Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandraskycklingar - kön?  (läst 4308 gånger)

fantasi

• Skåne
Blandraskycklingar - kön?
« skrivet: 06 jun-11 kl 16:36 »
Har fyra blandras-syskon som är sju veckor gamla nu. Har mina aningar om könen men undrar om nån mer erfaren kanske kan säga nåt ???
« Senast ändrad: 07 jun-11 kl 08:24 av fantasi »

fantasi

• Skåne
SV: Dv. Kochin - kön?
« Svar #1 skrivet: 06 jun-11 kl 16:38 »
En bild till

fantasi

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 jun-11 kl 16:39 »
En till..

fantasi

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-11 kl 16:40 »
En bild till

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jun-11 kl 17:04 »
Nu är inte jag nån expert, men jag skulle säga:

Bild 1) Tupp
Bild 2) Tupp till vä & höna till hö
Bild 3) Höna
Bild 4) Höna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 06 jun-11 kl 17:05 »
Hej! Skulle först och främst vilja säga att det där är inga dvärg kochin utan ser ut att vara blandraser där dv kochin skulle kunna vara ikorsat. De har helt fel form (dv kochin har inte sådana där långa stjärtar, de är helt "runda" fluffbollar) sedan så ser det ut som de har ärtkammar och dv kochin har enkelkammar (vanlig typisk "taggig" höns/tuppkam)

Till könen så ser den översta av vad jag kommer ihåg när jag tröck upp bilderna första gången ut som en tupp (nu muppar min dator så bilderna blir inte större när jag trycker på dem igen för att kolla). Den röda lär vara en höna (den röda ser för övrigt ut att mer vara någon mille fleur korsning än dv kochin, tycker hon är så himla "slank" i kroppen, inga av mina dv kochinkorsningar har fått en sådan form utan de brukar hålla sig lite rundare och fluffigare om man inte korsat vidare i några generationer till med annat) och den svarta på sista bilden såg också ut att vara en höna.
« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 17:07 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 17:23 »
Sådär, nu fick jag igång bilderna igen och kan skriva med större säkerhet vad jag tror.

Bild 1: Tupp
Bild 2: Tupp till vänster, den till höger skulle jag vilja se en bättre bild på kammen
Bild 3: Höna
Bild 4: Höna

Postar en bild på en av mina dv kochin Puffet Nugget när hon var ca 7 veckor gammal här under så ni kan jämföra. Som ni ser har de ej några spetsiga/långa stjärtar utan de är avrundade. Sedan så har de massor av fjädrar på fötterna. Kycklingen till höger på den andra bilden ser inte ut att ha fjädrar alls på fötterna?

Och här en nyare bild, ca 17 veckor gammal. Här kan man se kammen. - "Taggad".

« Senast ändrad: 06 jun-11 kl 17:48 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fantasi

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jun-11 kl 20:59 »
Fauve - Tack för ditt svar!

Linkoso - Tack för ditt svar också! Jag var inte helt säker på om de var "renrasiga" dvärg kochins eller nån blandning. Båda föräldrarna har ganska mycket fjädrar på benen men en av mina har inga. Men Mille Fleur säger du alltså... ska forska lite mer i vad de är för några!

Min gissning var att båda de svart/vita var tuppar och den röda och den helsvarta var hönor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 06 jun-11 kl 21:14 »
Mille Fleur är ett av många olika namn rasen kallas. Inom standarden tror jag den heter "Ben ir Fotbefjädrad dvärghöna". Den kallas även för Sabelpoot.
Här är en bild på en tupp från nätet.

http://www.fermedebeaumont.com/sabelpoot-mille-fleurs-pi-3942.html

Sedan så bör det vara en annan ras med ärtkam, rosenkam ir liknande iblandat då dina kycklingar har det. Exempel på några raser som har sådana kammar är Wyandotte, Sebright, Bantam...

fantasi

• Skåne
SV: Blandraskycklingar - kön?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-11 kl 15:04 »
Linkoso - Tack igen, väldigt intressant. Själv inte så insatt i raser (kanske märks  ::) ) Ska bli spännande att se hur de ser ut vuxna!

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 07 jun-11 kl 20:36 »
Håller med de förra gissningarna.....2 tuppar och 3 hönor!!!

Tips.. :-[...man kan få alla bilderna på samma inlägg......
Bifoga.....oxå bläddra...........sen så....går man till fler bilagor...står inom parantes!!!  :)

Anna :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

fantasi

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 jun-11 kl 09:31 »
Kossan - Där är bara fyra  :P Men tror 2 tuppar och 2 hönor..

Ja jag försökte det men fick det inte att fungera så det fick bli såhär denna gången.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 09 jun-11 kl 06:37 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser