Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar på g  (läst 1708 gånger)

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
Kycklingar på g
« skrivet: 10 jun-11 kl 16:50 »
Ja ha vår surhöna som ligger på några ägg börjar gå mot kläckningsdags. Tror det ska vara omkring den 15e. Räcker det att dela av hönsgården till henne med kompostgaller när kycklingarna kommer? Hur många dagar ska de vara avskärmade i så fall innan hönan kan sköta dem tillsammans med de andra?

Vi var inne i en butik och kollade kycklingfoder men hon tyckte vi skulle koka eget när det handlar om så få kycklingar. Man skulle visst blanda kokt potatis med kokt ägg och köttfärs. Någon som har ett vettigt recept till max 3 kycklingar?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

nina77

• Hälsingland
SV: Kycklingar på g
« Svar #1 skrivet: 11 jun-11 kl 07:46 »
Hej!! Har du snälla höns så kan mamman o kycklingarna traska ut med dom på en gång, hon kommer hålla sig kring redet de första dagarna, så ställ mat o vatten där. I min flock hade det gått bra. Där är alla snälla. Annars kan du ju ha dom separerade i några veckor i tex en kaninbur som står på gräsmattan, eller i hönsgården. Dom behöver inte så mkt utrymme.
Angående mat, så kan du börja med att ge dem kokt mosat ägg, sen kan du blanda i vetekli eller havregryn. Mina kycklingar har ätit lite vad som helst. En del köper burfågelblandning (fink el undelat) Sen kommer de iaf äta av de andra hönsens mat, det man ska se upp för är väl att de inte ska äta för mkt snäckskal el mat som innehåller det. Mina har gjort det och jag har fått en kyckling som har fel på ett ben, vet inte om det beror på att han ätit snäckskal, men idag ska vi ta bort honom.

Mvh Nina

kackelägare

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 16:06 »
Hej!! Har du snälla höns så kan mamman o kycklingarna traska ut med dom på en gång, hon kommer hålla sig kring redet de första dagarna, så ställ mat o vatten där. I min flock hade det gått bra. Där är alla snälla. Annars kan du ju ha dom separerade i några veckor i tex en kaninbur som står på gräsmattan, eller i hönsgården. Dom behöver inte så mkt utrymme.
Angående mat, så kan du börja med att ge dem kokt mosat ägg, sen kan du blanda i vetekli eller havregryn. Mina kycklingar har ätit lite vad som helst. En del köper burfågelblandning (fink el undelat) Sen kommer de iaf äta av de andra hönsens mat, det man ska se upp för är väl att de inte ska äta för mkt snäckskal el mat som innehåller det. Mina har gjort det och jag har fått en kyckling som har fel på ett ben, vet inte om det beror på att han ätit snäckskal, men idag ska vi ta bort honom.

Mvh Nina

Kan ställa snäckskalen utanför hönsgården så de stora kan picka i sig dem när de går ut. De är supersnälla och lugna. De kommer garanterat hjälpas åt. Får se om det blir några kycklingar. En annan höna har lagt sig på 4 ägg nu. Överger hon dem när/om det blir kycklingar för den första?
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

kackelägare

• Småland
Vi håller på att få en kyckling!!!!! :-)
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 11:00 »
Hjälp!

Idag tänkte vi att nä nu måste vi lysa äggen och se vad som händer. Vår stackars höna har ju legat hur länge som helst på sina ägg. Vi trodde de skulle kläckts  den 16e. Vi gick upp dit lyfte bort suris under enorma protester och där ser vi ett blinkande öga genom ena ägget. Vi blev så chockade att vi inte tittade om det var ett stort eller ett litet ägg och vi la tillbaka hönan direkt och kollade inte de andra heller.

Direkt försvann mitt macho tänk om att låta henne kläcka dem och vara tillsammans med alla så nu har hon kompostgaller omkring sig igen. ;-)

Barnen ljublar så klart och vi är enormt oroliga för om den inte kommer klara sig.

Håll tummarna alla. :-)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 14:11 »
Är det vanligt kompostgaller så se om du kan förstärka med hönsnät nedtill, så att inte kypplingarna kommer ut genom maskorna i kompostgallret. Annars kommer kypplingarna ut, men inte hönan för´att försvara dem.

kackelägare

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 20:28 »
Ja, vi satte dubbla kompostgaller och förskjöt det ena så hålen blev små. Kände att det hade blivit tokigt annars.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser