Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med Husbock, både gällande sanering och ev. krav?  (läst 8674 gånger)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu

Ja, vi hör att de tuggar sönder vårt hus  :'(

Vi köpte huset i september 2010. Säljaren har renoverat det mesta av huset, t.ex grävt ur grunden, gjort nya väggar på hela bottenvåningen m.m.
Det pågående angreppet är under golvet i ena delen av köket, + i en stående bjälke i köket.
Golvet är bytt av säljaren + att han tagit bort en hel vägg (sk. öppen lösning) + att han byggt in den stående, angripna bjälken.
Finns det någon möjlighet för att han INTE visste om att det bodde husbock där?
Man kryssar i en frågelista innan huset kommer ut på annons, där framkommer självklart inget sånt.
Finns det någon som helst möjlighet att ställa krav på säljaren?

Nej, vi gjorde ingen besiktning innan köpet.
Och nej, Anticimex har inte utfört någon besiktning, vilket är ett måste innan man får teckna en försäkring mot husbock. OM de hade besiktigat, hade de då kunnat missa husbockarna?

Vad är era erfarenheter?

Jag har sökt på "husbock" här på alternativ.nu och läst det mesta som kom upp, det var gamla trådar och jag fick inte svar på alla mina frågor.

Får man som privatperson köpa ut "giftpluggar" som man borrar in i bjälkar?

Tacksam från svar från de som vet!
..de som tror sig veta får gärna vara med...fast skriv då att ni inte vet  ;) ;D 8)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Vurre

SV: Hur göra med Husbock, både gällande sanering och ev. krav?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-11 kl 12:51 »
Jag skulle börja måndagsmorgonen med att ringa Anticimex. Husbock är inte att leka med.

Vad gäller din andra fråga beror det väl till dels på vad som står i köpeavtalet. Jag har inte den juridiken aktuell, men det bör finnas möjlighet att få ersättning.
snus? vad är priset på en pris?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #2 skrivet: 12 jun-11 kl 14:59 »

Tack för ditt svar! Vi avvaktar lite med Anticimex dock, sedan vi hittade "husbocken"..

Hur den har kommit in under vårt golv vet jag inte, nu har den iaf. flyttat till ett bra ställe mellan vår gamla lada och vår kompost..

...och vi hör ingen som tuggar trä längre  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 12 jun-11 kl 15:35 »
Citera
Hur den har kommit in under vårt golv vet jag inte, nu har den iaf. flyttat till ett bra ställe mellan vår gamla lada och vår kompost..

Jaha, å hur går det med ladan när den  >:D:en hittat dit?  ;D
Kanske bäst du gillrar råttfällan och förpassar honom till sällare jaktmarker.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Djinn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 15:43 »
Kanske bäst du gillrar råttfällan och förpassar honom till sällare jaktmarker.  o:)

Noshornsbaggar förstör till skillnad från Husbock inte hela hus. Larverna åtrfinns i kompost/gödsel/sågspånshögar.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 18:09 »

Han får gärna äta upp det som är kvar av ladan, jobbigt att köra bort samt elda upp den  :-[
....fast det är som Djinn skriver, de lever av kompost och spån.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser