Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tecken på killning?! När är det dags?  (läst 9878 gånger)

Gumman82

• Värmland
Tecken på killning?! När är det dags?
« skrivet: 05 jun-11 kl 11:22 »
Hur märker jag att det närmar sig killning?

Min dvärgget gar fyllt på djuvret och är rejält svullen bak (i underlivet) men vad vi har räknat ut så ska hon inte ha förrän om en månad! I och försig så var hon hos bocken i ca 3 veckor innan vi tog hem bocken hit. Ingen såg att det hände något hos bocken men när dom kom hit så var det full fart. Så jag har räknat från den dagen bocken kom hit. Men då ska det som sagt inte hända någon förrän om en månad.

Men om hon nu har stort djuver och svullet lätt rosa underliv nu, hur märker jag då när hon verkligen ska killa? Hon är även mycket klumpig när hon går och sparkar och slår med huvudet mot magen. Svansen går mycket också..

Sussilo

• Gäst
SV: Tecken på killning?! När är det dags?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-11 kl 12:13 »
Ibland sätter de juver tidigt och ibland strax före eller efter killningen. Det säkraste tecknet är att känna på ligamenten långt bak på båda sidor av ryggraden där den sluttar ner mot svansen. Om man övar sig att ha koll på de ligamenten långt innan geten ska killa, får man ett säkert tecken på när det är dags. När jag inte längre kunde känna getternas ligament, brukade de killa de inom ett dygn.

http://fiascofarm.com/goats/prenatalcare.html

Skrolla ner till  "Keep checking the does tail ligaments and tail head" och resten av sidan. Där finns också "Signs of labour" litet längre ner.  Lycka till  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-11 kl 12:30 »
Jättefin länk, Sussilo!  :D

Det enda jag saknade på de underbara bilderna var att geten (oftast) nästan lägger ihop öronspetsarna när hon krystar.  Då har hon även ett speciellt, lite stönande bräk, som för att få mera kraft.  Och att klippa är oftast en överkurs.  Notera särskilt den här passagen:

"Always keep in mind that every doe is an individual and every doe is different. "

Jag vill tillägga att varje förlossning är unik.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jun-11 kl 12:55 »
 :) Litet svårt att visa hur geten lägger ihop öronspetsarna vid krystningar just på den här länken, eftersom man visar rasen La Mancha som saknar ytteröron  :). Att klippa en långraggig get före killningen kan vara bra. Då slipper nyfödingarna "tomsuga" på en raggtofs och kanske tappa viktig energi alldeles i starten.

Gumman82

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-11 kl 16:35 »
Tack den länken var jätte bra!
Det jag reagerade på var att ingen av getterna på bilderna var svullna bak innan killning.. Men det kanske inte alla blir.

Kan geten para sig med bocken även om hon tagit sig vid tidigare parning eller är det tvärstopp när hon väl tagit sig?
Tänkte om hon kunnat tagit sig då hon var hos bocken men ändå släppte till när han kom hit.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jun-11 kl 21:04 »
Å, jag såg inte att hon saknade ytteröron, stackars flicka!   :-[  Men mina lantrasgetter gjorde i alla fall så.

Det förekommer att killingar som föds samtidigt har kommit till vid olika brunster, men mig veterligt är det mycket ovanligt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jun-11 kl 21:57 »
Hur märker jag att det närmar sig killning?

Min dvärgget gar fyllt på djuvret och är rejält svullen bak (i underlivet) men vad vi har räknat ut så ska hon inte ha förrän om en månad! I och försig så var hon hos bocken i ca 3 veckor innan vi tog hem bocken hit. Ingen såg att det hände något hos bocken men när dom kom hit så var det full fart. Så jag har räknat från den dagen bocken kom hit. Men då ska det som sagt inte hända någon förrän om en månad.

Gumman82,  "men när dom kom hit så var det full fart," skriver du. Men såg du några genomförda betäckningar och inte bara att bocken var efter henne? Isf skulle jag gå efter det datumet. Låter konstigt att geten skulle låta sig betäckas om hon redan var dräktig, men vad vet jag  ??? Dvärggetter är inte riktigt min "grej," det har varit lantras som gällt  :).
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 10:25 av Sussilo »

Gumman82

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-11 kl 23:09 »
Jo när bocken kom hit hände det grejer och vi var två som såg dom genomföra det..
Det är det datumet jag räknat ifrån och då ska det vara ca 4 veckor kvar.. Men jag blev så fundersam när hon börjat fylla djuvret och svullnat så bak.. Hon ligger mycket nu också märkte jag idag. men detta kanske är vanligt, jag är ju ny innom killandet ;)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jun-11 kl 23:18 »
Att bli åsyna vittne är ju som mest pålitligt.  Om geten då drar ihop sig, då är det "träff".  Och bocken han skjuter på med sådan kraft, att om de står uppe på en sten eller låda (det gör de ofta, för att testa varandras förmåga att klättra), så åker geten alltsomoftast ner ...  ::)

PS
När jag tänker på det, så har jag inte lagt märke till någon svullnad under svansen på mina getter när de ska killa.  Beteendeförändringarna har varit säkrare: väljer ut en plats för nedkomsten, kör bort andra getter därifrån, krafsar, lägger sig och reser sig osv.  Och så de kära bäckenbanden.
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 05:17 av Trollmor »

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jun-11 kl 05:17 »
"Jo när bocken kom hit hände det grejer och vi var två som såg dom genomföra det..
Det är det datumet jag räknat ifrån och då ska det vara ca 4 veckor kvar.. Men jag blev så fundersam när hon börjat fylla djuvret och svullnat så bak.. Hon ligger mycket nu också märkte jag idag. men detta kanske är vanligt, jag är ju ny innom killandet ;)"

Det ska helst vara ett par upprepade parningar och gå till som Trollmor beskriver :) . Att geten svullnat där bak så tidigt som 4 veckor innan låter lite märkligt, men de följer inte alltid något mönster  ;). Om hon ligger ner, reser sig upp, skrapar i halmen och lägger sig ner igen upprepade gånger brukar det vara tecken på öppningsstadiet. Jag kände mig alltid "ny" var gång en get killade och lika förundrad över livets underverk. 
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 05:42 av Sussilo »

Methoni

• Närke
« Svar #10 skrivet: 07 jun-11 kl 15:49 »
Jag har dvärggetter....när det har varit dax att killa så har de precis som du beskriver det...fyllt juvren och svullnar bak...då brukar det inte dröja länge förrän slemproppen går....Det kommer inte ta några 4 veckor inte :D.....snarare handlar det om timmar upp till ett dygn....Så har det gått till sex gånger (samanlagt) som mina killat. :)

Gumman82

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 07 jun-11 kl 23:21 »
Jag har dvärggetter....när det har varit dax att killa så har de precis som du beskriver det...fyllt juvren och svullnar bak...då brukar det inte dröja länge förrän slemproppen går....Det kommer inte ta några 4 veckor inte :D.....snarare handlar det om timmar upp till ett dygn....Så har det gått till sex gånger (samanlagt) som mina killat. :)

Än har det inte kommit något men hon har gått in och lagt sig mycket idag.. Inte alls lika mycket ute med dom andra utan legat inne och vilat mycket..

Hoppas det kommer något snart, jag börjar bli otålig  ;)
Är så spännande  :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jun-11 kl 15:47 »
Åh, de där sista veckorna/månaden är nästan olidliga för en matte....  :)!

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jun-11 kl 18:31 »
Ju större mage, desto tröttare mamma ...  :)  Verkar hon nöjd annars, eller visar hon någon typ av förändrat beteende?

Gumman82

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 08 jun-11 kl 22:38 »
Hon verkar väldigt nöjd i övrigt, det sparkar mycket i lilla magen på henne.

Methoni

• Närke
« Svar #15 skrivet: 09 jun-11 kl 09:36 »
Har det inte kommit nått än ??? Har du sett om det kommit något slem och eller om hon haft några sammandragningar....inget är som väntanstider och det kan inte sägas nog ofta...Ingen förlossning är den andra lik ;)

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 09 jun-11 kl 13:33 »
Hon verkar väldigt nöjd i övrigt, det sparkar mycket i lilla magen på henne.
Nå, då lever de i alla fall!  :D

Och se nu bara till att Du inte går upp varenda natt i flera månader för att kolla, och sen sover helt utmattad den enda natt när Du verkligen behövs!  Sånt har hänt.  Kolla bäckenbanden dagligen, och den dag hon inte vlll, och Du sen känner Dina egna fingertoppar under ryggraden på henne, då kan det vara dags att kolla varannan timme!

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 03 jul-11 kl 12:37 »
Har det kommit någon?=)

Ser någon likhet mellan din å min get...=) för min get fyllde juvret otroligt tidigt (3 veckor sen ca) å hon hade svullnad bak tidigt oxå... å räkna jag med att hon parat sig med min bock så är de nu i dessa dagar hon ska ha...

Hon var i samma bås med en annan bock när viköpte henne... men vet dock inte om hon bara var i samma bås som honom när vi hämta eller om dom varit i samma bås länge..så därför räkna jag från att hon träffa min bock...

hon har lega mycke oxå sista tiden... men hon är oxå pigg i övrigt... därför undrar jag hur de gick för din get med tanke på att de låter så likt min=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Gumman82

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 05 jul-11 kl 14:52 »
Det har inte blivit några killingar än.. Hon är ju beräknad till den 15:e så snart kanske ;)
Men hon har visat alla dessa tecken hela tiden, men det har inte kommit något än..
En liten lurifax tror jag minsam min get är ;)

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 05 jul-11 kl 18:58 »
 ::) En till som ska lura oss, då ... :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser