Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om min dvärgget ska killa inatt eller om det kan vara ett tag kvar.  (läst 38797 gånger)

Sussilo

• Gäst
Frågan om faderskapet kanske löser sig när du ser killingarna och så får du räkna på tiden, men säker kan man inte vara. Vill man absolut veta är det blodprov som gäller. En rätt utförd kastrering är det väl inget konstigt med. Ibland ingår det i djurhälsovården att kastrera. Tänk bara på det eländiga liv alla vildkatter har.....

Att både brunstiga getter och bockar kommer att försöka rymma till varandra kan du lugnt utgå ifrån  ;D. Då får du skaffa kravallstaket eller bygga palissader! Killingar kan bli könsmogna mycket tidigt. Geten bör vara 1 år när hon får sin första killing. Den ev. inaveln, dotter-far, är väl inte så allvarlig. När avkomman senare paras med ett obesläktat djur bryts inaveln. Personligen tycker jag det är onödigt att inavla på en ras som dvärggetter där det finns så gott om individer att välja på.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 14:42 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
Skönt att veta att själva paningen far å dotter inte är så illa=) nä all kastrering är jag inte mot... skulle jag veta att bocken kanske mår bättre av de...sen att de inte blir lidande av att kastreras då är de ingen fara... men de ska jag såklart kolla upp hur dom gör när dom kastrerar... har bara varit mot de sen man läst så mycket om grisar å utan bedövning... men de kanske har ändras nu?

När kan man sätta ihop en get och en killing med den andra geten?
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Sussilo

• Gäst
(...) all kastrering är jag inte mot... skulle jag veta att bocken kanske mår bättre av de...sen att de inte blir lidande av att kastreras då är de ingen fara (...)
När kan man sätta ihop en get och en killing med den andra geten?

Kastrater slipper ju stress och strider. Om de två getterna är åtskilda nu, skulle jag låta geten och killingen knyta an till varandra några dagar. Då ser du också om diandet fungerar. Sedan skulle jag släppa ihop dem med den andra geten.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 15:17 av Sussilo »

LillSkruttet

• Jämtland
ja de har du rätt i...ska kolla med vet i morgon vad hon säger om kastrering...

De ska ju komma nån liten blåsa på geten som spricker... kanske som en matsket eller den kanske tom är mindre....

Men hur länge är de kvar när den blåsan har kommit?

Sussilo

• Gäst
Blåsan (den som det sticks hål på i filmen) är det som först kommer ut vid födseln. Som du ser är den inte särskilt liten. Efter några krystningar blir normalt klövarna synliga.
« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 15:19 av Sussilo »

Methoni

• Närke
Det har gått alldeles utmärkt för mig och mina getter att rätta oss efter fyllda juver, slempropp och koll efter sammandragningar...jag har inte behövt kolla bäckenbanden (jag hittar dem inte heller ;) ) ...det gick bra redan första gången...jag missade inget :) .
Det slem jag såg på bilderna är för ljus för att jag skulle reagera på att det är dax hos mina...jag blev också "förskräckt" över den svullnaden men bilden var ju lite "fel" tydligen.

Sussilo

• Gäst
Det har gått alldeles utmärkt för mig och mina getter att rätta oss efter fyllda juver, slempropp och koll efter sammandragningar (...) jag blev också "förskräckt" över den svullnaden men bilden var ju lite "fel" tydligen.

Fint att det funkar för dig, men du har större erfarenhet av killning än LillSkruttet  :) . "Koll efter sammandragningar", javisst men när geten har sammandragningar är ju killningen redan  igång. Vill man veta litet tidigare när det hela ska sätta igång, är bäckenbanden en säker ledtråd. Det var ju skönt att höra att du reagerade på samma sätt på den där bilden.... Men jag tycker fortfarande att könsorganet inte skulle behöva se ut så före födseln.

Methoni

• Närke
Jag håller med dig Sussilo....jag tycker inte att svullnaden bak är okej....eller jag tänker så här "det måste vara något som är galet".....men som sagts tidigare det går liksom inte att avgöra "rättvist" när man inte är hos geten!
Det finns ju tydligen folk runt omkring som har erfarenhet av bla får som jag tycker har lättare att se om något är tokigt...de har ju möjlighet att se geten i verkligheten....jag tycker vi alla på forumet verkligen ligger i och gör så gott vi kan för att finna "lösningen" eller vad jag nu skall kalla det  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
försökte känna på bockarna.. men dom låg ner när jag var ut igår... å nu springer dom bara iväg när jag ska känna...
;D  Problem... ;D  Jag känner igen det!  ;D

Förslag till lösning:  Låt någon mata i framändan med något riktigt gott, medan Du tafsar i bakänden!  ;)

Men, ska Du inte låta killingen födas levande först, innan Du börjar "gifta bort" den?  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland

By lillskruttet at 2011-07-04

En otroligt duktig moder... hon vet själv vad hon ska göra, men vara ensam de ville hon inte.

LottaLuvin

• Gäst
..fast det bidde samma bild en gång till. 'nyfiken'

Jennyt

• Västergötland
Meeeeen fel bild ::)

Ja, jag har smugit runt denna tråden sedan start :-[, men har inte haft något att tillägga..... dock mycket att lära :-*

GRATTIS

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LillSkruttet

• Jämtland

By lillskruttet at 2011-07-04

Här är de små liven=)
Fader till dom går de ej att ta miste om... dom är en kopia av honom ;D

LillSkruttet

• Jämtland
Såg att de blev samma=) fick ladda om bilden 3ggr innan den rätta kom in:D

LottaLuvin

• Gäst
Åh, vilka små sötknortar!  :-* :-* (Nej, jag ska inte, inte, iiiiinte ha getter. Näpp. Apselut inte. Ingen get alls. 'skakar på huvet' Nope!  (:))

Jennyt

• Västergötland
..... och min man gör som Lotta..... pust ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LottaLuvin

• Gäst
..... och min man gör som Lotta..... pust ::)

Hehe. Jag kanske måååste skaffa man ändå, hör jag. Så att jag slipper vara så himla klok alldeles själv hela tiden, precis samtidigt som jag är känslomässig och villvillvill. Det är ju skeetasvårt att göra båda!

Men hur försäkra sig om att man får en tråkig stoppkloss logisk och eftertänksam klokis?

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
Å Grattis till de små liven!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Åh va skönt att det gick vägen. Har spänt följt denna tråd och är så glad för getens och din skull.
Grattis! :D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Sussilo

• Gäst
Gettestort GRATTIS till både Lill-Lisa och dig  :D ! Så skönt att all oro och väntan är över. Vilka små raringar! Vet du vilken sort än? Fick du vara med vid födseln? Jag gissar att den vita bocken är pappan. Grattis till honom också!

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser