsgårn

« Svar #25 skrivet: 11 feb-08 kl 22:37 »
Hej!
Bark och markväv är dyrt! Sen några år tillbaka lägger jag varje höst löv i bla hallonlandets gångar men även under hallonen Björklöv och rönnlöv är bäst. Lägg på ett tjockt lager, så behöver du inte rensar gångarna alls under hela sommaren. De nya hallonskotten kommer upp utan problem.
Sedan är det lagom att fylla på med nya klöv på hösten. Jag brukar även lägga på gräsklipp i själva hallonlandet under sommaren. OBS lägg ett tunnare lager löv i själva hallonlandet.
Förr fick jag rensa varje vecka under sommaren, men nu blir det ca 2-3 gånger per år. Löv och gräsklippet har även förbättrat jorden för mina hallon, Jg hade problem med utarmning och hallonskottssjuka, men det är ok nu.

hustran

« Svar #26 skrivet: 01 mar-08 kl 20:01 »
Hej, jag är inte så bevandrad i det här med odling men har hankat mig fram utan vetskap tydligen ,tills jag hittade den här underbara kunskapsbanken från er alla. Jag gör så här med djupbäddar. Lägger grovkross ca. 10 cm. i botten. På det ytterliggare ca. 10 cm. finare cross. sedan ngn. tidning eller hellre markduk. GLÖMDE. Jag odlar i cementrör ca. 60x100 cm. Sedan fyller jag på med jord, gödsel, kompost(numera) och fårskit. täcker på vintern med gräs alt. ensilagespill. Krosset måste jag tyvärr ha pga. vattensork. Det vore nog mycket bättre utan för maskarnas skull. Har inte behövt djupgräva ngt. Cementrören gör att man slipper krypa omkring o rensa osv. dessutom kan man skapa härliga "installationer" utan att det tar så stor plats i trädgården. Man kan alltså ha det lite slarvigt. Jag hade lyckan att få dessa rör av ngn. som tyckte de skräpade!!! Annars så kostar de nog en del. Jag Har målat mina med järnvitriol, det gör att de blir (tycker jag)vackert gulaktiga och inte så kallt grå. Men smaken är ju som baken. Jag hoppas att mina cementbäddar ger ngn. ett tipps, själv så gillar jag dem mycket. De blir som stora krukor och har man tex. ärtor i så kan de hänga utanför eller så sätter man en bit armeringsjärn i dem så de kan klättra. Som sagt detta är mitt tipps ang. djupbäddar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser