Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga eldstad i skogen  (läst 10470 gånger)

framtid

• Ångermanland
Bygga eldstad i skogen
« skrivet: 03 jun-11 kl 19:35 »
Hej!

Jag ska bygga en eldstad i en koja i skogen. Målet är att den ska kunna värma upp ett rum på 15 kvadrat och ha en verkningsgrad på över 50%. Jag har hittat ett gammalt oljefat i skogen. Skulle man kunna använda det?

Eller går det att göra som kolarna; en eldstad gjord av natursten, rejält isolerad med jord.

Alla idéer mottages tacksamt!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bygga eldstad i skogen
« Svar #1 skrivet: 03 jun-11 kl 19:49 »
Jag antar att Du har eldningstillstånd ifrån markägare och/eller brandkår.  Och lyssnar på brandfaran-graden i väderrapporterna.

Är det tänkt för sommarbruk eller året om?  Ska Du ha den till uppvärmning, matlagning eller både och?  Tvätt av kläder och egen person?

Jag har en koja av liknande storlek och är nöjd med min lilla Laxen.  Den tar inte stor plats, men värmer fint.  Dock går värmen fort ut igen ur denna koja.  Vintertid har jag natursten på Laxen, och då stannar värmen kvar mycket längre.

Natursten i sig funkar bra ihop med eld, men såklart att Du måste kolla att Du blir av med rök (och aska) på ett bra sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

framtid

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 21:19 »
Hej!
Den ska bara användas vintertid (uppvärmning) och det är det som är utmaningen. Sommartid kan man ju elda hur som helst och få det relativt rökfritt - men på vintern är det svårare. Den nuvarande kaminen är värdelös - värmen åker ut med skorstenen.

Kan du berätta mer om din koja och din stenkamin? Mått, utformning mm?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-11 kl 16:43 »
"Laxen" är en bra och relativt billig kamintyp till bla "skogskojor" där man snabbt vill få upp värmen och för enklare matlagning.
Verkningsgrad?, men den räcker gott och väl till 15 kvm.

Citat:

Äro konstruerade för ved, och bör icke eldas med kol eller koks, äro enkla och effektiva långbrännare, som på billigaste sätt lösa uppvärmningsfrågan, i skogsförläggningar, rastkojor, manskapsbodar, sportstugor, bastur m.fl. Ingen kamintyp är snabbare till uppvärmning av en råkall fritidsstuga än en plåtkamin. Den är lätt att tända och har stora ytor som giva en utmärkt strålningsvärme.

Våra kaminer kom i marknaden år 1934 och användes av domänverket, en stor mängd skogsbolag, enskilda skogsägare, Statens Järnvägar, försvaret, byggmästare, sportstugeägare m.fl. över hela landet. Kungliga Byggnadsstyrelsens värmetekniska avdelning skriver: "Syftet med kaminens framställning är väl att erhålla en billig vedkamin med lång bränntid och bekväm skötsel. I detta avseende synes den fylla stora anspråk. Kaminen kan hållas brinnande med en påeldning i timmar, den ger en jämn och behaglig värme"

http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

framtid

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jun-11 kl 17:21 »
Tack för länken men jag har väldigt begränsad ekonomi till det här (de enda verktyg jag har till godo är en gammal tunna, några rör och en såg) så det kommer ju bli något hemsnickrat.
Jag förstår inte riktigt hur kolarna gjorde på tiden det begav sig. Men, jag har väl kanske inte försökt tillräckligt.

Kan väl tillägga att jag snackat med markägaren, som bara tycker det är positivt att jag gallrar lite i en igenvuxen småskog. Jag får dock bara elda på vintern.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jun-11 kl 17:35 »
Tack för länken men jag har väldigt begränsad ekonomi till det här (de enda verktyg jag har till godo är en gammal tunna, några rör och en såg) så det kommer ju bli något hemsnickrat.
Jag förstår inte riktigt hur kolarna gjorde på tiden det begav sig. Men, jag har väl kanske inte försökt tillräckligt.

Kan väl tillägga att jag snackat med markägaren, som bara tycker det är positivt att jag gallrar lite i en igenvuxen småskog. Jag får dock bara elda på vintern.
Minns i min bar dom att vi byggde nått som kallades ykon spis stavningen vet ja inte men att det var upp bygg på ett gammalt fotosken fat vet ja fyllt med sten i botten samt runt i kring samt nån plåt av som höll röret i från kojan  luckan vart upp skuren och dit satt med gångjärn sen så kunde man lägga in meter ved mins ja . Hoppas det kan va nån behjälplig het .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 jun-11 kl 17:49 »
En enkel variant på denna?  http://www.bullerjanvarmecenter.se/Hem.html

Annars så kan ett stort lagerhus fungera perfekt som kamin . 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 04 jun-11 kl 17:59 »
en eldstad gjord av natursten, rejält isolerad med jord.

Ja, det är nog billigast. Kallmura en eldstad. Mycket sten, liten eld. Har du gott om rör kan du dra dem upp-och-ner genom oljefatet. Oljefatet sätter du sedan ovanpå eldstaden och fyller med sand. När du eldar värmer elden stenarna och rökgasen oljefatet med all sand. Blir jämnare temperatur och du behöver kanske inte elda hela tiden.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jun-11 kl 19:29 »
Vintertid har jag natursten på Laxen, och då stannar värmen kvar mycket längre.

Är inte nåt åt det hållet smartare än att försöka skapa nåt helt nytt och BÄTTRE av ett gammalt oljefat?
Använd det som finns, och komplettera med ett värmelager?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 04 jun-11 kl 19:33 »
http://video.google.com/videoplay?docid=797446823830833401
How to make a rocketstove :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 04 jun-11 kl 20:34 »
How to make a rocketstove :)
Skulle man inte kunna använda hundmatsburkar (ska mäta diametern när jag hittar tumstocken) istället för rör och stapla två på varandra fästa med typ en bit uppklippt hundmatsburk? Eller måste röret vara helt tätt? Hundmatsburkar har jag ju gott om efter vintern (har det hemma ifall jag blir insnöad).  :P

framtid

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-11 kl 22:03 »
Är inte nåt åt det hållet smartare än att försöka skapa nåt helt nytt och BÄTTRE av ett gammalt oljefat?
Använd det som finns, och komplettera med ett värmelager?

Hur menar du? Tycker du att det är bra eller dåligt att använda en tunna?

Tack för länken, det kommer troligtvis att bli en sån sak fast anpassad till de omständigheter som jag nu har.  Lyckligtvis är jag utrustad med tre rör  :)

mt_knot

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 04 jun-11 kl 22:32 »
På permies.com kan du hitta mycket info om bl.a. Rocket mass heaters, med flera youtube länkar.

Johan

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #13 skrivet: 05 jun-11 kl 00:19 »
Ligger en rejäl "4 plattors" Husqvarna järnspis ut på blocket för 350:-.
Värme så det räcker!/går att laga mat på + ugn som går att fylla med täljsten om man hellre prioriterar bra värmeackumulering.

För de "kaffepengarna" börjar man inte att "snickra" i gamla oljefat ;),,,, ( inte jag iaf)

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 05 jun-11 kl 00:55 »
Oj, nä, om jag hade plats för den skulle jag köpa den bums!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 jun-11 kl 18:04 »
Hur menar du? Tycker du att det är bra eller dåligt att använda en tunna?

Tack för länken, det kommer troligtvis att bli en sån sak fast anpassad till de omständigheter som jag nu har.  Lyckligtvis är jag utrustad med tre rör  :)

Jag tror att det är dumt att slänga ut det du har. Jag tror att det är bättre att använda det, och göra förbättringar.

JFOT

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 18 jun-11 kl 10:08 »
En rocketstov är för att isolera elden så att det brinner effektivare och inte ger av så mycket värme åt andra håll än åt det håll man ställer grytan dvs de är ingen höjdare för uppvärmning och användningsområdet är också oftast i varma länder med brist på ved.
http://wings.interfree.it/html/Elbow.html

Om du redan har en kamin så kanske du kan ställa en stor gryta på den? En gammal konserveringsapparat brukar man hitta på någon loppis för 20-30 kr och så har du fått ett vattenmagasin som håller värmen ganska så bra. Det blir självklart inte mer värme men det jämnar ut värmen över längre tid.

Sen kan man självklart göra något av oljefatet och då med skorsten men frågan är vilken effekt man kommer upp i och kanske framför allt hur väl man litar på en gammal tunna vad gäller säkerheten? Min erfarenhet av begagnade tunnor är att de ganska snabbt går sönder om man börjar elda i dem eller att de redan har små hål som inte syns under färgen. Ett sätt att utnyttja den är kanske att bygga ett stenmagasin runt den befintliga kaminen men frågan är om det blir så mycket effektivare då mycket av värmen går direkt ut via skorstenen och att stenarna har dålig kontakt med varandra om man inte packar väldigt väl.
Sörj i vilket fall för att kaminen har god tillgång med luft om du bygger in den.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 18 jun-11 kl 13:08 »
En armbågskamin!  Tack för länken, mycket inspirerande!

Vargerik

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 13 jul-11 kl 12:44 »
"Värmen går ut genom skorsten".. Om du drar ett luftrör utifrån som mynnar ut vid kaminen slipper du i princip allt drag i kojan och du kommer att märka en himmelsvid skillnad!

framtid

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 11 sep-11 kl 21:32 »
Dags för en uppdatering!
Nu har vi övernattat i kojan och proveldat kaminen. Tunnan blev varm väldigt snabbt. Till en början rykte det in en massa, men sen blev det varmare i röret så draget uppstod. Vi ska sätta ett rör utifrån och in till kaminens öppning. Vi täppte igen diverse läckor och hål med en slags gyttjig jord som vi hittade. Med lite förbättringar kommer den här kaminen att bli riktigt bra för omständigheterna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser