Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni varit med om att katten tagit era hönor?  (läst 7256 gånger)

Terra77

• -
SV: Har ni varit med om att katten tagit era hönor?
« Svar #20 skrivet: 01 jun-11 kl 11:54 »
Min katt har tagit en vaktel samt jagar Dvärg koch.

Australorparna har den inte visat intresse för men stjäl gärna deras matmitt framför näbbarna på dem när de får matrester.
Hade önskat han åkte på däng så han lär sig hålla sig borta. Vågar INTE släppa kycklingarna fritt!

Han är annars den mysigaste katten men är proffs på att stjäla mat o jaga råttor.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #21 skrivet: 01 jun-11 kl 13:03 »
Katten tittar lite på hönsen när de är i sina utegårdar, de får inte vara helt lösa här då terrierna forcerar det mesta för att komma åt de.
Dock följer golvmopparna med in till hönsen utan problem.
Tror inte att de, enligt sommargästerna, ser ut som hundar. En kopplad terrier några meter från de så flyr de in i sin byggnad, men mopparna bryr de sig knappt om.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Smurfhäxan

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 01 jun-11 kl 13:21 »
Våran katt tar det mesta i fågelväg och försökte även med hönsen förra gången vi hade men efter att ha blivit dränkt av vattenslangen ett par gånger insåg han att det inte var värt det, sen lät han bli dom helt!!

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #23 skrivet: 01 jun-11 kl 13:35 »
Jag har 4 katter som alla ger sig på hönsen! De fullvuxna dvärgkochingen låter dom vara, men skägghöns, holländska dvärg och halvvuxna dvärgkoching stryker med då o då. Katterna vet väldigt väl att det är förbjudet att ta höns, men dom håller koll på oss vuxna och när dom ser en chans så är dom där o försöker plocka dom...
Mina duvor gillar dom också......

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #24 skrivet: 01 jun-11 kl 17:05 »
Ja, en av grannkatterna klättrade upp på två meter högt stängsel på hönsgården, ner på andra sidan, tog en 7-veckors kyckling och klättrade upp igen. Död kyckling återfanns hos tredje granne.

En av mina katter jagade en dvärgwyandotte när hon kom lös ur hönsgården, men jag kom samtidigt och sa "fy".

Säkrast för dig & hönsen är rastgård MED TAKNÄT.

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #25 skrivet: 01 jun-11 kl 17:16 »
Men usch, verkar som att kissen skulle kunna ta mina små höns då... Jag vill verkligen kunna ha dem fritt. Ska hålla noga koll på katten och ha vattenslangen i beredskap så att han sätter obehaget av att bli vattnad samman med hönsen.
Han har försökt hoppa på en av våra Blommehönor, men det verkade nästan som att han lekte mer än att han allvarligt såg henne som en matbit.
Tror ni en fullvuxen dv. silkes skulle kunna skydda sina hönor från en katt?
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Terra77

• -
« Svar #26 skrivet: 01 jun-11 kl 21:33 »
Tror det beror mycket på hur tuff tuppen är o hurdant lynne katten har, min hade nog gett sig om det varit en tuff tupp...när de däremot springer ifrån honom vill han ju instället jaga ::)
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

mina1982

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 01 jun-11 kl 21:47 »
Jag har 4 katter, varav 2 st väldigt stora hanar ::) på ca 8-10 kg ,men ingen av mina har tagit några höner och dom går fritt här ofta och är väldigt nyfikna på kissemisserna, men därimot kycklingar vill dom gärna ta och smaka på. Men dom låter bli dv kochin, o sabelpoot, fast dom är lite mindre raser. Jag brukar säga att dom passar hönsen åt mig hihi ;D

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 01 jun-11 kl 21:51 »
Vi har 9 katter. 3 siameser, 3 långhåriga huskatter och 3 korthåriga. Alla duktiga jägare.
Vi har även massa olika fjäderfän av olika slag. Yngsta siamesen smyger på hönsen å blir jättestolt om hon lyckas skrämma dom. Brahmadamerna blir dock inte rädda. ;)
Mina kycklingar går ihop med sina mammor i en spilta i stallet med halmbalar som skydd utåt. På balarna ligger katterna å sover.
Tror dom fattat att vissa djur tillhör familjen och dom ska man låta vara.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Nina K

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 02 jun-11 kl 21:05 »
Som sent som idag så tog katten våra fem franska vaktlar på två dagar som vi har inomhus där katterna inte är alls. Hur hon (vet nästan säkert vem de va) tog sig in vet vi inte men hon är förbaskat snabb med att smita in genom dörren och kan klämma sig igenom fönster med hasp. För fem veckor sen tog de 8 kycklingar knappt 5 dagar gammla. Våra vuxna djur rör de inte (tung/lätt ras och dv cochin) och större kycklingar (5v o upp). Kochin kycklingar brukar vi ha säkra i bur längre än kycklingar av stora höns. Beror på katt till katt om de tar eller inte. Om de visar ett intresse av dem gäller det att hålla ögona öppna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 02 jun-11 kl 21:23 »
Vi har 4 stallkatter, mkt duktiga skat och råttjägare men dvärgkochin ger dom fanken i, de piper ynkligt när hönsen är mellan dem och mig och vill att jag kommer och "räddar" dem från tupparna  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #31 skrivet: 02 jun-11 kl 22:15 »
Tack för alla svar!
Jag ska hålla ögonen på katten och hålla tummarna på det bästa.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 03 jun-11 kl 17:54 »
Våra katter har aldrig rört hönorna heller. De var väldigt nyfikna i början, men våra första hönor, fem lohmanndamer med "skinn på näbben" satte dem på plats genom att fälla ut vingarna och springa mot dem, aldrig sett katterna springa så.

Kattungar kan ibland få för sig att springa efter hönorna men hönorna brukar ilskna till efter ett tag och vända jakten...

En ide kanske kunde vara att låta katterna bli jagade av en stursk höna eller tupp någon gång?

Mina hönor är av mellanstorlek så det är ju inte småttingar direkt. Kycklingarna som vi haft i utebur har katterna låtsats om att de inte finns, de tittar inte på dem ens, det är lite så med hönorna också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Turnit

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 04 jun-11 kl 09:44 »
Jag har tre katter som alla tre är bra jägare. Den sista vi skaffade, är nu året. Han äter med hönsen, när de är ute fritt går han med dem. Jag har stora Brahma och blandhöns. Han kan ibland få för sig att skrämma dem, men aldrig tagit ngn. Min underbara granne som är sierska säger att jag ska vara glad. För han passar hönsen.

De andra katterna bryr sig inte.

Kycklingar som jag har får gå i mindre gårdar, mest för att inte utmana ödet. Men också för att inte skator ska ta dem. Då de är ett större hot än mina katter.

Hundarna gillar också att skrämma dem, men har ännu inte hänt nåt.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Nina W

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 04 jun-11 kl 10:23 »
Låter inte bra det där! Jag har inte några problem med Såfin, men då jag hade kyckligar ifjol så hade jag dom insstängda, så varken katt eller skator fick en chans. Då jag någon gång skaffar ny kattunge så ska jag låta tuppen skrämma den! Han försvarar sin flock och kan kanske till och med vara farlig för en liten tremånaders kisse så jag får nog vara med och passa i så fall.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #35 skrivet: 04 jun-11 kl 11:15 »
En ide kanske kunde vara att låta katterna bli jagade av en stursk höna eller tupp någon gång?

Det funkar... Min katt var väldigt intresserad av hönsen i höstas, men det satte marantuppen stopp för... Nu går de lösa på gården och katten sitter på altanen och blänger:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser