En tupp som blivit rädd kan dra iväg långt, långt bort från det han uppfattar som fara.

Hade en igår som blev påflugen av en större tupp han ej träffat tidigare och greps av panik och var påväg åt helsike, har fina skrubbsår på benet efter jag kastade mig efter honom på grusvägen.

En annan sprang ut ca 200 meter ute på en åker och innan dess var han påväg ut i skogen. Min pojkvän hade en tupp som blev jagad av en annan tupp och den ranghöga tuppen hade bestämt sig för att den nya skulle bort från tomten och jagade över honom på grannens tomt och om vi inte hade fångat dem hade han nog om man utgick från hur arg han verkade vara och farten kunnat jaga den andra väääldigt långt.
Han har även haft en ranglåg tupp som rörde sig allt längre bort från flocken för sig själv och en kväll var han borta och kom aldrig tillbaka.
Dock så är det som du säger att de oftast håller ihop men kan vara så att han inte vågar sig fram för att din andra tupp går lös. Jag skulle testa att spärra in din gamla tupp så kanske den nya vågar sig fram (i Emils fall med tuppen som gick iväg och försvann så var alla frigående och om han kom för nära de andra blev han bortjagad, när inte de var i närheten så vågade han närma sig igen).