Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick just en idé på en enkel solfångare...  (läst 15456 gånger)

ante_jonta

Fick just en idé på en enkel solfångare...
« skrivet: 09 jun-11 kl 12:53 »
Har jobbat sedan tre i natt så det är säkert en helt sjukt dålig idé när jag läser det här i morgon.
Men, jag har en pool som behöver värmas upp lite och hittills har jag kört med ett femtiotal meter vattenledning i slingor på garagekatet där jag skickar igenom ungefär en tredjedel av vattnet som pumpas runt.
Jag har lagt det hela i en träram uppe på ett vanligt TP20 plåttak (svart) sen häftar jag över ett lager byggplast över ramen på sommaren (jag badar mest då :)
Men nu slog det mig efter att ha läst bland annat om den geniala idén att bygga solfångare av ölburkar http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm . Skulle det inte gå att ta två TP20 plåtar och med sillikon limma ihop dom i dalarna (där man sätter takplåtskruvarna) mage mot mage så att säga.
Man skulle då få en radda kanaler att skicka vatten igenom. Det blir då lite jobb med att sammanlänka dom olika kanalerna med något sorts "ändstycke" så att kanalerna hamnar i serie med varandra innan man i bortre hörnet tar ut förhoppnings lite varmare vatten efter an åktur ziczac geom plåtarna.

Vad tror ni kloka idésprutor, skulle det funka? Det skulle ju i varje fall inte bli så dyrt i materielkostnad.

/Anders
« Senast ändrad: 09 jun-11 kl 13:41 av ante_jonta »

Vitis

• Skåne
SV: Fick just en idé på en enkel solfångare...
« Svar #1 skrivet: 09 jun-11 kl 15:43 »
Borde väl funka om man bara får det tätt i ändarna.  :P

Kanske blir det trögt att pumpa igenom vattnet, många tvära svängar.

Man kanske inte behöver lägga alla i serie, kanalerna kanske kan ligga helt eller delvis parallellt med varandra. Ligger kanalerna parallellt blir motståndet (trycket) mindre för samma genomströmmad volym (förhoppningsvis mindre läckage), vattnets hastighet blir lägre. Inlopp i nederkant, utlopp i överkant.

Hur funkar en poolsolfångare? En sån där gummimatta med vattenkanaler i? Går kanalerna i serie eller parallellt?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 jun-11 kl 16:48 »
Det är bäst att köra genom vattnet parallellt. Orsaken är att du då får mindre flödesmotstånd och kan pumpa mer vatten.

Det innebär att mer vatten går igenom men temperaturen på vattnet som kommer ut blir lägre än om vattnet hade gått i zick-zack i serie. Men det är bara bra. Typiskt ger det bättre verkningsgrad (och varmare pool) om du pumpar igenom en större volym med lägre temperaturhöjning, än en mindre volym med högre temperaturhöjning.

En nackdel med att pumpa parallellt kan vara att det blir ojämnt flöde. Så att det mesta bara går genom en liten del av slingan.

Typiskt undviker man det genom att gör inlopp och utlopp exakt identiska, men "spegelvända". Då har man god chans att få ett jämnt flöde i alla delar av solfångaren.

Vill man ha ut högre temperatur, för att ladda en ackumulator, exempelvis, så kör man nog hellre i serie. Men då måste man isolera rören och solfångaren.

Men, jag har en pool som behöver värmas upp lite och hittills har jag kört med ett femtiotal meter vattenledning i slingor på garagekatet där jag skickar igenom ungefär en tredjedel av vattnet som pumpas runt.

Det där förstår jag inte riktigt. Vad är det för tredjedel det handlar om? Pumpar du inte runt ALLT vatten?

ulf

« Svar #3 skrivet: 09 jun-11 kl 17:08 »
Min pappa hade en inomhuspool som han värmde upp helt med hjälp av slangar på taket. Detta var väldigt effektivt då vatten håller värmen väldigt bra. Det fungerade dock inte på vintern, men när solen började titta fram tog det ett par dagar att få upp temperaturen från 6 till 20 grader. Vad gäller din idé så kan det vara svårt att få det tätt. Att få runt vattnet på det sättet du beskriver skulle nog bli lite för kompicerat. Jag hade rekommenderat mer slangar istället på en större yta. Min pappa bara la dem på taket. Han hade ingen skiva heller. Men lycka till och när är poolpartyt?

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-11 kl 17:42 »
Mina paneler visade sig vara poolvärmare enligt många här på forumet, slå till på dessa!  :D

extrabild, bortse från de andra föremålen:  http://imageshack.us/photo/my-images/840/dsc00646r.jpg/

Är uppmätta och vissa ger bara 27grader men någon enstaka ska ge närmare runt 60grader.
Har för mig det finns 9st tillsammans med någon av&på-kran. Är en del kvadratmeter!

Du kan få rubbet för ett rimligt bortvräkespris om du hämtar i Båstad.  :D

ante_jonta

« Svar #5 skrivet: 09 jun-11 kl 21:30 »
tack för kloka synpunkter.
någon Båstadsresablir det inte av i sommar, är lite låst hemma i Sundsvall med en 9 veckors liten Hugo. Men tack för erbjudandet.
Jag kommer nog inte heller ha tid att testa min idé om takplåtsvärmaren men det kändes som en billig och hyfsad enkel "man tager vad man haver-lösning", nästa år kanske eller ett vinterprojekt?

en annan fundering, om jag nu kör med min befintliga värmelösning. vore det vettigt att sätta en ljus reflekterande botten i den ram som jag har slangen liggande i, kanske i form av en vit pressenning eller ska jag fortsätta att "bara" ha det svarta plåttaket som botten för att få ut det mesta av solvärmen?
Ett litet förtydligande om den tredjedel av vattnet som jag drar över takets slinga är en parallellslinga med den befintliga poolreningssystemet, jag reglerar fördelningen med en kran.
poolen är på ca 30 kubik så det är en hel del vatten som pumpas runt.

/Anders

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-11 kl 22:17 »
Har jobbat sedan tre i natt så det är säkert en helt sjukt dålig idé när jag läser det här i morgon.
Jag har lagt det hela i en träram uppe på ett vanligt TP20 plåttak (svart) sen häftar jag över ett lager byggplast över ramen på sommaren (jag badar mest då :)
Men nu slog det mig efter att ha läst bland annat om den geniala idén att bygga solfångare av ölburkar http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/index.htm . Skulle det inte gå att ta två TP20 plåtar och med sillikon limma ihop dom i dalarna (där man sätter takplåtskruvarna) mage mot mage så att säga.
Man skulle då få en radda kanaler att skicka vatten igenom. Det blir då lite jobb med att sammanlänka dom olika kanalerna med något sorts "ändstycke" så att kanalerna hamnar i serie med varandra innan man i bortre hörnet tar ut förhoppnings lite varmare vatten efter an åktur ziczac geom plåtarna.

Vad tror ni kloka idésprutor, skulle det funka? Det skulle ju i varje fall inte bli så dyrt i materielkostnad.

/Anders
Vanlig skiten 1/2slang så har du ett slutet system mellan plåtarna kan det vara nått?

ante_jonta

« Svar #7 skrivet: 09 jun-11 kl 22:27 »
Ja, va faan, klart enklare att bara lägga in en vanlig slang, men jag förstår ju också att det blir sämre verkningsgrad.
Å andra sidan så får jag ju mer tid till annat än att bugga ändstycken till första idén.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jun-11 kl 22:47 »
Ja, va faan, klart enklare att bara lägga in en vanlig slang, men jag förstår ju också att det blir sämre verkningsgrad.
Å andra sidan så får jag ju mer tid till annat än att bugga ändstycken till första idén.
Ja så var min tanke lite men om det funka det kar ja ingen aning om  :)

drakbane

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 12:01 »
Mina paneler visade sig vara poolvärmare enligt många här på forumet, slå till på dessa!  :D

extrabild, bortse från de andra föremålen:  http://imageshack.us/photo/my-images/840/dsc00646r.jpg/

Är uppmätta och vissa ger bara 27grader men någon enstaka ska ge närmare runt 60grader.
Har för mig det finns 9st tillsammans med någon av&på-kran. Är en del kvadratmeter!

Du kan få rubbet för ett rimligt bortvräkespris om du hämtar i Båstad.  :D

Hej,

Ny här, har du dom kvar? Vad är det för storlek o vad är ett rimligt bortvräkespris?

Har annars en ide på G vad det gäller BILLIGA solfångare, främst för pool.
Ska klura lite till i sommar sen tänkte jag "släppa" den.

/Drakbane

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 18:38 »
Hej,

Ny här, har du dom kvar? Vad är det för storlek o vad är ett rimligt bortvräkespris?

Har annars en ide på G vad det gäller BILLIGA solfångare, främst för pool.
Ska klura lite till i sommar sen tänkte jag "släppa" den.

/Drakbane

Ja visst, de kan alla bli dina för ett par pengar. :)
Du har fått svar via PM.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser