Jag funderar lite på vad jag ska ha för typ av kamin eller eldstad. Där jag ska ha vardagsrum är det just nu en köksspis, vilket är helt kasst, jobbigt att elda i och lagrar inte värmen, så därför ska jag byta ut den har jag tänkt.
Jag vill ha något där man kan slänga in lite större klabbar och dra igång en rejäl brasa och man kan se elden, för lite mysfaktor. Samtidigt så vill jag inte att värmen försvinner ur den en kvart efter att jag slutat eldat, utan att den har lite samma effekt som en kakelugn, dvs man eldar och så behåller den värmen ett bra tag efter. Nu har jag redan två kakelugnar som ska stå för mycket av uppvärmningen, men just i vardagsrummet vill jag kunna grilla på lite, men ändå behålla värmen.
Vad jag förstått är det täljstenskamin jag är ute efter. Dock de begagnade jag hittar är så små, och ska jag köpa en ny stor, så kostar den skjortan. Sen brukar de inte vara väldigt snygga de jag sett. Någon som har några andra förslag på andra lösningar. En redigt fin gjutjärnskamin kanske skulle kunna funka? eller finns det andra förslag?