Vindtätning är A och O, efter det isolering. Personligen skulle jag undvika att använda all form av plast, glass/stenull och den typen av material som inte andas. Vindtäta kan man göra så bra ändå, exempelvis med hjälp av råspont och papp, tjärad eller otjärad.
För uppvärmning skulle jag välja en rejäl öppen spis (tänk dig själv att sitta framför en riktig brasa när vinden viner och havet stormar), trots att man "eldar för kråkorna" där man kan elda "skräpved" som är svårkluven/med spik i, en kamin i sovrummet (fast nu vet jag ju inte hur du tänkt dig planlösning, men inbillar mig att det bör finnas ett sovrum i ett så stort hus) och vedspis för matlagning och värme i köket. På så vis blir du helt oberoende av el.
Utöver jordkällare har du mycket stor nytta av ett skafferi om du planerar att leva utan kylskåp. Med ventiler som går att reglera kan du välja hur mycket kyla du vill ha, utifrån hur kallt det är ute.
Det samma gäller vattnet, installerar du en gårdspump över brunnen och en farmarpump inne får du rinnande vatten i köket även utan el. Gårdspumparna är mycket effektiva och tål våra vintrar, konstruktionen förhindrar att de fryser.
En liten vedeldad bastu med varmvattentank på sidan av aggregatet är väl det jag tycker saknas, en bastu kan avändas till allt från att torka sina kläder i till att göra sig rejält ren.
Vindkraft är en höjdare, solceller fortfarande dyrt. Kolla in
www.egenel.se om du inte redan gjort det.
Glöm inte bort fönstren. Nya fönster är bra ur isoleringsynpunkt, men omöjliga att underhålla. Klura ut vad du tycker är viktigast. (Det säljs fortfarande fönsterremsor, som fungerar utmärkt mot draget, och på vintern är det skönt att kura bakom tunga gardiner.)