Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ESBETRE  (läst 7501 gånger)

gernsö

• Skåne
ESBETRE
« skrivet: 10 jun-11 kl 11:53 »
Jag läser väldigt ofta om att folk inte kan få tag i medicinen esbetre, att deras veterinär har slutat skriva ut det.
Vill bara klargöra en sak. jag fick det utrskrivet i går, har två veterinärer som skriver ut det då jag behöver det.
esbetre har blivit ett licensmedel, alltså behöver veterinären söka om tillstånd att skriva ut det.
så om din veterinär inte skriver ut det så handlar det om två saker, antingen har han inte sökt licens för att få lov att göra det, eller så har han inget intresse av att få skriva ut det.
alternativ , han vet inte att han behöver licens på det.....
sök bland möjliga vet och se om någon har det, om inte så försök få er mest använda vet att söka licens så att ni kan få tag på det till den dagen då ni verkligen har det.  och se till att alltid ha det hemma.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: ESBETRE
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 17:20 »
Tack för infon! Börjar misstänka att jag behöver esbetre, hittade blod i en hönsbajs idag  :-\
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 20:40 »
Är det inte så att veterinären måste betala för att få licens att skriva ut Esbetree.
Kanske har han bara mig som har höns .. inte vet jag men här är det mest häst runt om.

Antar att veterinären inte vill betala för det så då får vi ju svårt att få tag i det.

Det är ett problem för mig i allafall.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

betsla

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 20:53 »
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 00:21 »
Och till kaniner, men det är inte licencierat för kaniner i Sverige.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 16:26 »
Jag misstänker oxå att jag behöver Esbetre så jag kontaktade Distriksvet. som inte hade en aning om vad jag pratade om utan hänvisademej till Smådjurskliniken för där jobbade en tjej som varit anställd hos distriktarna och hade egna höns. Hon hade semester i 4 veckor, och eftersom hon numer var anställd hos smådjur kunde jag inte ta kontakt med henne för dom har bara hand om husdjur. Däremot kunde jag ringa ditriktarna och be dom ta kontakt med tjejen för konsultation ::)My God!Va fasen gör jag nu då? Ringde SVA och frågade, och jo, distriktarna bör kunna svara sånt men kan oftast inget om höns så tyvärr. OM jag har koccidios  bland hönsen var allternativet att väta och se om nån höna dör, skicka henne på obduktion och visar det sej att det är den elakartade kocciden skulle man skriva ut Esbetre ???Men i första ledet skulle jag lägga in vanligt grillkol som dom kan picka på.Va faan, vänta på att nån höna dör?Imorron ska jag ringa Röken och se om han kan hjälpa till, och ringa tillbaka till Distriktarna och be dom skaffa licens, det är inte bara jag som har höns här i trakterna.

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 17:17 »
Jag misstänker oxå att jag behöver Esbetre så jag kontaktade Distriksvet. som inte hade en aning om vad jag pratade om utan hänvisademej till Smådjurskliniken för där jobbade en tjej som varit anställd hos distriktarna och hade egna höns. Hon hade semester i 4 veckor, och eftersom hon numer var anställd hos smådjur kunde jag inte ta kontakt med henne för dom har bara hand om husdjur. Däremot kunde jag ringa ditriktarna och be dom ta kontakt med tjejen för konsultation ::)My God!Va fasen gör jag nu då? Ringde SVA och frågade, och jo, distriktarna bör kunna svara sånt men kan oftast inget om höns så tyvärr. OM jag har koccidios  bland hönsen var allternativet att väta och se om nån höna dör, skicka henne på obduktion och visar det sej att det är den elakartade kocciden skulle man skriva ut Esbetre ???Men i första ledet skulle jag lägga in vanligt grillkol som dom kan picka på.Va faan, vänta på att nån höna dör?Imorron ska jag ringa Röken och se om han kan hjälpa till, och ringa tillbaka till Distriktarna och be dom skaffa licens, det är inte bara jag som har höns här i trakterna.

WTF?! Välkommen till svensk byråkrati  >:( Det är ju så man blir helt mållös...

freeky

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jun-11 kl 21:08 »
WTF?! Välkommen till svensk byråkrati  >:( Det är ju så man blir helt mållös...

Ja, man blir rätt svettig på skiten >:(.Att lösa saker smidigt är inte till att tänka på.Jag fattar inte hur man tänker, är man veterinär är väl prio 1 att hjälpa djur?Och är man distriktsvet borde man kanske misstänka att höns kan eventuellt finnas på åt minstånde nån gård man kan få besöka och skaffa sej liiite kunskap iallafall.Eller är det orimligt?På SVA tyckte dom att det borde varit just distriktarna som ringde för information och inte jag, och det kan man ju hålla med om.

Lillathyra

• -
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 19:09 »
Ja, här är en till som försökte mig på att kontakta veterinärerna efter att ha hittat blod i bajset bland kycklingarna. Fick samma svar som någon skrev här ovan: Skicka in en död kyckling, ge dem en kolbit att picka på.
Blir ju gaaaalen >:D !

Hade ett utbrott för 5 år sedan och vet att tid är det sista man har när det gäller detta. Så att vänta tills någon dör för att sedan vänta på svar är ju helt åt hlvte!
Så är det någon här på Södertörn eller i södra Stockholm som vill langa Esbetre till mig så skicka ett Pm..... Vet ju att de säljs i stora förpackningar så kanske, kanske någon kan avvara lite? :)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 26 jul-11 kl 18:14 »
jag får bara rådet att avmaska min tupp som är krasslig och har blod i bajset, får inte något esbetre eller annat.
så om någon kan avvara lite till mig vore jag väldigt tacksam. jag vill inte skicka in tuppen död och få reda på vad det är.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #10 skrivet: 29 jul-11 kl 13:24 »
Får man inte Baycox i Sverige?
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #11 skrivet: 03 aug-11 kl 23:08 »
Får man inte Baycox i Sverige?

Det fick jag och det fungerade utmärkt!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 15 okt-12 kl 13:30 »
sökte just på fass för att få veta lite mer om vad medlen innehåller och hur de fungerar, men varken esbetre eller baycox fans med! ???
Vad är medlen för något? Har fått coccodios hos kaninerna och tänkte att det är ju lika bra att behandla både höns och kaniner då. Är det någon karenstid på ägg och kött? Hur fungerar medlen?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

itajon

• -
« Svar #13 skrivet: 15 okt-12 kl 14:06 »
Tack för infon! Börjar misstänka att jag behöver esbetre, hittade blod i en hönsbajs idag  :-\
Cocciods börjar att skiten är kolsvart sen skiter de blod sa vetrenären till mej.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 15 okt-12 kl 17:21 »
sökte just på fass för att få veta lite mer om vad medlen innehåller och hur de fungerar, men varken esbetre eller baycox fans med! ???
Vad är medlen för något? Har fått coccodios hos kaninerna och tänkte att det är ju lika bra att behandla både höns och kaniner då. Är det någon karenstid på ägg och kött? Hur fungerar medlen?
Både Esbetre och Baycox är sulfa preparat. Esbetre är ett licenspreparat och finns därför inte med i fass. Baycox är till svin,får eller kor och finns med i fass. Man brukar ge svinvarianten till höns.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20021129000348&DocTypeID=4&UserTypeID=1
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 15 okt-12 kl 17:50 »
Esbetre® vet.
Novartis Animal Health
Pulver till oral lösning  30 %  
(Tillhandahålls för närvarande ej)

Kemoterapeutikum mot koccidios

Djurslag
Fjäderfä

Ovanstående är saxat i dag från Fass. Står det (Tillhandahålls för närvarande ej) på licenspreparaten?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 okt-12 kl 11:53 »
Konstigt.. kanske var fel på sidan när jag sökte.. tack för länken :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser