jag hade använt den nya drottningen i en avläggare flytta med täckt yngel pollen och honung sätt på ett fint ställe 3 km från de andra så blir det nog bra!
Precis såhär gjorde jag, men kom på i efterhand att jag kanske skulle gjort som beekepern sa ist, så blir inte det nya samhället försvagat under den tiden ungdrottningen inte lägger ägg.
Kommer göra så nästa gång tror jag, detta är första året med bin så jag kanske inte gör så många rätt, men jag lär mig mycket varje gång jag öppna kupan, fattar inte hur jag kunde se denna lilla nyckläckta drottning bland alla bin och drönare på en proppfull ram, får se hur det går.
Det blev 2 avläggare, för det andra samhället verka ha bantat drottningen (inga nylagda ägg men gott om plats) och där låg en fet larv i en stor vice cell. tog vicecell ramen honung pollen 2 ramar med täckt yngel och skaka ner 3 ramar med bin, 3 utbyggda ramar och några mellanväggar ytterst, satte 3 km därifrån, det va bra aktivitet idag i flustret iaf, 1 in och 1 ut varje sekund ungefär. Hoppas det går att göra såhär =) annars har jag lärt mig ännu mer :S