Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta platta i befintligt hus  (läst 7490 gånger)

Vitis

• Skåne
Gjuta platta i befintligt hus
« skrivet: 31 maj-11 kl 20:52 »
Förutsättningar:

Skånelänga 1880-tal.
Naturstensgrund (inte så välgjord vad jag kan se).
Lerstensväggar.

Bakgrunden till projektet är att vi måste byta och dra om avloppsrören under kök och badrum.

Från början var det tänkt att göra så lite som möjligt men efterhand som man börjar rota i det så får man gå vidare lager efter lager och jag står nu med ett utrymme på 3x7m där jag grävt ner 50-60cm över hela ytan och all puts på väggarna är bortknackad.

Väggarna bestod tidigare av puts-masonite-tretex-gips och på sina ställen kakel.

Golvet bestod omväxlande av plankor med glasull under, tunn betongplatta direkt på fyllmassor och på en del ställen frigolit med lite betong på.

8 fulla släp till återvinningen blev det av det hela. Putsen och det jag grävt ut ligger i en hög på gårdsplanen.

Tanken är nu att jämna av ytan med LECA-kulor för kapilärbrytning och lite extra isoleringseffekt.

På detta 20 eller 30 cm frigolit och sen en platta av 10cm självkompakterande betong.

Frigoliten kommer att gå ca 10 cm innanför grundmuren så att betongen kan rinna ner mellan grundstenarna och stabilisera grundmuren innan den tar vägen nånstans.

Alla elrör och vattenrören kommer att gjutas in i plattan. Funderar också på att lägga i golvvärmeslang, kostar inte så mycket och är omöjligt att göra i efterhand. Om man vill skaffa en kökspanna senare skulle det vara ganska enkelt att koppla ihop, finns plats för en mindre acctank. Då skulle man också kunna få in vattenburen värme i de intilliggande rummen som idag värms med kamin.

Dela gärna med er av erfarenheter, tips och misstag man kan undvika.

Synpunkter och tips är välkomna INNAN jag gjuter plattan om ett par veckor!  :)

Broberg

• Gäst
SV: Gjuta platta i befintligt hus
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 21:29 »
Blir roligt när vattenrören behöver bytas det..

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 21:41 »
Vad har skånelängorna för grund i orginal? Fundera på en tidstypisk lösning tycker jag.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 21:51 »
Det mesta låter väl klokt särskilt ang. att förbereda för golvvärme. MEN om det är ett äldre hus håller jag med föregående talare eftersom jag är byggnadsvårds-fundamentalist!! ;) Och råder dig då att ta kontakt med närmaste byggnadsvårdcentrum eller dyka ner i bibblans dylika avdelning. /Y
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 21:52 »
Blir roligt när vattenrören behöver bytas det..

Hur ofta byter man vattenrör?

Skulle det behövas kan jag väl dra dem utanpåliggande isf.?

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 21:55 »
Hur ofta byter man vattenrör?

Skulle det behövas kan jag väl dra dem utanpåliggande isf.?

Inte för ofta hoppas man ju på, men även nya grejer kan krångla. Själv föredarar jag så mycket som möjligt av sådant utanpå. Går att göra snyggt med duktiga rörmockare och kan målas in om man vill det.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 21:57 »
Vad har skånelängorna för grund i orginal? Fundera på en tidstypisk lösning tycker jag.

Vad jag hittat är en tunn betongplatta på blandade fyllnadsmassor.

Kanske är detta gjort i samband med att man byggde badrum nån gång i mitten på 1900-talet eller så.

"Orginal " är nog bara jord, bjälkar och golvplankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser