Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling i fängelse..  (läst 3163 gånger)

HannaK

• Blekinge
Kyckling i fängelse..
« skrivet: 07 jun-11 kl 19:37 »
Släppte i morse in 4st kycklingar kläckta i lördags, till 12st tre och snart fyra veckor gamla kycklingar. Det gick bra och alla var snälla mot de små.. Alla utom en >:D Den elaka har bara blivit värre och värre under dagen och de små kycklingarna vågade knappt röra sig nu i eftermiddag utan tog skydd i ett hörn eller under någon av de största snälla kycklingarna. Satte mig och vaktade en stund och "gav mig på" syndakycklingen genom att lite bryskt genast plocka bort den så fort den började jaga de små..
Så fort den blev nedsläppt igen så sprang den och letade upp en liten att jaga >:(

Nu sitter  >:D-kycklingen i fängelse i en liten nätbur inne hos de andra i väntan på utredning och dom.. Har någon varit med om något liknande, vad gör man? Varför så elak..?

Mvh

torpare2

• Hälsingland
SV: Kyckling i fängelse..
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 21:56 »
Vad tror du om att sätta de små i trådburen till att börja med? Jag gjorde så en natt här om veckan. Nästa morgon var allt lugnt och har fortsatt så. Och de små har ju inte samma behov av att springa runt.

HannaK

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 22:32 »
Det var just så jag gjorde.. Satte ut de små i nätburen, inne hos de andra kycklingarna sent på söndagkvällen. De har bott i den så jag har sett att de kommer igång med att börja äta osv, och i morse tyckte jag att de var pigga och helt stadiga så de skulle kunna få gå ut till de andra.

Släppte ut fängelsekycklingen nu ikväll för att prova igen och det tog nog inte en hel minut innan den hade hittat en liten att ge sig på.  :'(
Satte in de små liven i den lilla buren igen och provar ännu en gång om ett par dagar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 07:08 »
sälj/ge bort/ta bort den elaka kycklingen. Den kanske växer upp till en oduglig tupp iaf  >:D. Jag skulle nog ha sålt iväg den tillsammans med en av de andra större kycklingarna.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 10:25 »
Om du bestämmer dig för att sälja tycker jag du ska tala om  problemet. Jag skulle inte vilja ha ett sådant djur eftersom risken känns som väldigt stor att den kommer fortsätta med samma översittarfasoner även i vuxen ålder.
Genbank för Gotlandshöns

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 15:25 »
Ja så tänkte jag oxå, eller sätt in den till de stora hönsen får se om den är lika tuff då. Mina höns är snälla mot alla nya så det skulle funka här.

Om du bestämmer dig för att sälja tycker jag du ska tala om  problemet. Jag skulle inte vilja ha ett sådant djur eftersom risken känns som väldigt stor att den kommer fortsätta med samma översittarfasoner även i vuxen ålder.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 15:46 »
Men nu förstår jag ingenting ??? Det TS beskriver är ju helt vanligt hönsbeteende! Fixa så att de små kan få skydd någonstans och att de har mat och vatten där. De små ska kunna gå ut och in som de vill, men de stora ska inte kunna ta sig dit. Då kan de komma undan de större och gå tillsammans med dem när de själva väljer.

I en hönsflock är det strikt hierarki. Om man tar bort den som bestämmer och hunsar de andra, så kommer någon annan ta vid. Så är det och så funkar höns.

Lycka till med de små.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 15:53 »
Här pickas det också en del bland de maskinkläckta kycklingarna (och då är det oftast 1 ir 2 och de är "bossarna" i gruppen) om det kommer in nya men som Jenny redan skrivit så hör ju det ihop med att visa vem som bestämmer o så.... Efter någon dag ir två så har de slutat att "jävlas" och är snälla mot de små.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gamina

« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 16:00 »
Ja det är strikt hierarki men vehöver det betyda att de måste vara elaka mot varandra?
När jag köpte mina höns så var den höna som var högst i rang riktigt elak hon letade upp någon att mucka med bara för att få visa sin makt. En dag kom räven och tog just den hönan. Det blev så lugnt och skönt i flocken då. Den nya ledarhönan härskade istället genom sin personlighet och slagsmålen minskade radikalt. Inget mer att byta pinne för att anfalla en annan höna eller att attackera någon som redan erkännt att hon var högre i rang. Visst slåss de om de vill upp irang men de där oprovocerade anfallen försvann.
Jag ser en stor skillnad i personlighet mellan olika djur. Tyvärr har jag en höna nu som visar tendenser till att visa sin makt på det sätt jag beskrev ovan. Som tur är är hon inte jätthög i rang utan de flesta klarar sig undan henne samt att hon inte är så vidrig som den första ledarhönan var.
En kycking som är i den ålder TS beskriver som redan börjat med det beteendet skulle jag känna som en för stor risk till att den kommer slå över till ett icke önskat beteende som vuxen. Mina 4 veckorkycklingar reagerar inte alls när andra hönors kycklingar kommer i närheten första gången utan är endast trevligt sociala med varandra och mina höns är inga fredsaktivister.

Tillägg ang Linkosos svar
Jag tycker inte det låter som lite pickningar utan som om den är rejält elak.
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 16:02 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #9 skrivet: 09 jun-11 kl 15:52 »
Varför vet jag inte riktigt... en del är knäppa har blivit min slutsats när jag har haft "dummingar". Jag brukar använda mig av "förvisning" såväl när det gäller obstinata ungar, som knäppa höns eller kaxiga kycklingar. Ta individen åt sidan, så att den inte har nån kontakt med andra fåglar ett par dygn. Släpp sedan samman den med de andra när det blivit mörkt. Kanske det funkar, det funkar för det mesta för mig. Lycka till!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser