Det är bäst att köra genom vattnet parallellt. Orsaken är att du då får mindre flödesmotstånd och kan pumpa mer vatten.
Det innebär att mer vatten går igenom men temperaturen på vattnet som kommer ut blir lägre än om vattnet hade gått i zick-zack i serie. Men det är bara bra. Typiskt ger det bättre verkningsgrad (och varmare pool) om du pumpar igenom en större volym med lägre temperaturhöjning, än en mindre volym med högre temperaturhöjning.
En nackdel med att pumpa parallellt kan vara att det blir ojämnt flöde. Så att det mesta bara går genom en liten del av slingan.
Typiskt undviker man det genom att gör inlopp och utlopp exakt identiska, men "spegelvända". Då har man god chans att få ett jämnt flöde i alla delar av solfångaren.
Vill man ha ut högre temperatur, för att ladda en ackumulator, exempelvis, så kör man nog hellre i serie. Men då måste man isolera rören och solfångaren.
Men, jag har en pool som behöver värmas upp lite och hittills har jag kört med ett femtiotal meter vattenledning i slingor på garagekatet där jag skickar igenom ungefär en tredjedel av vattnet som pumpas runt.
Det där förstår jag inte riktigt. Vad är det för tredjedel det handlar om? Pumpar du inte runt ALLT vatten?