Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jamen,,, hur gör jag nu då?  (läst 3695 gånger)

vebro

• Norrbotten
Jamen,,, hur gör jag nu då?
« skrivet: 07 jun-11 kl 20:14 »
Hej hopp...

Min dotter kom glad i hågen hem efter en skoldag med ett ankägg som hon fått av en klasskompis. Det skulle vi kläcka!?  :o

Jaha sagt och gjort, vi har gjort ett "näste" och har värmelampa på. Vi ligger runt 39.5 - 40 grader,,,, Nu är vi då på dag 23 och jag funderar på vad vi ska förvänta oss?? Jag trodde ju inte att detta skulle funka men har efter första genomlysningen insett att det kunde det visst det. Spindeln fanns där i de båda äggen... Nu då?

Vi har sprayat och vänt dem och kollat , pysslat och donat.. Hur ska de se ut nu? Ena ägget har mörknat i skalet lite och det andra är oförändrat. Man kan se luftblåsan i  "toppen" sedan är resten mörkt,,, lite rörese av vätska kan man se och en del trådar... Är det små pippiankor där i? Ska det se ut på det här viset.?

I dag under dagen har det kommit ut en liten geleaktig prick från det mörkare ägget i "luftrummet" Vad tyder detta på? Dåligt eller normalt? Försöker i detta nu höja luftfuktigheten i nästet,,, oj vad detta blev spännande nu då! :D Men jag har som sagt ingen aaaning om vad vi pysslar med just nu... Ingen dålig lukt, ingen rörelse i äggen när de ligger ner....Läser att det inte alls handlar om 25 dgr utan upp till 35? dgr. Ska jag fortsätta med detta intressanta projekt eller avbryta?

Det finns ju myckaet att läsa om ällingarna, men just under själva kläckningen då? Hittar inget....

Tacksam för svar.....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Jamen,,, hur gör jag nu då?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-11 kl 21:01 »
Spring för livet!! :X Skämt å sido... ::) Plockade själv just bort 2st "mörka" ankägg som ruvats i ca 3,5 veckor från mina ruvande ankor. När de byter färg i skalet sådär så kan det vara ett tecken på att fostret har dött och ägget börjat ruttna. Lukta direkt på skalet, jag behövde inte ens lysa mina för att känna att äggen inte var bra.  :-X Och om vi ska återgå till spring för livet så är det så att ett ruttet ägg kan explodera (vilket de mörka ägget gjorde när de slog i backen när jag kastade bort dem, en grön sörja rann ut *hulk*)... ::) INTE trevligt. Jag fick för övrigt ett sådant över mig idag av ett hönsägg också. Lös ägget och det såg dött ut. Jag luktade på skalet men kände inget och tänkte - "Jag slår ett hål o kikar" ... POFF sa det och där stod man med handen stinkande i ruttet foster o äggula.  :-X Den där geleaktiga pricken, sitter den som ovanpå skalytan, att den sipprat ut (är den som lite gulaktig i färgen?)? För det är isf ytterligare ett tecken på att det där ägget är nog ruttet. :/

Ankägg ruvas i 28 dygn. Myskänder däremot ruvas i över 30 dygn.

Jag kan gå ut senare ikväll o ta ett foto på ett levande ankägg som ska kläckas på tors-fredag om ni vill, så får ni se hur det ska se ut. :) 
Håller tummarna för att det blir något för er.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

vebro

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 07 jun-11 kl 21:16 »
 shit!  ??? :-X
 Ha ha ja jag kikar tacksamt på bilder från "erfarna" ägg. Jag tänker då inte pyssla med mr/mrs mörkskalad nå mer....   8)

Har luktat på äggen hela resan men kan inte känna nån illalukt. Å ja, gelepricken är utanpå äggskalet i "luftrummet"... hmmmm är det nu barnen ska ta ansvar för sina handlingar?

Skämt o sido, vi håller tummarna för att det andra ägget kanske har liv... Men nu har gelepricken torkat...? Vaddå?  "lös ägget och det såg dött ut" Hur ser ett dött ägg ut? ???
« Senast ändrad: 07 jun-11 kl 21:21 av vebro »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 22:37 »
Här kommer bilder + en film som jag glömt bort igen att jag gjorde för sådana här tillfällen. ::) I filmen finns bilder på några döda ägg som gått ungefär halva tiden (hönsägg men ser likadant ut i ankägg).

Här kommer filmen.

Lysa ägg 2

Och här under tog jag bilder nu ikväll. Det översta ägget är på ett levande ankfoster som ska kläckas imorgon ir på fredag. Syns inte så mycket på fotot men IRL så ser man en del ådror bättre + rörelser. ::)

Andra bilden är på ett hönsägg som om man jämför med ankägg har ungefär lika många dagar kvar innan det ska kläckas som dina ankägg (Alltså bör dina levande ägg se ut ungefär som på den andra bilden, ev så tar ankfostret upp något mer plats i ägget, man ska kunna se blodkärl)

Tredje bilden är på ett hönsägg som ruvats i ca 10 dygn (alltså ca halva tiden kvar till beräknad kläckning)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 22:40 »
Här är en till film med levande foster. :)

Lysa ägg

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 14:03 »
Hur gick det? Blev det någon älling?
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser