Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38785 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
jag har prata med en vet, visst hon var mer inne på hundar å katter... men kunde endel om getter får å kossor med....
Men de var så att geten blev trött å drog ihop sig en kväll medans hon ändå var pigg och åt, men sen dagen efter så kom min granne upp med alla hundar å då blev geten som vanligt igen. (då var de 6 hundar på gården)

De vet trodde de kunde bero på var att hon inte kände sig helt trygg med att killa...så hon stoppa de hela.
Men sen sa hon att jag skulle hålla koll på henne å se om jag såg att geten visa att hon blev trött å hängig, kolla så hon äter och dricker... ja alltså så länge geten var pigg och glad så trodde inte hon de var nån fara... å skulle hon bli dålig så skulle jag ringa en annan vet som bor i närheten av mig och som jobbar med dessa djur.

Idag är hon iaf mer röd i baken... sen ser hon otroligt mager ut vid ryggraden och jättefet runtom... igår var hela hon rund som en boll... men de kanske är för att killingarna ändrat läge i magen? ;)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Med risk att verka tjatig:

Bäckenbanden?  Kan Du hitta dem?
Det kunde Du ju inte häromdagen.  Det var det som fick oss på bettet "allihop"!

Men visst minns flera av oss Amiga också.  Hon var väl också dvärgis, om jag inte minns fel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
kändes lika idag med...

Men frågan är om jag känner på rätt ställe... men jag känner där ryggen typ slutar å svansen börja... å där känner jag 2 små ben.. alltså getens ryggben.. känns som 2 små kulor... å vid de området kan jag nästan ta runt... är som jag beskrev, hennes hud mellan annars skulle jag kunna möta tumme å pekfinger helt känns de som...

Men nu har jag sagt till grannen att hundarna får såklart komma... men då får dom vara inne i huset.. (Även om de är snälla hundar å getterna känner dom) för idag tog jag bort dom 4a hundar som var här på besök, å geten började då vila väldigt mycket igen efter de... sen andas hon tyngre ibland... som ett litet brummande ljud.. men hon ser inte ut att vara hängig å jag kan inte se att hon skulle ha ont... men nu börja min oro ändå komma mer... för hon har haft flytningar, drage ihop magen, svullen bak från å till, fet mage, tillgiven (hon var otroligt feg för en vecka sen då fick ingen röra henne) prata en massa med ett gulligt bräkande, sen bandet där om jag nu känner på rätt ställe... jag börja tvivla nu när geten är som hon är... å krafsa i backen i hennes alla gropar hon gjort på gården...fast de är inte mycke hon krafsa... hon krafsa 2-3ggr innan hon lägger sig.

Sussilo

• Gäst
... å skulle hon bli dålig så skulle jag ringa en annan vet som bor i närheten av mig och som jobbar med dessa djur.

Då skulle jag göra det. Jag skulle heller inte ha en massa lösspringande hundar hos ett djur som kanske ska föda. Har geten inget halmat utrymme där hon kan vara ifred?

LillSkruttet

• Jämtland
jo de har hon... men hon bara bli galen om jag låser in henne där... sen är dom andra i flocken elak med henne.. vet inte om hon står väldigt lågt i rang.

Men nu har hon möjlighet till en hundkoja som hon älskar att krypa in i... helt öppen framsida så ser mer ut som ett litet vindskydd... sen har jag delat hagen så hon hon har en egen bit..men ser in till dom andra och kan prata med dom så jag tro att hon oxå tycker detta är bästa lösningen... sen brukar vi ha henne helt lös oxå... men de vill jag inte hela tiden med tanke på att vi har mycke rävar sen lodjur björn korpar och duvhökar runt oss... inte alls trevliga djur för mina små getter:S

Trollmor

• -
De där vilda "kompisarna" borde skrämma henne mycket mer än hundar hon känner.  Men nu börjar jag verkligen undra beträffande den här geten.  Jag skulle först vilja veta mera om de där bäckenbanden.  Minns någon var länken finns, där de syns så fint?  Och/eller:  Kan Du Lillskruttet ta en bild på Dina fingrar när Du känner på bäckenbanden?

Så att vi vet att Du känner på rätt ställe!  ;)

Därefter tycker jag absolut att Du ska kolla med den andra veterinären INNAN hon blir dålig!

:o  :)   (:)

Sussilo

• Gäst
Här är den, för vilken gång i ordningen vet jag inte.

http://fiascofarm.com/goats/prenatalcare.html

Skrolla ner till  "Keep checking the does tail ligaments and tail head" och resten av sidan. Där finns också "Signs of labour" litet längre ner.

Jag skulle ha henne i egen hage med hundkojan, så hon får lugn och ro. F.ö. instämmer jag med Trollmors inlägg.
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 13:13 av Sussilo »

Trollmor

• -
Tack!  Precis den jag menade!  Den tecknade bilden.

På't igen, Lillskrutt!

LillSkruttet

• Jämtland
jag är inge bra på de här med bilder... eller bilder kan jag ta, men sen att få dom in i datorn å på alternativ är värre=) men min sambo kommer hem om nån timma..så han kanske kan hjälpa mig:D

Är den länken jag kollat på, å nu börja jag undra om jag missuppfattat den helt eftersom att geten är pigg och ingen killing har kommit...

Methoni

• Närke
Hej,
Jag undrar om det hänt något för nu börjar jag bli "orolig".....om det inte gjort det och det har nu gått fyra dygn om jag räknat rätt...som hon varit svullen och det kommit slem...i det läget hade jag bett en vet titta på henne...
Jag har ju själv dvärggetter och har väldigt svårt att klara av det där med bäckenbanden...och tro mig jag har försökt :).De klara tecken mina har gett mig är fyllda juver,svullen ibaken+slem...men ordentligt med slem....strax därefter har de gått in i sitt stall och kört huvudet i väggen....där de oftast stått tills värkarbetet satt igång....värkarbetet känner jag på deras mage då den blir spänd och hård.....för att sedan slappa tills nästa värk.
Det har aldrig tagit långtid....max ett dygn från det juver fyllts ,svullnad och slem synts tills värkarbetet satt igång.

Trollmor

• -
Ja, inte vill vi vänta tills hon blir dålig, och bara få veta att veterinären föreslagit avlivning ...

LillSkruttet

• Jämtland
De har inte blive nått..
Å min sambo fick åka å hjälpa min pappa med nå grejer så han kan inte hjälpa mig med kameran ikväll...

Försökte ringa vet idag, men ingen telefontid... å nästa vet är 13 mil bort.

Men i morse kl 7 så stod hon å sparka i backen innan hon skulle lägga sig, sen stod öronen rakt upp så jag å min sambo tog in henne till hennes lilla hus innan vi åkte på jobb.
Sen under dagen har min mamma titta till henne en gång, å då var hon pigg å stod å prata med de andra getterna. (2 olika hagar, men dom kan se till varandra)
Sen kl 15 när jag å sambo kom hem så kom inte geten fram som hon gjort nu senaste tiden.. jag ropa å ropa men inge svar.
Sen ser jag henne ligga i sin hunkoja å huvudet hänger utanför... jag går närmare å får se nå flugor.. så jag får panik å min sambo kommer springades å jag springer fram till geten å lyfter huvudet på henne... då visa de sig att hon bara sov för hon klev upp å börja äta å göra allt som vanligt=)

Då tog jag ut henne till hagen hon gjort en grop i.. sen nu ikväll så har hon krafsa mer å hon flåsar ibland å öronen rakt upp... där bak har de komme slem av och till.. men de är kanske som en tesked.
Vet inte hur mycket de ska vara för att de ska vara dax :-\

Men hon började få lite slem för en vecka sen... ibland ser de ut som vatten men ibland är de vitt slem.

Men hon är fortfarande pigg och ungarna sparkar... å jag tro jag har kolla bandet på rätt ställe... å om inte så måste jag ha kolla ganska rätt ;D

LillSkruttet

• Jämtland
nu lukta hon i halmen på sin liggplatts, sen lyfter hon på överläppen sådär som bockarna gör när dom lukta på getternas urin... är de nått att tänka på? för så har ingen av mina getter gjort innan :-\

Trollmor

• -
Att flema - nosa på något och sen lyfta huvudet och sen lägga överläppen i stort sett över näsborrarna - innebär helt enkelt att noggrannt kolla en doft.  De gör en kemisk analys, faktiskt.  Bockar oftare än getter, men getter kan också.  Och ja, dom gör det när dom kollar på sina egna förlossningsvätskor.

Antingen är det inte alls dax, eller också är något grundligt fel.  Går det att komma in med några fingrar bakvägen, eller springer hon iväg då?  Dessvärre är just getter inte öppna mer än ungefär 2 timmar, innan det åter icke går bra att gå in med en hand och hjälpa till.

LillSkruttet

• Jämtland
ja jag hade för mig att de hade med dofter att göra... så nu bli jag lite brydd...

Jag la ut nytt halm till henne... (Hon har bara vare uppe max 3 min åt gången nu på eftermiddagen å ätit mat, sen har hon lega i sin "bädd" å ätit på hö som jag la dit) men jag satt ute å kolla henne.. sen sprang jag in för att natta barn... kanske var inne i 30 min.. när jag kom ut då hade jag äpple med mig.. hon åt halva men sen börja hon dofta på marken å de var viktigare än äpplet... sen gjorde hon sådär med läppen.. så min första tanke är om fostervattnet kan ha gått  å att jag missat de... eller ser man när vattnet har gått?

Sussilo

• Gäst
(...) har en mor och en far som är väldigt vana vid får (...)
Men förstår inte varför hon får flytningar som bara försvinner heller... tycker hon haft så över en vecka nu :-\

Då kan säkert dina föräldrar ge dig råd för sååå väldigt stor skillnad mellan en lammning och killning är det väl inte - och ta ett snack med din närmaste vet i morgon. Kan vara bra att hon/han vet om vad som är på G hos dig. En dräktig get kan ha vita, mindre flytningar en dag - en månad ibland före killningen. När "flytningen" blir bärnstensfärgad/mörkt gulaktig är det fostervatten och då är födseln igång - om allt är normalt.
« Senast ändrad: 19 jun-11 kl 10:39 av Sussilo »

Trollmor

• -
Ja, ring vetr i morgon bitti.  De flesta har telefontid strax före och/eller efter 08.00.

Jag tycker det låter som om Din vän börjar bli trött.  Om t ex ett foster dött där inne, så mår både hon och de andra killingarna allt sämre.

Helt rätt, Sussilo, så väldigt stor skillnad är det inte mellan get- och fårförlossningar:

Fåren signalerar främst med att det blir rött omkring könsorganet.  På getter är bästa tecknet bäckenbanden.
Får är oftast lite  blygare än getter.  Getter kan vilja ligga i knä när de föder.  Jag hade bara en enda tacka som ville det.
Vid kalkbrist (Ca, inte K) drabbas getter och kor av förlamning, medan de flesta andra får kramper.
Och getters förlossningsvägar "sluter sig" fortare än de flesta andra husdjurs.

Men allting annat är, såvitt jag vet, lika.

Lycka nu till, men ring vetr på närmaste telefontid.  Vänta inte längre!

linisgirl

• Ångermanland
Har följt denna tråd hur har det gått??

Trollmor

• -
Ja, vad sa veterinären?

Per Gynt

• Gäst
Sen ser jag henne ligga i sin hunkoja å huvudet hänger utanför... jag går närmare å får se nå flugor.. så jag får panik å min sambo kommer springades å jag springer fram till geten å lyfter huvudet på henne... då visa de sig att hon bara sov för hon klev upp å börja äta å göra allt som vanligt=)

Då tog jag ut henne till hagen hon gjort en grop i.. sen nu ikväll så har hon krafsa mer å hon flåsar ibland å öronen rakt upp...

... å jag tro jag har kolla bandet på rätt ställe... å om inte så måste jag ha kolla ganska rätt ;D

En frisk get sover inte så hårt så en människa i panik kan komma springande och sedan lyfta upp hennes huvud utan att hon skulle vaknat långt innan.
Varför i all sin dar ta ut henne i hagen när hon behöver vila och få vara ifred?

"Bandet" är inte ett utan två och sitter på ett speciellt ställe. Det finns inget "ganska rätt" där. Antingen känner man dem eller inte.

Nu vill vi veta vad veterinären tyckte!
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 20:57 av Peer Gynt »

Dela detta:

* Inloggade just nu

142 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser