Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38794 gånger)

Sussilo

• Gäst
En get som slutar äta sitt grovfoder blir mycket snabbt en mycket sjuk get.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
För en gångs skull vill jag rätta Dig, Sussilo:  En get som slutar äta grovfoder ÄR redan en mycket sjuk get.  De håller ju igång våmmen "vad som än händer", eftersom den är så livsnödvändig.

Och om hon inte dricker heller, då är hon verkligen döende.

Men bilder, var finns bilderna?  Jag har inte sett dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
dom skickade jag till jyees89 från min mobil... vet inte hur man lägger in bilder här....
Men grovfoder räknas inte havre dit??? för de får hon och hon får såklart saltsten för getter och sen hö gräs och sly... de får alla mina getter...
Jag ger henne lika mat som hon fick hos sin förra ägare...

Men är det nått mer en get behöver som jag har missat???

(Glömde skriva att dom får tallkvistar oxå) sen om hon skulle bli dålig så kan jag säga att de märker vi fort eftersom att hon är bevakad minst 20 timmar/dygnet och då gör vi såklart något åt det....
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

LillSkruttet

• Jämtland
och nu var de 150 dygn sedan jag köpte henne... å alltså 151 dygn sedan dom tog bort killingen... så hon kanske blev parad med min bock då och isf stämmer allt bara fint... men vi har koll på geten och hon är just nu pigg och de sparkar i magen...

Kändes skönt att höra att du jyees89 kände till att de var fler getter som gjorde såhär... för hon har gjort mig galen ibland ;D

Sussilo

• Gäst
För en gångs skull vill jag rätta Dig, Sussilo:  En get som slutar äta grovfoder ÄR redan en mycket sjuk get. (...)
Men bilder, var finns bilderna?  Jag har inte sett dem.

LillSkruttet, till grovfoder räknas hö, halm, ris/grenar, m.m. Havre är inte grovfoder, utan kraftfoder. Betäckningsdatum kan du inte räkna från det att förra killingen togs bort, utan tidigast från när den föddes. Skulle du inte be din sambo föra över bilderna?
« Senast ändrad: 11 okt-11 kl 10:19 av Sussilo »

Trollmor

• -
Jag har ett par bekanta som jag känner väl som har haft dvärggetter i flera år, och de säger att detta är ganska vanligt och att det inte är någon fara.

Jaha, då har jag inget att komma med då, jag har ju haft getter i bara 35 år.  Och inte känner jag jyees89 heller.  ::)

(...)  slutar hon äter, dricker och inte vill göra nånting är det ett varningstecken, men detta är det inte.

Det här låter som regelrätt uppmaning till djurplågeri.  Uttryck Dig bättre i fortsättningen, plis!

Lillskruttet, jag tycker fortfarande att Du ska kosta på henne ett ultraljud.  Nu.  Innan det blir för sent.

Om det inte redan är det.

De där bilderna skulle onekligen underlätta en saklig och konstruktiv diskussion!

Methoni

• Närke
Jag har ett par bekanta som jag känner väl som har haft dvärggetter i flera år, och de säger att detta är ganska vanligt och att det inte är någon fara.

Jag har också haft dvärgetter/getter under många år och hos mig är det  inte vanligt....som tur är.
Skall bli intressant och höra vad vet säger på tisdag.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 12:39 av Methoni »

LillSkruttet

• Jämtland
ja Trollmor de kan jag förstå om att dom skulle...har du nån mobil man kan skicka mms på? Min sambo skulle hjälpa mig med bilder, men han har haft så fullt upp med annat nu... men jag kan skicka bilder från min mobil om ni kan se bilder på eran mobil...

För de sparka i magen.. så nått levande är de ju där inne=)

Men geten är pigg och pigg i blicken å pratglad... å hon är en skrikget (De hörde ju du i telefonen Trollmor ;D) för de där med bandet har jag lämna nu... känns som att ni som är mer erfarna kan gå efter de... men jag som är oerfaren kan tyvärr inte vara säker...så därför går jag mer på getens sätt att vara=) ska försöka få nån getuppfödare att visa mig de sedan så man kan vara säker på att man kollat rätt=)

Men geten lider inte... finns inget som tyder på att hon ska ha ont eller må dåligt...
Men ultraljud skulle nog vara bra... för skulle hon få en killing bara så skulle jag nog undra länge om de kan ligga nån killing kvar... vad kostar ett ultraljud då? å kan dom göra ultraljud här hemma på gården... tänkte på den där lagen om att inte frakta djur som ska ha smått.... för de skulle ju även vara roligt att se ;D

Sussilo

• Gäst
... å nu ligger hon mycke nere med baken, men står som på knä med frambenen...

Inte heller under mina 25-30 år med getter såg jag dem vila på det sättet. Men utan att se geten är det omöjligt att få någon vettig uppfattning. Tycker det låter som att geten har ont när hon "ligger" så och/eller har det alltför obekvämt med foster som ev. trycker på lungorna. Du skrev tidigare att hon andas "brummande". Hade jag känt den oron för mitt djur som du ger uttryck för, hade jag kostat på en röntgen/ultraljud/scanning utan att tveka. Hoppas det går fort till tisdag och att du snart har killingar som skuttar omkring.......
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 12:03 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
ja eller att fostret sparka på henne just den dagen... för igår och idag har hon inte lega så... finns mycke djur gör som vi inte vet nått om varför dom gör de...
ja de där brummandet minns jag... å de är borta nu... så då kanske fostret låg mot lungorna... skulle vilja att någon hade en telefon man kan skicka mms till för så svårt att beskriva saker... för säger jag att geten har mycke slem i baken så kan de vara lite för en annan... säger jag att svansen ligger på ett knepigt sätt, så kan nån annan tycka att den inte gör de... vi ser så olika på saker... vi skulle nog se de olika även med bilder..,men då är det ändå lättare....

kolla gamla trådar nu... å jag har sett på nån gammal här att hennes get oxå var svullen mycket tidigt å att de sparka mycke sen att hon gick in å la sig mycket... å att de var en månad kvar... de är ju samma som med min get ju.. men där är de inte tal om vet... då var ingen orolig... vet dock inte hur de blev med den geten om hon fått någon killing än...

LillSkruttet

• Jämtland

By lillskruttet at 2011-07-03

Jyees89 detta är en ny bild idag...för inatt har de kommit betydligt mer slem än vad de var på bilderna du fick=)
Men såhär ser geten ut i dagens läge...å jag ser inte att hon ska må dåligt.

Tack Jyees89 för att du förklara hur jag skulle lägga upp=)

LillSkruttet

• Jämtland

Här vet jag dock inte om jag känner på rätt ställe=)

LillSkruttet

• Jämtland

LillSkruttet

• Jämtland

LillSkruttet

• Jämtland

LillSkruttet

• Jämtland

Nu har ni lite mer bilder att gå efter=)

Kan säga att slemmet dock har blivit mycket mycket mer nu under natten...

Trollmor

• -
Äntligen lite fakta att gå efter.  Bra kvalitet på bilderna.  Det syns bra.

Såvitt jag kan se har hon ont, och om hon inte kommer till veterinär NU (inte på tisdag), så är det snällare att be någon skjuta henne.

Att se efter vad som eventuellt ligger i vägen är effektivt bara om man kommer i tid.  Jag har sett flera get-livmödrar alldeles trasiga, och det är inte djurplågeri - det är tortyr.

Och det vill Du ju inte utsätta Din vän för.

HANDLA NU!

Jag ska vara lite tydligare:  Öppningsskedet på get kan vara i 4 - 8 timmar.  Inte i två veckor.  Även här går jag efter Dina föredömligt tydliga bilder.  Du känner efter bäckenband på ungefär rätt ställe.  Och, som Du minns, kunde Du hitta Dina egna fingrar nedanför hennes ryggrad redan för fjorton dagar sedan.  Hon har alltså hållit på och försökt föda ända sedan dess.  Jag är tyvärr övertygad om att det nu är för sent.  Inte bara för den förmodat döda killingen, utan framför allt för geten.

Usch, vad trist.

LillSkruttet

• Jämtland
Nu förstår jag er oro=) i början när jag kände efter bandet så har jag känt längre ner mot svansen ::) å inte där jag känner på bilderna nu=) glömde skriva de ser jag...

Men jag visa min mor nån dag efter vart jag kände... å hon bara skratta åt mig å sa att jag skulle känna på den andra geten.. å ja där var de lika... så de visade sig att jag tog typ runt svansen ;D så vi glömmer de jag skrev om bandet innan... de var min klumpighet som kröp fram:D

Utan igår så började jag känna på rätt ställe...(eller de ställe ni ser på bilderna) Sen kl 4 inatt så hade de där slemmet kommit... å efter dessa bilder så fick hon nå glädjerus så hon skutta på de där viset getter gör när dom leker... så när man är med henne så ser de inte ut att göra ont.... men vad vet jag=)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Mycket bra bilder!  Nu talar jag allvar:  Jag har aldrig sett en get så uppdriven vid förlossningskanalens mynning om det inte varit ett stort fel.  Att geten äter betyder bara att hon ännu inte är död, helt död.  Jag menar att Du har absolut ingen tid att förlora.  Kanske kan Du ännu rädda geten, men då måste Du ta ut en kunnig veterinär med både intresse och erfarenhet av getter.  Tyvärr är sådana veterinärer ovanliga.

Du kan också, om Du skyndar Dig, och distriktsveternären går med på det, ta geten med Dig snabbt till veterinärstationen.  Då kan Du få både ultraljud och röntgen samt att veterinären känner på geten med händerna.  Därefter kan geten få adekvat behandling.  Jag är dock rädd att om Du dröjer ens någon timme till så är det ett skott för att förkorta lidandet.  MEN om jag har fel - och det hoppas jag den här gången - kanske man kan vända fostret rätt och ta ut det, eller göra ett kejsarsnitt!

Du skall INTE gå in för att försöka vända eller ta ut fostret.   Geten behöver lugnande och smärtstillande, kanske också muskelavslappnande!  De händer som kanske kommer att arbeta inne i geten skall:

1 vara vältvättade
2 ha handskar på sig
3 hantera sterila instrument
4 ha kunskapen i fingrarna så att veterinären "ser" med händerna!

INGEN TID ATT FÖRLORA - TVEKA INTE - HANDLA NU!!!

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
Att se efter vad som eventuellt ligger i vägen är effektivt bara om man kommer i tid.

...och i det här fallet ska det göras av veterinär och inte av getägaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

102 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser