Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar  (läst 1604 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
Tuppar
« skrivet: 12 jun-11 kl 17:03 »
När kan man ta bort stor tuppen och låta lill tuppen ta över. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

AnnikaE

• Södermanland
SV: Tuppar
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 17:14 »
När kan man ta bort stor tuppen och låta lill tuppen ta över. AnnikaE
:)
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 17:24 »
Varför ska du ta bort stortuppen?..... för övrigt..... när du känner för det..... eller.... jag vet inte? ;) ;D

Frågan e så öppen att den e svår att besvara.... därav mina lustigeter :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 21:38 »
Varför ska du ta bort stortuppen?..... för övrigt..... när du känner för det..... eller.... jag vet inte? ;) ;D

Frågan e så öppen att den e svår att besvara.... därav mina lustigeter :-*
Jag ska börja ha en stor ras och de kycklingar som jag fick är en tupp i, och därför frågar jag. AnnikaE

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 21:50 »
Aha.... då kan du tänka på lite olika sätt.

1. Du vill snarast ha rasrena kycklingar och då får rätt tupp ta över när de nya hönorna börjar värpa. 2-3 veckor ssenare har du rasrena ägg och så snart de antagit bra storlek och kvalité kan du avla på dem.

2. Behåll gammeltuppen något år så att han lär upp den yngre till att bli en mogen gentleman.

3. Behåll gammeltuppen över vintern, ifall det skulle hända något med den yngre under de kalla månaderna. Då är du iallafall inte tupplös till våren.

...... ja, det finns säkert fler sätt att tänka på, men detta var några..... hoppas det gör dig klokare ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-11 kl 07:48 »
Aha.... då kan du tänka på lite olika sätt.

1. Du vill snarast ha rasrena kycklingar och då får rätt tupp ta över när de nya hönorna börjar värpa. 2-3 veckor ssenare har du rasrena ägg och så snart de antagit bra storlek och kvalité kan du avla på dem.

2. Behåll gammeltuppen något år så att han lär upp den yngre till att bli en mogen gentleman.

3. Behåll gammeltuppen över vintern, ifall det skulle hända något med den yngre under de kalla månaderna. Då är du iallafall inte tupplös till våren.

...... ja, det finns säkert fler sätt att tänka på, men detta var några..... hoppas det gör dig klokare ;)
tack för svaren de var bra. AnnikaE

Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser