Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötslig Kanindöd!!  (läst 17165 gånger)

Sharptooth

• Blekinge
Plötslig Kanindöd!!
« skrivet: 30 maj-11 kl 17:26 »
Idag förmiddag så ringde an kund som hade köpt en kaninunge av mig. Det var en månad sedan nu. Och kaninen hade bara dött knall och fall. Har ingen aning om vad som hade kunnat orsaka det. Igår så hade den varit frisk och lekt som vanligt. Sen när jag kommer hem så är en av mina kaninungar också döda! :o Alla hade varit framme igår, och nu var lillen bara död. Inga utvärtes skador på någon av dem och ingen hade blivit utsatt för stress. Är det Coccidios? Eller kommer kaninpesten? Men då borde väl alla 11 kaninerna som vistades här vara döda? Förstår ingenting. Kundens döda kanin var ca 3 månader, och min var ca 2 månader. Samma föräldrar. Och min var från en icke planerad kull. Men fårstår endå ingenting! Vad kan det vara???
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Plötslig Kanindöd!!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-11 kl 18:06 »
Hej!

Jobbigt!  :(

Coccidios har tydliga symptom som du borde har sett... framförallt avmagring och svullen mage.

Kaningulsot kan vara en sak som borde prövas.  Ta kort och skicka till SVA.. Du kan ocksa skicka in kroppen för obduktion eller gör en själv hemma. Dokumentation är viktig, fotografera mycket!
Klassisk för gulsot verka det vara när kaninen ligger pa sidan med huvudet böjd starkt bakat. Du hittar säkert bilder pa nätet.

Karantän och varning för andra kunder bör utges!

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 30 maj-11 kl 19:57 »
Var i landet bor du?
Kaninuppfödare och pelargontant.

gustos

« Svar #3 skrivet: 30 maj-11 kl 21:13 »
Jad har vid några tillfällen råkat ut för "plötslig ungdjursdöd", vanligtvis ca 2-4 veckor efter avvänjning. Vet ej vad det beror på, men har för mig att jag läst nånstans att det kan bero på problem med ämnesomsättningen. I alla fallen har det hos mig gått mycket fort, allt har sett ut som vanligt på kvällen, påföljande morgon död.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 00:38 »
Huvudet bakåt böjt kan en kanin få vid dödsfall även vid smärta som tex i magen eller dyl.

Coccidios: kommer inte bara så pang bom som januschka skriver.

Pesten (myxomatos): ja kanske men jag har ändå svårt att tro det, det finns en akut form av denne som kaninen dör knall å fall.
Men att 2 på rad skulle få den akuta formen är nog inte så sannolikt. Har inte hört ännu att Myxon härjar ännu..
iofs har myggen(stor smittkälla förutom vid kontakt) varit i gång ett tag. Det första tecknet på Myxo är att analöppningen svullnar upp. Inkubationstid 1 - 2 veckor, vilket oxå inte stämmer med ditt fall.

Kaningulsot: Där kan kaninerna dö helt utan förvarning. Gulsoten går snabbt när den väl slår till. inkubationstiden är ju bara några dagar så jag har svårt för att tro att det skulle vara det då den andra kaninen varit hos sin nya ägare i en hel månad.

Tarmstörning i samband med avvänjning eller dåligt foder/vatten kan vara mkt möjligt. Det går fort på så små liv tyvärr.
Skicka du med foder till den nya kaninägaren?

Men som sagt inget går att utesluta till 100% förrän du har det svart på vitt från en obdution.

Var i landet bor du? För så som myxon tex är ju inte vanligt längre upp i landet heller.
« Senast ändrad: 31 maj-11 kl 00:42 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 08:54 »
RVHD finns inte i alla delar av landet så jag skulle vilja veta var. Det är en ganska sällsynt sjukdom (tack o lov) och om inte fler dött (vuxna) så är det heller inget som talar för det.
Att ungdjur dör är inget ovanligt, ibland utan symtom.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Sharptooth

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 09:14 »
Jag bor i Blekinge. Så långt ner man kan komma mot kusten. Båda kaninerna har legat ner utsträckta, som om de har legat och solat som vanligt. Men min lilla låg med huvudet tryckt mot bolådan. (Inte bekvämt) Så verkar inte troligt att han skulle lagt sig och sedan bara dött... Huvudet har legat bakåt. Litegrann iaf. (Som när de solar). Jag skickade med samma mat till kaninen jag sålde som de har fått hela tiden innan. Även småkaninerna jag har hemma, har fått samma blandning. Vanliga pellets, lite havre, litegrann majs. Men inte så mycket då de brukar lämna det.  Sedan får de morötter och knäckebröd. Kirshkål i små mängder och gräs.  EN ovanlig sak jag har märkt är att bäde kaninerna och framförallt mina tuppar får fästingar. En liten gråsvart fästing jag aldrig har sett innan  ??? Har de fått borelia? Lite långsökt, men vet verkligen inte vad det kan vara. Har inte obducerat... Är för dålig för det. Ska se om jag kan be pappa göra det. Se om något organ är förstorat och kolla skador på levern och så...
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

Sharptooth

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 31 maj-11 kl 10:17 »
Nu är kaninen obducerad. Ingenting var konstigt. Pappa är van jägare och han kollade både lever, hjärta och lungor. Allt såg väldigt friskt och normalt ut...  Dock var kaninen inte så rund om magen som den borde...  Men det kan ju bara vara att den har ätit lite den senaste dagen om den nu mådde dåligt. Är inte så lätt att hålla reda på om alla äter när det är 4 identiska små galna kaniner som hoppar omkring..

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #8 skrivet: 31 maj-11 kl 11:28 »
fanns det kulor i hela tarmen efter magsäcken å ut till ändtarmen?
« Senast ändrad: 31 maj-11 kl 11:30 av BlueDeville »
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

TeresG

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 17:00 »
Hej!
jag har också råkat ut för detta och är väldigt orolig för vad det kan vara. ???
 jag har under våren haft flera olika kullar, av olika raser och olika tider. Men har nu haft några kaninköpare som ringt och sagt att kaninen helt plötsligt låg död i buren. :o
jag har både bra kvalitet på foder och hö samt diskar både vattenflaska och byttor ofta. Jag har gett alla vattenskålar ifall att det vart vätskebrist, men detta har inte hjälpt. några har hittats "förlamade" och sedan dött, och det har gått mkt fort.
ungarna har inte suttit hos eller intill varandra, så det är antagligen inget smittsamt via direktkontakt. Inga utav de vuxna djuren är sjuka.
Alla ungar har vart i god fort och vart pigga.

Snälla snälla hjälp mig om ni har något tips om vad det kan vara. vet ni om det finns något prov veterinären kan göra åt det?
Hälsningar Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #10 skrivet: 20 jul-11 kl 03:10 »
Skicka in till SVA för obduktion, det är det enda korrekta sättet att få reda på vad som hänt.

Hej!
jag har också råkat ut för detta och är väldigt orolig för vad det kan vara. ???
 jag har under våren haft flera olika kullar, av olika raser och olika tider. Men har nu haft några kaninköpare som ringt och sagt att kaninen helt plötsligt låg död i buren. :o
jag har både bra kvalitet på foder och hö samt diskar både vattenflaska och byttor ofta. Jag har gett alla vattenskålar ifall att det vart vätskebrist, men detta har inte hjälpt. några har hittats "förlamade" och sedan dött, och det har gått mkt fort.
ungarna har inte suttit hos eller intill varandra, så det är antagligen inget smittsamt via direktkontakt. Inga utav de vuxna djuren är sjuka.
Alla ungar har vart i god fort och vart pigga.

Snälla snälla hjälp mig om ni har något tips om vad det kan vara. vet ni om det finns något prov veterinären kan göra åt det?
Hälsningar Teres

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser