Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Keddykamin  (läst 6609 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Keddykamin
« skrivet: 16 aug-06 kl 16:22 »
Har någon förslag på en snygg, effektiv keddykamin? Vi har en del ved och vill därför kunna elda nu i vinter som supplement till jordvärmen. Vi har en stor eldstad och behöver därför en ordentligt stor kamin, gärna med stor glasdel. Är det något man bör tänka på före köpet?
/Sar, kaminnovis

Sar

• hvilaro.blogspot.com
Re:Keddykamin
« Svar #1 skrivet: 21 aug-06 kl 19:50 »
Ingen?! :P

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-06 kl 21:13 »
Ett generellt tips är att skippa glaset, det blir bara sotigt och skitigt. Tyvärr.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 21 aug-06 kl 23:22 »
Ajajdå, man vill ju gärna se brasan ::) :)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 aug-06 kl 14:01 »
En av de bästa och effektivaste är Eurofires "Energikasetten".

Energikasetten

Det finns massor av modeller och format som passar i alla tänkbara öppna spisar. Priserna ligger mellan 7- och 9000.

Glasen blir INTE sotiga och grejerna är svensktillverkade (Eslöv) om det nu spelar nån roll.

Jag har beställt en braskamin från dem som har Energikasetten som "hjärta". Tyvärr inte installerad än.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 22 aug-06 kl 21:17 »
Sar: Enligt min ödmjuka åsikt är huvudsaken att det blir varmt...

Vitis: Hur kan glasluckorna inte sota igen??

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 aug-06 kl 22:16 »

Vitis: Hur kan glasluckorna inte sota igen??

Det kallas "luftspolning" ... insidan på kaminen är utformad så att förbränningsgaserna inne i kaminen strömmar på ett sätt som inte ger avsättningar på glaset. Naturligtvis är det inte 100%-igt men det går några år mellan fönsterputsningarna i en modern och bra braskamin. Å vaddådå .... en sotig lucka är väl inte värre än en järndörr ??  ;D

Er ödmjuka åsikt är noterad ... men kan man få mer värme med mindre ved och dessutom en vacker brasa i vardagsrummet så tycker jag att det är bra.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 22 aug-06 kl 22:27 »
Vitis: Oki...då finns det alltså en lösning på problemet med igensotade glasluckor! Har sett alltför många exempel på detta elände på braskaminer och rörspisar.

Jomenvisst värmer det bättre med en kasett än bara en vanlig öppen spis (som har en verkningsgrad man kan skrämma barn med), men den allra bästa valutan för veden finns trots allt i kakelugns- eller rörspiskonstruktioner. Fast det är helt andra pengar och installation, för den som inte har tur och hittar ett hus med detta färdigt.
(Sen finns bras-DVD oxå, men då måste jag ju investera i en TV ...  ::) )
« Senast ändrad: 22 aug-06 kl 22:30 av skräptanten »

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 aug-06 kl 22:51 »
Jag skulle gärna skaffat mig en kakelugn, men som du säger, det är en ganska omständig och dyr installation i ett hus som inte har eller ens är förberett för sådant.

Drömmen är ju ett hus med kakelugn OCH kökspanna (vedspis+panna i ett) men efter att ha kollat vad det skulle innebära att installera vedspis och kakelugn här så får det vänta tills nästa ställe där sånt ska vara påtänkt sen länge. Mitt hus har inte en en skorsten ... :(

Man får göra det bästa av situationen och faktum är att en bra kamininsats kan stå för större delen av värmebehovet om man pallar elda hela tiden. Mitt alternativ var att köra vidare med oljepannan ... tanken är nu demonterad men pannan står kvar i uthuset om nån skulle vilja använda den till tex. pellets i framtiden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 aug-06 kl 23:24 »
I Vagnhärad hade vi en fläktförsedd braskassett i den öppna spisen. Problemet med den var snarast överkapacitet, när man eldade blev det tokvarmt... Det är mer praktiskt med en stor tung kakelugn som värms upp och sedan håller värmen länge.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 23 aug-06 kl 18:46 »

Min ödmjuka åsikt är att jag både vill ha varmt och vackert..... ;)!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #11 skrivet: 23 aug-06 kl 22:14 »
En av de bästa och effektivaste är Eurofires "Energikasetten".

Energikasetten

Det finns massor av modeller och format som passar i alla tänkbara öppna spisar. Priserna ligger mellan 7- och 9000.

Glasen blir INTE sotiga och grejerna är svensktillverkade (Eslöv) om det nu spelar nån roll.

Jag har beställt en braskamin från dem som har Energikasetten som "hjärta". Tyvärr inte installerad än.

Tack för tipset, jag ska kolla upp den! :)

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 23 aug-06 kl 22:43 »
Jag har kollat Keddys hemsida nu och skulle tippa på att deras "Superkasett" är ganska likvärdig med Eurofires "Energikasett" men det kan ju vara värt att jämföra.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 15 sep-06 kl 22:06 »
Jag har kollat Keddys hemsida nu och skulle tippa på att deras "Superkasett" är ganska likvärdig med Eurofires "Energikasett" men det kan ju vara värt att jämföra.

Vi har nu beställt en "scanspis". Företaget som sålde dessa ( hade öven Roslagsspisen, Keddy, Supra, etc) ville dock ej ens kalla energikassetten för en duglig insats som de ville saluföra?!
Jag tog nämligen upp den eftersom vi gärna hade velat ha dörren högerhängd vilket inte gick att fixa med scanspisen men väl med energikassetten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser