Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trängsel i yngelrum vid skattning?  (läst 5792 gånger)

Lilla ja

• Skåne
Trängsel i yngelrum vid skattning?
« skrivet: 04 jun-11 kl 22:10 »
Hej, så kommer jag med en kanske dum nybörjarfråga...

Det börjar dra ihop sig för att skatta för första gången. Jag har skaffat mig en bitömmarbotten som jag tänk att sätta mellan yngelrum och skattlådor dagen innan jag ska skatta. Men då är ju frågan, får verkligen alla bin plats i yngelrummet!? Där borde bli en fantastisk trängsel om alla bin från totalt fyra LN lådor ska få plats i en enda? Naturligtvis sätter jag tillbaka skattlådorna efter slungningen, men under det dygnet som jag har bitömmarbotten + den tiden dagen efter som jag jobbar med skattlådorna känns som att det kommer bli mer än trångt.

Hade jag fler lådor så skulle jag nog spontant sätta in en tom skattlåda mellan yngelrum och övriga lådor i samband med att jag installerar bitömmarbotten, men jag har inga flera lådor  :-\

klarre

• Södermanland
SV: Trängsel i yngelrum vid skattning?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-11 kl 23:27 »
Har du alltså yngelrum på en låda och 4 skattlådor fulla med honung ??? Låter som mycket honung i en kupa med ett litet yngelrum.

Du har ingen möjlighet att slunga två gånger, att få ner ett helt samhälle på en LN låter som att det kan bli trångt. Det kan bli väldigt fullt på hösten med två lådor LN lådor för mig.
« Senast ändrad: 04 jun-11 kl 23:33 av klarre »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 jun-11 kl 23:36 »
Hej!
Hur många samhällen har du?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Lilla ja

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jun-11 kl 02:34 »
Hej!
Hur många samhällen har du?

Beekeepern.

Jag har två samhällen, det ena har ett yngelrum och två skattlådor, det andra har ett yngelrum och tre skattlådor varav den tredje lådan förvisso inte är mer än till 2/3 utbyggd.

Har du alltså yngelrum på en låda och 4 skattlådor fulla med honung ??? Låter som mycket honung i en kupa med ett litet yngelrum.

Nä, det största samhället är som sagt på ett yngelrum och tre skattlådor, totalt fyra lådor. Skulle jag ta samtliga skattlådor och lämna yngelrummet skulle bin från totalt fyra lådor behöva trängas i den som blir kvar (yngelrummet). Den nedre skattlådan användes även den som yngelrum fram till maj månad. O så bor jag lyckligt lottad omgiven av rapsfält :)

klarre

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-11 kl 09:58 »
Jag tror att det kommer bli väldigt trångt och svårt att få alla 3 lådor igenom en bitömmare ner i en låda. Om jag var dig skulle jag slunga i flera omgångar, jag vet ju inte om det är möjligt för dig. Om ramarna är ordentligt fulla och täckta så brukar det inte vara så mycket bin på dom, då brukar det inte vara några problem att skaka och borsta bort bina, slunga den lådan och ställa den underst och sedan sätta på bitömmare.

Observera att det måste vara hermetiskt tätt för att en bitömmare ska fungera, minsta springa som bina kommer igenom gör att lådorna inte töms, lycka till.

wictor

« Svar #5 skrivet: 05 jun-11 kl 10:13 »
En bitömmare fungerar väldigt bra om man ställer den bredvid kupan, på samma bänk. Upp till fyra lådors höjd töms över dagen. MEN man måste ställa dit lådorna senast kl 11 på förmiddagen, helst tidigare. Och så är det bara att hämta på kvällen, tomma och fina. Slungar man snabbt så ställer man ju tillbaka lådorna på samhället dan efter.

Med en bitömmare bredvid kan man också blanda lådor från olika samhällen, bina bryr sig inte och flyger hem till "sin" kupa när de krupit ut. Travar man upp fler än fyra lådor så kan man lägga en bitömmare överst också, se bara till att den är vänd åt rätt håll. Det går inte med bitömmarmodellen med små "klaffar" som är tänkta som backspärr, de kommer att stå öppna så bina kan krypa såväl in som ut. Den runda plasttömmaren "labyrint" fungerar bra såväl nertill som upp-och-ner upptill.

Att det blir mycket bin i yngelrummet ett dygn gör inget, men man måste ju dan efter på med lådor igen...

Curt

« Svar #6 skrivet: 05 jun-11 kl 15:24 »
En bitömmare fungerar väldigt bra om man ställer den bredvid kupan, på samma bänk.
Så här ser min bitömmarbotten ut. Sätter på lådorna som skall tömmas vid 06.00. Hämtar på eftermiddagen.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 18:47 »
Jag körde med "strutar" med totalt röveri och kaos som följd. Skulle själv inte våga lita på den varianten du har.

Skakar av alla ramar och sopar ner de bin som sitter kvar. Går väldigt snabbt och smidigt tycker jag. Har inte lust att vänta heller.  :)

Curt

« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 21:48 »
Jag körde med "strutar" med totalt röveri och kaos som följd. Skulle själv inte våga lita på den varianten du har.

Skakar av alla ramar och sopar ner de bin som sitter kvar. Går väldigt snabbt och smidigt tycker jag. Har inte lust att vänta heller.  :)
Kanske vore det bra om du förklarade begreppet "strutar".

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jun-11 kl 00:04 »
Ser ut ungefär som Madonnas koner på brösten.  :)

Den här: http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/cgi-bin/produkter.pl?falt=5&varde=155&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D6%26varde%3Dbit%25F6mmar%26sok%3D1%26mall%3Dmall_sok%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D6

Missade informationen att den var nån takbitömmare utan satte två på en skiva men bina gick lika lätt åt båda håll. Öppningen torde ju vara lika liten/stor som den på din skiva?

Curt

« Svar #10 skrivet: 11 jun-11 kl 11:34 »
Ser ut ungefär som Madonnas koner på brösten.  :)

Den här: http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/cgi-bin/produkter.pl?falt=5&varde=155&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D6%26varde%3Dbit%25F6mmar%26sok%3D1%26mall%3Dmall_sok%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D6

Missade informationen att den var nån takbitömmare utan satte två på en skiva men bina gick lika lätt åt båda håll. Öppningen torde ju vara lika liten/stor som den på din skiva?

Öppningarna på min bitömmare hindrar inte bin att ta sig in. Att bina vill ut beror på att det saknas feromoner från drottningen. Vid sen skattning eller slutskattning finns det alltid risk för röveri med en extern bitömmare.
En bitömmare, oavsett  typ, fungerar inte om det finns yngel i skattlådan. Det är inte ovanligt med en klick drönaryngel som äggläggande arbetsbin skapat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser