Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nytt men primitivt  (läst 2747 gånger)

köttbullen 99

• Västerbotten
Bygga nytt men primitivt
« skrivet: 31 maj-11 kl 16:19 »
Jag vill bygga ett nytt och hyfsat primitivt hus på landet vid sjö(hyfsat blåsigt)
Tänker mig ca 100 kvm boendeyta. Vindkraft/solcell för att driva
stor frys och sparsam belysning.
 Vad är bästa sätt att värma kåken med?
Med tanke på nybygge tänker jag vattenburen golvvärme- värma vatten i termostankar
genom vedeldning. men är ingen expert... sedan tiikommer redskapsbod ca 20kvm och jordkällare
istället för kylskåp. vedspis/gasolspis/elspis, vet ej vad en elspis drar om året under flitigt bruk.
Egen brunn, enkelt avlopp. Obs! beredd på att duscha 2 min varannan/varje dag och vara allmänt sparsam.
Någon med erfarenhet som vill dela med sig så man får någorlunda hum om sakerna? praktiskt o ekonomiskt
Folk gör sällan det de tror på, de gör det som är bekvämt, som de sedan ångrar.-Bob Dylan

sway307

• Hälsingland
SV: Bygga nytt men primitivt
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 16:28 »
Billigaste uppvärmningen är utan tvivel Vedpanna eller kökspanna, vill du ha primitivt så kör du med vedspis i köket, och kamin på övervåningen, blir lite jobbe med ved, men om du vill ha lite primitivt så är det ju oslagbart. Kanske blir det mycket träd som behöver fällas för att få till tomten? det är gratis ved till uppvärmning. Dessutom är Vedpanna den billigaste uppvärmningen fortfarande.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 16:56 »
Vid nybygge är billigaste och enklaste uppvärmningen isolering och vindtätning. Värmeväxlare på in/utluften är också billigt vid nybbygge. Bygger du ordentligt räcker det med en enkel kamin för att hålla värmen.

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 17:15 »
"Primitivt" och golvvärme går liksom inte ihop. ; Direktverkande ved i vedspis och kamin är det som gäller. Varmvattten värms på spisen. Glöm frysen om du inte kan koppla till elnätet. Köpt elström är klart prisvärd så länge man inte använder den till uppvärmning.

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 17:27 »
Vindtätning är A och O, efter det isolering. Personligen skulle jag undvika att använda all form av plast, glass/stenull och den typen av material som inte andas. Vindtäta kan man göra så bra ändå, exempelvis med hjälp av råspont och papp, tjärad eller otjärad.

För uppvärmning skulle jag välja en rejäl öppen spis (tänk dig själv att sitta framför en riktig brasa när vinden viner och havet stormar), trots att man "eldar för kråkorna" där man kan elda "skräpved" som är svårkluven/med spik i, en kamin i sovrummet (fast nu vet jag ju inte hur du tänkt dig planlösning, men inbillar mig att det bör finnas ett sovrum i ett så stort hus) och vedspis för matlagning och värme i köket. På så vis blir du helt oberoende av el.

Utöver jordkällare har du mycket stor nytta av ett skafferi om du planerar att leva utan kylskåp. Med ventiler som går att reglera kan du välja hur mycket kyla du vill ha, utifrån hur kallt det är ute.

Det samma gäller vattnet, installerar du en gårdspump över brunnen och en farmarpump inne får du rinnande vatten i köket även utan el. Gårdspumparna är mycket effektiva och tål våra vintrar, konstruktionen förhindrar att de fryser.

En liten vedeldad bastu med varmvattentank på sidan av aggregatet är väl det jag tycker saknas, en bastu kan avändas till allt från att torka sina kläder i  till att göra sig rejält ren.

Vindkraft är en höjdare, solceller fortfarande dyrt. Kolla in www.egenel.se om du inte redan gjort det.

Glöm inte bort fönstren. Nya fönster är bra ur isoleringsynpunkt, men omöjliga att underhålla. Klura ut vad du tycker är viktigast. (Det säljs fortfarande fönsterremsor, som fungerar utmärkt mot draget, och på vintern är det skönt att kura bakom tunga gardiner.)

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 17:51 »
Citat från: Djinn
Nya fönster är bra ur isoleringsynpunkt, men omöjliga att underhålla
... ja, men vad skall man underhålla då de väderutsatta ytorna är klädda med aluminium eller pvc?

Djinn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 17:58 »
... ja, men vad skall man underhålla då de väderutsatta ytorna är klädda med aluminium eller pvc?

Nu förstår jag inte frågan? Undrar du vad man ska underhålla fönstren med om de INTE är nytillverkade?

Jag föredrar fönster av segvuxen fur, målade med helt vanlig linoljefärg. Nya alufönster/pvc underhåller man inte, de byter man.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 31 maj-11 kl 19:11 »
Jag skulle bygga ett halmbalshus.  Bra isoleringsvärde och lätt att sätta sin egen prägel på.
Troligtvis så skulle det stå på en gjuten platta, Självklart med golvvärme.  Uppvärmning med kökspanna till Acctank som är förberedd för att kunna nöttja solens värme.  Gärna solceller och eget vindkraftverk.   
Förresten så vill jag även ha en vedeldad stirlingpanna, då kan man få värme och ljus på samma gång
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 maj-11 kl 19:19 »
Det bästa är väll att förbereda så att man enkelt kan uppgradera till lyx och moderniteter längre fram om man skulle vilja. Om inte annat så blir det betydligt mer lättsålt om man skulle vilja flytta någon gång i framtiden

SannaF

• -
« Svar #9 skrivet: 01 jun-11 kl 06:42 »
Kan verkligen ingenting om uppvärmning, byggen osv men jag kom att tänka på den här sidan www.solrannan.nu
Kanske kan du värma vatten genom den till dusch o liknande?
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser