Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöslunga till traktor  (läst 5107 gånger)

teufel

Snöslunga till traktor
« skrivet: 03 jun-11 kl 00:04 »
"Det ska börjas i tid..." heter det ju.
Jag fick ett infall idag att fundera på snöslunga till traktorn, inför kommande vinter.
Nu borde de vara hyfsat billiga när folk vill "städa ur" inför sommaren.

Har en MF-135 utan frontlastare, så det får bli något att sätta på 3-punktslyften.
Googlade runt lite och hittade några som matade in framåt och några som matade in bakåt och med vilka man alltså fick backa.
Att backa med trepunkten i snö leder oftast till att trepunkten lyfter sig och "flyter" på snön, inge bra!

Vad ska man köpa för något? Man vill ju inte ha något som kläggar igen om det är blötsnö. Framför allt inte med tanke på att den drivs av kraftuttaget. Jag vet flera som har blivit av med fingrar när man har stressat och uttaget har snurrat igång.

Vår väg är ca 700 meter lång, och det driver gärna igen på vintern, upp till 1m högt, så bakplogbladet räcker sällan.

Eller ska man satsa på en snöslunga som man går efter, hellre än en traktordriven?

Några idéer?

pogikai

• Övriga världen
SV: Snöslunga till traktor
« Svar #1 skrivet: 03 jun-11 kl 04:23 »
Hej.
En snöslunga som man GÅR efter ? Vägen var 700 m lång. ! Ploga en gång extra med bakplogen istället. En slunga kostar multum. oxå bensinen

teufel

« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 14:28 »
Problemet är att traktorn inte orkar flytta 1-2m djup snö åt sidan med bakplogbladet.

Och inte ens när man ber bönderna om hjälp orkar deras fyrhjulsdrivna monstertraktorer med jobbet. De kör istället med stor snöslunga på front-trepunktslyften.

Tänkte jag skulle slippa be dem om hjälp, det brukar bli så dyrt då nämligen...  :P

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jun-11 kl 14:40 »
Jag är inte så insatt i ämnet men vet att ibland hittar man Grålletraktorer i bruksskick på blocket.se
där det ingår monterad snöslunga där bak och diverse kul utrustning. Från 10.000:- till 25.000:- typ.

Mest uppe i Norr...

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-11 kl 16:56 »
Jag hade möjligheten att köpa en snöslunga till trepunkten förra sommaren. Men det blev ingen affär då jag inte kunde tänka mig att det skulle bli två snörika vintrar i rad här nere i Småland.. Plus att jag blev erbjuden åbäket mitt i den extrema värmeböljan i början av juli.
Det jag undrar lite över är om den gör någon nytta om det "bara" kommer 6-7 cm snö?

Jag har bara snöblad bak på min traktor, och när det blir djävulskt med snö brukar jag vända bladet, trycka in en grov rejäl ekbräda bakom så att den sticker ut en meter i diket, och sen backar jag första rundan. Man får ont i nacken givetvis av att sitta bakåtvänd, men jag har bara 300 meter infart att ploga. Jag tycker att det blir bättre styrsel på ekipaget på detta vis. Kör man fram med mycket snö baktill så drar det så jäkligt i sidled.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser