Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäst lämpade platsen för självförsörjning  (läst 8106 gånger)

Saft-teo

• Dalarna
Bäst lämpade platsen för självförsörjning
« skrivet: 07 jun-11 kl 09:47 »
Vet int om detta är rätt del av forumet att ligga på, annars får väl nån  (:) ta och flytta det.

Funderar kring var det borde vara lämpligast att satsa på ett helt självförsörjande liv. Jag tänker mig alltså inte en hi-tech ekologisk, energiförsörjande gård. Utan snarare en hydda där man har de primära behoven lösta. Ingen el, ingen bil.
Mer åt att återgå till ett primitivare levnadssätt, tänk naturfolk.
Tänker mig att det skulle vara svårt här i Sverige, men med tanke på att folk faktiskt lever på sånna sätt lite här och där över jorden, så måste det ju vara möjligt. Men frågan är var det är lämpligast. Tänker på väderförhållanden, odlingsmöjligheter, vilda växter, regelverk mm.
Tänkt att det vore väldigt smidigt att flytta till ett ställe, där små pengar i svenska kronor är stora pengar i den lokala valutan. På så vis skulle man kunna öka sitt startkapital mycket, utan att ödsla någon tid på att arbeta ihop det.
Tänker mig att en gård i tex uganda, borde vara billigare än här i sverige..
Men är det någon som har någon koll på detta?
Eller bara spekulationer, om idén att flytta dit det blir lättare att sköta sig själv..

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Bäst lämpade platsen för självförsörjning
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 10:00 »
Dalarna som du bor i är en utmärkt plats för detta enligt lilla mig  o:)

Jag tror att det är möjligt att göra detta på stora delar av vår planet men förutsättningarna på de olika platserna skiljer sig avsevärt åt. I Sverige om du odlar måste du skörda av och förvara grödan under vintern medan du i riktigt varma länder kan odla året om och slipper den problematiken.
Då kan man se sverige som ett sämre land att klara sig i eller så lär man sig att bygga en jordkällare och hur man ska förvara sina olika grödor, mjölksyrejäsa och andra metoder.
Odlingssäsongen blir kortare och mera intensiv men man klarar sig. På vintern går man i dvala och förbereder för nästa vår :)

I Sverige känner du till många av de lagar och regler som gäller utan att ha läst på något. Åker du till Uganda vet du ingenting och du kan inte språket. Jag skulle säga att dina förutsättningar är störst i Sverige. :)
allt gott
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

minnaroselli

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 10:01 »
jag var i Peru för tjugo år sedan med en liknande tanke.
behöver man bara mat, så funkar det i ett billigt land - man äter billigt.
måste man hyra sig ett hus ... förhållandevis var det dyrt. till en hyra skulle ha gått en eller två lokala månadslöner.
blir man sjuk - oj då - då måste man ha en försäkring, som täcker även efter tre månader. jättedyrt var det att vara sjuk i ett fattigt land. jag slapp men min väns farmor låg i sjukhus och hela släkten fick hjälpa till att nödvändiga röntgenbilder kunde tas + allt annat. efter två dyra veckor i sjukhuset dog farmor.
jeans och andra kläder hade samma pris som här. kastruller i rostfritt stål var dyrare än här. aluminiumkastruller däremot hade varit billiga. tja ... enkelt var det inte. mutor till olika myndigheter var en ganska stor utgift. polisen stoppade gärna mig och hittade olika anledningar att få pengar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 jun-11 kl 10:13 »
Jo, om man avser att vara verkligt självförsörjande, utan att utnyttja det omgivande samhället för skydd, vård, skola och liknande, så skulle nog ett U-land i varmt klimat vara bra.

Men ett problem med det är att man då kommer att sticka ut rejält och kan bli en fet måltavla som andra vill utnyttja. Även om du inte är så rik mätt med svenska förhållanden, så kan du ju vara det mätt med lokala förhållanden. Problem med våld, sjukdomar, maktmissbruk, besvärliga/giriga grannar och korrupta tjänstemän och poliser är sådant som den som vill vara självförsörjande måste kunna hantera på ett eller annat sätt. Såväl i Sverige som i ett U-land.

Jag tror också att Dalarna är ett svårslaget alternativ. Eller Norden öht. Ett hyfsat väl fungerande omgivande samhälle är nog värt en hel del, kanske särskilt om man avser att vara självförsörjande.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-11 kl 10:25 »
Som tur ar finns det varmare lander med i-landsstandard har i varlden!

Jag tanker pa NZ, Australien, Okinawa, Florida, Texas etc. Det krangligaste blir val att ordna med ett visum? I USA/Japan kanner jag en del som lever helt sjalvforsorjande forutom lakarvard forstas.

Men som alla sager, det gar nog i Dalarna ocksa, om du ar vegetarian eller inte har nagot emot att rucka lite pa regler nar det galler slakt/jakt.

Man kan ju frysa in det mesta aret om i Dalarna om man bemodar sig att bygga en iskallare. Nej det kan man nog inte forresten...  :-[
« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 09:56 av Tokyoboy »

Saft-teo

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 13:48 »
Det där med språket och vana vid kulturen och lagarna och sånt är ju såklart en fördel, men vet inte riktigt om verken kulturen eller lagarna är de jag helst lever med.

Drömmen är väl helst att leva mer åt jägare samlare stadiet, än åt småbondehållet.
Tvivlar på att det är möjligt, men vetskapen om att det fortfarande finns Indianer i amazonas som lever helt ovetande om babylon ger mig ändå lite hopp.
Det finns ju en del naturfolk som har sina gamla kulturer och levnadssätt kvar.
Borde inte vara omöjligt att bryta sig ut ur detta samhälle helt och hållet, och starta på ny kula. Ett liv där ett brutet ben inte är en småsak, där en förlossning kan vara livsfarlig mm. men där också livet känns meningsfullt.

Fröken Löf

• Peace after revolution!
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 26 jun-11 kl 14:56 »
Saft-teo,

såklart kan du bryta dig ur detta samhället. Men det blir nog inte en lätt resa. Frågan är om du inte måste in i något annat samhälle isf. På de mesta håll ser det ut så, med lagar och regler och sådant. Vet tex att man som vit (ej medborgare) i vissa länder i Afrika ej kan köpa mark. I vissa delar av världen får du betala mer för saker och ting, tjänster, byråkratiska grejjer, då du är utomsockens eftersom de tar dig för rik västerlänning. Så det är nog inte lätt, men det går om man bara vill. Enklast kanske bara är att resa ut och se dig om. Om du har rena och ärliga intentioner tar de (naturfolken) säkert upp dig i sitt liv.
Om vi ska tala om livet och meningsfullhet så är det du och endast du som kan göra ditt liv meningsfullt. Det går säkerligen att ordna vart du än vrider och vänder dig eftersom du aldrig kan fly från dig själv och på detta sätt uppnå målet. Peace comes from within;) Ett brutet ben eller en komplicerad förlossning är ingen småsak någonstans i världen, men här har vi bättre förutsättningar (sett ur ett västerländskt medicinskt perspektiv) att ta hand om dessa situationer. Jag är säker på att kvinnor i vilken världsdel det än gäller skulle föda utan risk för plötslig spädbarnsdöd. Om du nu vill röra dig i sådana områden, varför inte göra något för att förbättra situationen dit du kommer, och inte bara resa av äventyrliga skäl.

Lycka till!

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 15:00 »

Saft-teo

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 18:46 »
Saft-teo,

såklart kan du bryta dig ur detta samhället. Men det blir nog inte en lätt resa. Frågan är om du inte måste in i något annat samhälle isf. På de mesta håll ser det ut så, med lagar och regler och sådant. Vet tex att man som vit (ej medborgare) i vissa länder i Afrika ej kan köpa mark. I vissa delar av världen får du betala mer för saker och ting, tjänster, byråkratiska grejjer, då du är utomsockens eftersom de tar dig för rik västerlänning.
Därför jag frågar efter den bäst lämpade platsen för detta :) Hoppas att det någonstans ska vara möjligt att skapa ett nytt samhälle. Självklart ingenting man gör själv, men att bilda en by/klan och försöka det liv man vill, borde gå för sig någonstans på vår planet tycker man.
Så det är nog inte lätt, men det går om man bara vill. Enklast kanske bara är att resa ut och se dig om. Om du har rena och ärliga intentioner tar de (naturfolken) säkert upp dig i sitt liv.
jo, det har jag funderat mycket på. Kommer nog försöka ta mig ut och resa så fort jag får tummen ur.

Om vi ska tala om livet och meningsfullhet så är det du och endast du som kan göra ditt liv meningsfullt. Det går säkerligen att ordna vart du än vrider och vänder dig eftersom du aldrig kan fly från dig själv och på detta sätt uppnå målet. Peace comes from within;)
Jo, nog känner jag väl till detta (även fast jag, som du märkt, gärna försöker skylla på yttre omständigheter. Men jag vet också att jag tillåter mig njuta mycket mer av mat som jag lagat över öppen eld själv, än mat lagad på spis. På samma vis som man kanske tycker en ekologisk morot smakar godare, just för att den är ekologisk. Men jag vet inte riktigt om jag nöjer mig med att bara ha ekologisk mat, jag vill ha den ska kännas rätt rakt ut i fingerspetsarna, helig. Jag vill jaga med vapen jag gjort själv, odla med redskap jag har gjort själv, ansvara för mig själv fullt ut, tillsammans med de man skulle leva med. Tänk en Indianstam, innan de började handla med européer.

Ett brutet ben eller en komplicerad förlossning är ingen småsak någonstans i världen, men här har vi bättre förutsättningar (sett ur ett västerländskt medicinskt perspektiv) att ta hand om dessa situationer. Jag är säker på att kvinnor i vilken världsdel det än gäller skulle föda utan risk för plötslig spädbarnsdöd. Om du nu vill röra dig i sådana områden, varför inte göra något för att förbättra situationen dit du kommer, och inte bara resa av äventyrliga skäl.

Lycka till!
Tja, ett brutet ben här är ingen jättestor grej, mest smärtsamt och tråkigt att inte kunna använda benet på ett tag. Döden är inte frånvarande, men än dock väldigt främmande för mig (vilket jag tror den är för de flesta i detta samhälle).  Tror att man i ett liv där döden var ständigt närvarande, skulle bilda sig en verklighetsuppfattning/livsåskådning som skulle göra det lättare att hantera den. Och anledningen till att jag inte vill jobba innom välgörenhet är väl mycket för att jag inte tror på det. Jag tror det är att dra ner fler folk i skiten (det västerländska samhället). Det finns folk som trivs här, och det finns folk som skulle trivas här om de fick bli en del av det, men jag är en av de som inte trivs här och tänker då inte dedikera en del av mitt liv åt att dra fler folk hit.
Hade jag däremot mat i magen och en säck potatis och bodde bredvid en fattig afrikan skulle jag självklart kunna bjuda på käk. Men är skeptiskt till organisationer, då medlet i det fallet motarbetar mitt mål.

Oj, nu blev det långt och förvirrat. Nåväl, alltid gott att bolla tankar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 18:59 »
Nya Zealand bör ligga bra till. Glesbefolkat, inga krig eller fejder, engelskspråkigt, folk har ungefär samma kulturella bakgrund som i Sverige. Någorlunda billig mark, bra klimat för odling, lagom mycket nederbörd osv. Tråkigt för jägaren dock, eftersom det inte finns några ätbara däggdjur. Å andra sidan finns det inga som helst farliga djur som ormar eller giftiga insekter heller.

Fröken Löf

• Peace after revolution!
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 26 jun-11 kl 19:22 »
Och anledningen till att jag inte vill jobba innom välgörenhet är väl mycket för att jag inte tror på det. Jag tror det är att dra ner fler folk i skiten (det västerländska samhället). Det finns folk som trivs här, och det finns folk som skulle trivas här om de fick bli en del av det, men jag är en av de som inte trivs här och tänker då inte dedikera en del av mitt liv åt att dra fler folk hit.
Hade jag däremot mat i magen och en säck potatis och bodde bredvid en fattig afrikan skulle jag självklart kunna bjuda på käk. Men är skeptiskt till organisationer, då medlet i det fallet motarbetar mitt mål.

Jag snackar inte någonstans om välgörenhet, men det här är ett kul exempel på hur indoktrinerade vi är av tanken "vit västerlänning åker och hjälper fattiga svarta barn i Afrika"... Jag talar om ett utbyte av tankar, kunskap och olika levnadssätt. Jag lär mig av dig och du lär dig av mig. "Give a man a fish and you´ll feed him for a day, teach a man to fish and you´ll feed him for a lifetime". Simple as that!

Åter igen, stort lycka till:)

Jonaflax

« Svar #11 skrivet: 31 jul-11 kl 14:17 »
Men Dalarna?!
Här är ju svinkallt stordelen av året! Iallafall längst i norr där jag bor så är det vinter bortåt sju månader per år.

Södra Dalarna är väl bättre, men förutsättningarna för odling och billig djurhållning borde ju vara bättre längre söderut.
Även långt söderut i Sverige finns väl glesbygd med billigare bostäder?

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jul-11 kl 17:03 »
Även långt söderut i Sverige finns väl glesbygd med billigare bostäder?
Småland, om man kommer bort en bit från kusten, Växjö och Jönköping. Då är man riktigt långt söderut, och husen är nästan gratis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 31 jul-11 kl 17:39 »
Småland, om man kommer bort en bit från kusten, Växjö och Jönköping. Då är man riktigt långt söderut, och husen är nästan gratis.

....å hela Småland är inte fyllt med sten!  ;D Där det finns sten så ligger det ofta lite jord emellan.
Finns köldhål men finns givetvis helt vanligt småländskt klimat. Målilla t. ex. har ju ofta extremt varmt. Kolla klimatsoner och välj kommun med omsorg. Våra domäner ligger vid kommungränsen men tyvärr fel sida.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 18:10 »

Jo, Småland är också ett himla bra förslag. Bra växtsäsong, inte lika smällkalla (normalt) vintrar som längre norrut, och så finns det hyfsat med jobb om man behöver tjäna kontanter. Skogen växer så in i h-e nu när klimatförändringen satt lite fart. Tyskar och danskar på sommaren piggar upp och kan ge inkomster.

Men husen är knappast gratis. Tyskar och danskar driver upp priserna, iaf i mina trakter. Sydvästra Småland.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 31 jul-11 kl 19:29 »
Jo, Småland är också ett himla bra förslag. Bra växtsäsong, inte lika smällkalla (normalt) vintrar som längre norrut, och så finns det hyfsat med jobb om man behöver tjäna kontanter. Skogen växer så in i h-e nu när klimatförändringen satt lite fart. Tyskar och danskar på sommaren piggar upp och kan ge inkomster.

Men husen är knappast gratis. Tyskar och danskar driver upp priserna, iaf i mina trakter. Sydvästra Småland.

I uppvidinge kommun är priserna bra, vilket är en av förutsättningarna för framgångsrik självförsörjning. Ett rikt och självgående näringsliv om man behöver "tjäna extra"!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 31 jul-11 kl 19:45 »
Håller inte med om att Småland har bra växtzon! På höglandet där jag bor, har vi växtzon 4-5, alltså som Sundsvall.
Här är riktigt bistra vintrar, och både sen och tidig frost på sommaren. Men billiga hus finns här (i småsamhällena alltså).
Så man ska nog riktigt långt söderut i Småland för att komma ner i zonerna, men där kanske husen är dyrare.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #17 skrivet: 31 jul-11 kl 19:52 »
hej,

96 97 bodde jag i indien. Hem var en hängmatta i ett träd mitt i jungeln, under 8 månader spenderade jag inte mer är 5000:- svenska kronor i dagens pengar. Vi hade 300 m till en riktigt fin vit sand strand och 20m till en mindre vatten drag där vi badade och hämtade dricks vatten. Mat köpte vi tre gånger i veckan av lokala pojkar som kom o sålde till oss. Det var nog det bästa tiden i mitt ( barnfri) liv.

Nepal är fortfarande oerhört billigt samt delar av indiens inland långt ifrån turismens inflytande.

lycka till

jonathan

annars tycker jag att sverige är rätt så bra..........
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 31 jul-11 kl 21:37 »
Håller inte med om att Småland har bra växtzon! På höglandet där jag bor, har vi växtzon 4-5, alltså som Sundsvall.
Här är riktigt bistra vintrar, och både sen och tidig frost på sommaren. Men billiga hus finns här (i småsamhällena alltså).
Så man ska nog riktigt långt söderut i Småland för att komma ner i zonerna, men där kanske husen är dyrare.

Alldeles sant! Som jag skrev så finns det köldhål. Om växtzonen är problemet kan man ju söka sig ner runt Åsnen. Fast då stiger ju priserna lite.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 21:43 »
Hur är smålandskusten exempelvis mellan Oskarshamn och Västervik? Där borde ju växtzonen vara god, samtidigt som man är tillräckligt långt från de större städerna för att priserna skall bli lite humanare

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser