Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge av Orangeri/växthus  (läst 6618 gånger)

sway307

• Hälsingland
Bygge av Orangeri/växthus
« skrivet: 30 maj-11 kl 09:39 »
Vi har en massa gamla fönster, ca 28 st  som är 141 höga och 53 breda, sen flertalet i andra storlekar. Vi funderar på att bygga ett eget växthus av detta. Och jag har börjat skissa så smått. Jag hade tänkt mig bygga det hela  med 3 väggar i glas, och en hel brädad vägg (långsida) med något lite mindre fönster i.   
Men eftersom jag inte har några kunskaper om hur viktigt det är med förhållanden och bygge från scratch så blir jag lite fundersam.
Vi vill hålla kostnaden till minimum, således vill vi inte kosta på sådant som inte är absolut nödvändigt= reglar, brädvirke, Kanal plast tak.

Mina funderingar är att gräva ur området som det skall byggas på vilket blir 6x4 meter, lägga markduk och sedan sättsand och singel, undrar om det går att lägga "regel ramen" på singel, eller skall man lägga den i sättsanden och lägga upp med singel runt den. Ramen kommer att göras i tryckt regel 120x45.  För att jag skall få upp resten av virket från marken och undvika röta. Går det att göra så? 
Eller MÅSTE man gräva ned plintar eller byggblock och sätta regelverket på?  Golvet invändigt i växthuset skall vara sand/singel, för att det är rätt snabb dränerande, behadligt att gå på, och billigt.   

Hela taket kommer att luta och där taket är som lägst så kommer det att bli 2250 mm från marken. I bakänden (brädväggen) högre, men hur hög skall den väggen vara för att få ett bra fall på taket ? 
Man bör ta med i beräkningarna att jag bori Hälsingland och det kan komma rätt mycket snö här, och jag vill inte att taket skall rasa in av snön. Således skall taket inte ha för liten lutning.

Har mycket funderingar, hoppas någon kan svara på mina frågor! :)

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Bygge av Orangeri/växthus
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 21:45 »
Hej!
Jag tycker det bästa är att du hör med brädgår´n där du köper det tryckta virket. De bör både kunna hjälpa dig med grund-konstruktionen samt räkna på snölast.
Det är kul att sitta hemma å skissa och planera men lämna till en fackman/kvinna att räkna på materialet. De gör dig också uppmärksam på ev. missar som kan bli dyra i längden ex. om man ska ha syllpapp eller ej......
Lycka till, själv har jag också fönster och drömmar men det har stannat vid det......./Ylva
För ordningen skull behöver du oxå bestämma om det ska bli växthus eller orangeri, det är lite olika användningsmöjligheter.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 21:53 »
Det står en hel massa om att bygga eget växthus i senaste numret av Åter. Köp det!  :)
Höns, stickning och pelargoner

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 00:44 »
Ingen erfarenhet av att bygga "fönsterväxthus" men däremot av att renovera och riva.

Ramen i tryckt virke kommer att ge sig innan resten av konstruktionen gör det. Renoveringen bestod i att byta denna. Gjut en grundmur eller en sula under mark och några rader tegel/lekablock.

Fundera på om inte den låga sidan kan vara lägre, behöver inte vara ståhöjd ända ut. Plankväggen blir väldigt hög om takfallet skall vara vettigt. Tex vid 45 grader så blir plankväggen lika hög som växthusets bredd + höjden på glasväggen 2.25 dvs 6,25 m...en vägg som en konstruktör bör räkna på, kan nog blåsa omkull ganska lätt. Är ett längre och smalare hus möjligt.

Gör en riktig stomme, växthuset jag rev hade fönstren som stomme. Hopskurvade med läkt. Korthusrivning vet alla hur det går till, men det var bara ett fönster som gick.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 03:32 »
Haller med overstaende talare. Det finns dessutom hur mycket ritningar pa vaxthus som helst. Ett orangeri ar dock klurigare och da racker det inte med en bradvagg for att halla nollan utan mycket mycket uppvarmning under de kalla manaderna. Dessutom bor det vara hogre i tak.

Den laga vaggen behover inte vara mer an nagon meter och kan muras pa regelverket som star pa plintar. Om du har tillgang till farsk godsel i grannskapet kan du bygga ett pinery sa far du gratis varme och kan driva gronsaker langt in i vintern.

Personligen skulle jag ha byggt en bakvagg i adobe eller halmabalar, bradat upp baksidan och lerputsats insidan for att fa battre isolering. Solen star ratt lagt pa vintern sa taket kan till stor del vara av vanligt slag med kupat tegel eller annu hellre halm. Den riktigt branta sluttningen gor du pa glasvaggen/glastaket.

Och jo, plintar gor det lattare och ett mer langlivat bygge, enkelt att grava och gjuta for hand.

Djinn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 09:16 »
Jag skulle mura en kortsida mot norr, ha sadeltak av bakar istället för kanalplast, och bygga en rejäl stomme som jag sätter lösa glas i. Komplettera med en kamin så du kan värma växthuset tidigt på våren och sent på hösten, och eventuellt en varmkompost eller varmbänkar med gödsel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser