Vi har en massa gamla fönster, ca 28 st som är 141 höga och 53 breda, sen flertalet i andra storlekar. Vi funderar på att bygga ett eget växthus av detta. Och jag har börjat skissa så smått. Jag hade tänkt mig bygga det hela med 3 väggar i glas, och en hel brädad vägg (långsida) med något lite mindre fönster i.
Men eftersom jag inte har några kunskaper om hur viktigt det är med förhållanden och bygge från scratch så blir jag lite fundersam.
Vi vill hålla kostnaden till minimum, således vill vi inte kosta på sådant som inte är absolut nödvändigt= reglar, brädvirke, Kanal plast tak.
Mina funderingar är att gräva ur området som det skall byggas på vilket blir 6x4 meter, lägga markduk och sedan sättsand och singel, undrar om det går att lägga "regel ramen" på singel, eller skall man lägga den i sättsanden och lägga upp med singel runt den. Ramen kommer att göras i tryckt regel 120x45. För att jag skall få upp resten av virket från marken och undvika röta. Går det att göra så?
Eller MÅSTE man gräva ned plintar eller byggblock och sätta regelverket på? Golvet invändigt i växthuset skall vara sand/singel, för att det är rätt snabb dränerande, behadligt att gå på, och billigt.
Hela taket kommer att luta och där taket är som lägst så kommer det att bli 2250 mm från marken. I bakänden (brädväggen) högre, men hur hög skall den väggen vara för att få ett bra fall på taket ?
Man bör ta med i beräkningarna att jag bori Hälsingland och det kan komma rätt mycket snö här, och jag vill inte att taket skall rasa in av snön. Således skall taket inte ha för liten lutning.
Har mycket funderingar, hoppas någon kan svara på mina frågor!