Jo, nu är det så här... Har nyligen köpt hus med tillhörande tomt och vill ju såklart odla lite egna grönsaker.
Nu är det mitten på februari och det finns inga trädgårdsland på tomten, så jag (vi) måste börja om från början. "Upphöjda djupsängar" är tanken att det ska bli...
Hur gör vi med jord? Det som grävs upp ur gräsmattan kommer väl inte att räcka till att fylla upp bäddarna??
Ingen kompost har vi än. Ko-, häst- eller fårskit går att få tag på ganska enkelt för "utfyllnad", men eftersom tanken är att börja odla i år redan så vill jag inte stoppa i allt för mycket gödsel. Jag kommer att grunda med lite pinnar och grenar innan den uppgrävda jorden läggs på, men det känns ändå inte som att det kommer räcka. Helst vill jag slippa lägga pengar på köpejord då jag är kräsen och vill ha ekologiskt/organiskt och gärna sparar så mycket pengar som möjligt.
En fråga till...vi har en hel del aska från två kaminer, är det någon idé att blanda i det redan från början i landet eller ska man mer ha det vid behov?