Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad tupp  (läst 2515 gånger)

Enhagen

• Uppland
Skadad tupp
« skrivet: 31 maj-11 kl 20:42 »
Hej,

fann detta forum idag och hoppas att någon med erfarenhet kan hjälpa mig. Hade till för ett par timmar sedan en tupp och 5 hönor.  Någon gång i eftermiddag har någon/något dödat 3 av våra hönor och tuppen är skadad, gissar på räven men säkra är vi inte...

Tuppen har ett sår på ryggen, för ett ovant öga ser det inte djupt ut och det ser inte ut som att det har blödit mycket. Han står på benen men rumpan hänger lite (men han sitter inte) och huvudet har han vilandes på backen. Har sett att han liksom kastat upp huvudet lite, men det åker snabbt ner igen. Det är så svårt att avgöra om man ska korta hans lidande eller avvakta.

Har någon har någon erfarenhet eller tips på hur jag ska göra?

/Enhagen

Anso1971

• Dalarna
SV: Skadad tupp
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 21:01 »
Det låter ju inte bra att han inte orkar hålla upp huvudet. Men det är ju jättesvårt att veta hur illa det är. Men jag skulle nog ändå tagit bort honom... hellre än att han ska ligga och självdö.
Det finns ju också så många fina friska överskottstuppar.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 21:05 »
jag har samma. en tupp död bara borta en höna död och två hönor skadade och jag vet inte heller vad jag ska göra. Men jag har matat dem med sockervatten och de dricker nu själva och de åter själva jag har gett dem grönsallad de första dagarna och gurka men idag så får de också hönsmat på säck. Jag har fattat att om man ger dem värme kärlek och omvårdnad så lkan de överleva men jag vet inte. men låt honom leva några dagar till. Mina har haft det så här sen söndagen och fkråkan som hade ett hemskt otäckt bett av hörntand(som jag tvättat i hett vatten och lagt på rakvatten)Vingen verkar också skadad men första dagen så föll hon bara åt sidfan men nu står hon upp. som sagt kjag vet inte men de får sova inne på natten Hoppas det går bra
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 22:35 »
Hej !  :)
Här hände samma sak för några veckor sedan! Räven var här vid halv 5 på eftermiddagen då jag gick in och stekte köttfärs! 4 hönor tog den och tuppen !!  Efter mycket letande hittade jag tuppen långt ut på gärdet avsvimmad och svårt skadad MEN vid liv ! Jag bar hem honom och la han i hönshuset. Han kunde inte gå, låg hela tiden med huvudet ner, hela halsen såg vriden ut och rumpan var utan fjädrar och med sår.

De följande dagarna såg jag till att han drack vatten flera gånger om dagen, lyfte hans huvud och doppade näbben i vattnet, och han drack. Efter 3 dagar kunde han dricka själv men han låg nog på golvet i en vecka och såg helt död ut varje gång jag kom. Långsamt långsamt återhämtade han sig och nu är han pigg, ca 3 veckor senare.

Jag var inne på att avliva honom flera gånger men alla sa att : nej nej, höns får chock det är bara att fortsätta ge han vatten sedan kokt ägg när han kunde börja äta och sedan annat gott, sånt som kycklingar gillar typ. 

Jag har en bild på nu ganska återställda älskade hjälte Tuppen Hugo !    ;D

Enhagen

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 23:58 »
Det var hoppfull läsning, hoppas det går lika väl för vår härliga tupp. Han är så snäll och sällskaplig så vi vill så gärna att han klarar sig :)

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 13:11 »
tack nu ska jag koka ägg till min höna och spjäla benet. Få se hur det går Min andra höna som var jätteskadad har piggat på sig och står och stapplar fram lite fint. Bara inte nån infektion kommer. Så du jag tror som sagt att man kan göra lite för höns/tuppar om man har tid och engagemang och att de inte får lida för mycket
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser