Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tuppen har rymt :'(  (läst 2871 gånger)

sossej

• Närke
tuppen har rymt :'(
« skrivet: 01 jun-11 kl 10:42 »
igår hämtade jag en ny tupp.
den blev lite jagad i början men sen på kvällen satt han på pinnen tillsammans med de andra hönsen och tuppen som jag redan har.
i morse släppte jag ut allihop och han blev lite jagad, men sen inte så mycket mer.
när jag gick ut för 20 min sen så var han borta!
jag trodde höns höll ihop så han kanske inte gått så långt men kan inte hitta honom någonstans  :'(

Majasmamma

• Gästrikland
SV: tuppen har rymt :'(
« Svar #1 skrivet: 01 jun-11 kl 11:06 »
Har ingen erfarenhet av tuppar som rymmer men som du säger de brukar ju vilja hålla ihop med resten av gänget.

Om inte.... kan något "elakt" djur tagit honom? Fast då borde det finnas spår av tex fjädrar eller blod eller i värsta fall en död tupp...
Hoppas du hittar på honom och att allt går bra!
Vill man så kan man ;P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 01 jun-11 kl 11:13 »
En tupp som blivit rädd kan dra iväg långt, långt bort från det han uppfattar som fara.  :-\ Hade en igår som blev påflugen av en större tupp han ej träffat tidigare och greps av panik och var påväg åt helsike, har fina skrubbsår på benet efter jag kastade mig efter honom på grusvägen.  :-X En annan sprang ut ca 200 meter ute på en åker och innan dess var han påväg ut i skogen. Min pojkvän hade en tupp som blev jagad av en annan tupp och den ranghöga tuppen hade bestämt sig för att den nya skulle bort från tomten och jagade över honom på grannens tomt och om vi inte hade fångat dem hade han nog om man utgick från hur arg han verkade vara och farten kunnat jaga den andra väääldigt långt.  :-X

Han har även haft en ranglåg tupp som rörde sig allt längre bort från flocken för sig själv och en kväll var han borta och kom aldrig tillbaka.  :-\
Dock så är det som du säger att de oftast håller ihop men kan vara så att han inte vågar sig fram för att din andra tupp går lös. Jag skulle testa att spärra in din gamla tupp så kanske den nya vågar sig fram (i Emils fall med tuppen som gick iväg och försvann så var alla frigående och om han kom för nära de andra blev han bortjagad, när inte de var i närheten så vågade han närma sig igen).

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sossej

• Närke
« Svar #3 skrivet: 01 jun-11 kl 22:09 »
jag är så glad  ;D
jag hittade honom i det höga gräset där han låg och tryckte stackarn

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 22:17 »
Vad skönt att han kom tillrätta.
Hoppas att han och den andra tuppen kommer bättre överäns nu. Hur många hönor har du?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 jun-11 kl 07:39 »
Kan det vara så att gammal kunskap om att man skall ha antingen en tupp som basar eller tre så att man fördelar uppmärksamheten... har man 2 tuppar så hotas ranghöga tuppen och kommer att angripa tills hotet är borta. Har du tillräckligt många höns att skaffa en tupp till? (Minimum 3 hönor per tupp)
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 10:27 »
Vad du oxå kan prova är att ta bort båda tupparna från hönsen.. stäng i dom i var sid bur ett par dagar sätt dom sen tillsammans.. då brukar de inte slåss lika mycket..
Ensamhet är inte kul.. till och med en annan tupp är bättre..  ;D

några dagar tillsammans om de inte slåss alltför mycket och sen när de gjort upp släpp ut dom samtidigt till hönsen..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser