Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som vill höra sig för...  (läst 3942 gånger)

Sanders

• Småland
Nybörjare som vill höra sig för...
« skrivet: 14 jun-11 kl 14:01 »
Hej,
vi har planer på att bli självförsörjande i vår hushållning och önskan är så klart att kunna vara oberoende.

Innan vi drar i gång projektet har vi mycket att lära. För tillfället är det främst djurhållning och i detta fall höns.

Vilka raser rekommenderas som ger bra ägg för konsumption och eventuellt försäljning i en lanthandel?
Vad är skillnaden mellan vita och bruna ägg, förutom färgen?
Finns det skillnad i stora och små ägg, förutom storleken? Kanske smak, konsistens, användningsområde...
Är vissa raser lättare att hålla än andra raser?

Som jag har det klart för mig i dagsläget söker jag en ras som är av den lugna typen. Gärna en som ställer lagom krav på skötseln. Jag är inte ute efter utställningsdjur, jag vill ha trevliga, snälla och lätthanterliga höns som jag kan få ägg ifrån och kanske i enstaka fall något kött. Jag har inga krav på utseende eller storlek.

Någon som kan tipsa mig om det ena och det andra? klart att jag läser böcker men att få lära sig från erfarna människor är en hel annan sak.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 14:03 av Sanders »

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Nybörjare som vill höra sig för...
« Svar #1 skrivet: 14 jun-11 kl 14:24 »
Hej

roligt att du vill satsa på att ha höns  :)

Lantras höns äter mindre per ägg.. men är inte så stora.
Dvärg Cochin är en mycket trevlig bekantskap.. lugna trevliga höns..
lägger små ägg (40g). lättskötta.

Ska du ha höns som lägger massor med stora ägg ska du satsa på någon av hybriderna..
tex Leghorn.. äter mer men ger oxå massor med ägg.

Vill du att hönsen även ska ge lite kött från överskottet av kycklingarna?
då ska du satsa på en kombinationsras.. tex rohde island red, sussex, australorpington etc..
lägger hyfsat med stora ägg och blir ca 3kg tunga..

Det är ingen skillnad på innehållet i äggen.. oavsett storlek och färg på skalet  ;D
..eller de små har oftast lite större gula än de stora.. procentuellt mot vitan..

Själv har jag flera raser.. gillar variationen i hönsgården.
Ska du sälja äggen så brukar kunderna gilla att det finns flera olika färger på dom..

Tipset är.. några RIR (rohde island red) (ljusbruna ägg), några isbar eller grönvärparkorsningar(gröna ägg), någon Aracuana (blå ägg), några leghorn (vita ägg) och kanske någon Maran (chokladbruna ägg)..
Någon dvärg cochin som ruvare och kycklingmamma.. (då behöver du ingen kläckmaskin)

RIR och Maran ger hyfsad storlek på matkycklingarna..
Ska du sen inte sälja rasrena ägg eller kycklingar så välj en tupp av kombiraserna så blir kycklingarna lite större..

Annars så rekomenderar jag även lantraserna.. supertrevliga höns
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Sanders

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-11 kl 15:22 »
Hej och tack!
jag har kollat upp alla raser nu och vet nu på ett ungefär hur dem ser ut. På något konstigt sätt fastnade jag direkt för Rir-hönsen.

Tänkte aldrig på att man kan kombinera höns med varandra, det är ju trevlig med att ha lite blandat. Men jag får se... det blir i alla fall något med Rir och när det eventuellt blir av med lanthandel jag kanske skaffar mig ett par Leghorn och Australorpingtons också för att öka produktionen variationen. För egen konsumption känns det dock att det räcker med Rir, både med tanke på att man kan ha kött, bra ägg och att jag personligen blir påmind om min barndom då grannen hade sådana. Hur är dem i temprementet?

Så klart dyker det upp flera nya frågor efter ditt utförliga svar. Jag är som sagt nyaste nybörjaren som finns och har lite funderingar på uppsättning, tupp, utrymme och näringsbehov.

1. Hur många Rir ska man ha om man ha en familj på 3 som ÄLSKAR färska ägg? Lägger dem varje dag eller varannan dag?
2. Stämmer det att man ska ha ojämt antal individer för att undvika obalans?
3. Hur är det med hack kycklingen, är den alltid där, oavsett antal och om man plockar bort hackkycklingen?
4. Jag är osäker om jag vill ha en tupp, dock vill jag i enstaka fall ha höns för köttet också. Jag vill ju gärna behålla ett fast antal höns utan att förstöra deras balans med för många ändringar. Om jag har en tupp, blir det då småttingar hela tiden? Eller hur snabbt ska man ta ägget från hönset? Jag vet inte riktigt rutinerna där...
5. Så klart vill jag att dem ska ha fri utrymme, dock har jag katter och hundar också (som jagar med glädje). Jag kommer nog inte ifrån att ha dem helt lösa. Hur mycket utrymme ska dem ha för att må bra, söka mat och trivas?
6. Till slut om näringsbehov. Jag vill ha välmående höns som helst äter det dem skulle ätit i det fria också. Eftersom dem förmodligen blir begränsade till en viss utrymme kan dem nog kanske behöva tillskottsfoder. Och hur är det med kalk, grus eller annat dem behöver?

Ja, ja... det är så jättekul med höns men man vill ju vara väl förberedd innan man tar hem ett gäng. Trots att dem i vissa fall ska ätas står dock deras välmående främst. Det ger förmodligen också bäst kött och ägg.

När jag var yngre hade jag en kompis som bodde på en stor bondgård. Dem hade höns precis överal! Jag har alltid varit fascinerat av dessa djur och en gång när jag pratade med kompisens pappa, bonden, om hans höns och vilka raser det var, plockade han helt plötsligt fram en MEGA STOR kyckling! En jätte stor svart sak som måste ha vägd minst 10 kilo. Vad är det för typ? Aldrig mer sett sådana...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-11 kl 16:53 »
Roligt att du ska vill ha höns.... det är ett mycket trevligt tillskott på gården :D

Du har väldigt mycket frågor.... som alla andra i början.... det ska man ha annars lär man sig aldrig något. Jag rekomenderar dig att leta runt här på forumet. Det finns VÄLDIGT många trådar som liknar denna. Det finns oxå mycket bra litteratur i ämnet. Höns i trädgården heter en bok som är riktigt faktarik.

Åsså svar på ett par frågor som du kanske inte hittar på 20 andra ställen ;)

Räkna med att du inte tjänar ekonomiskt på att hålla egna höns, även om du säljer överskottsäggen. Om du ska få dem att värpa ordentligt så bör du ge dem ett tillskottsfoder. Det finns ett par ledande tillverkare på marknaden..... Granngården och Svenska Foder.... vilket man väljer e en smaksak.

Om du har en tupp brukar han hålla ordning på hönsen ganska väl och då minskar risken för hackkycklingar radikalt. För övrigt tycker jag nog att sålänge man inte har mer än 10-15 höns i samma flock förekommer inte problemet.

Om du väljer att ha ett par Isbarhönor så tror jag inte att du behöver oroa dig för reproduktionen..... hoppa över dvärghöns om du väljer såpass tuffa raser som du tittar på. För övrigt tycker att det är ett gott tips du fått att välja lite olika hönor med olika egenskaper..... men håll dig till någorlunda lika storlek och minst två av varje ras.

Om du är ute efter något stort svart, så kika på Australorp..... åsså tycker jag att du ska slänga ett getöga på Skånsk Blommehöna.

Lycka till med självhushållandet ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 14 jun-11 kl 18:50 »

Ska du ha höns som lägger massor med stora ägg ska du satsa på någon av hybriderna..
tex Leghorn.. äter mer men ger oxå massor med ägg.

Förlåååt, men jag måste ... ..... ...... "Nej, nej, nej!".  :-X Leghorn är en gammal ras (som inte är alltför vanlig längre), inte en värphybrid! Många som blandar ihop de vita värphybriderna med vit Leghorn, så vill bara klargöra att Leghorn INTE är en värphybrid som t.ex. vit Bovan, lohmann, Hi-Line.  :-[

Men många stora ägg, de lägger de som du skriver! ;D Liksom hybriderna gör också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-11 kl 20:38 »
..... ännu en liten rättelse.... Leghorn lägger mycket vita ägg.... men inte stora ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Sanders

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 jun-11 kl 21:09 »
Oh vad bra med svar jag fick! Det är precis det jag menar man inte får från en bok; egen erfarenhet av människor som redan har höns.

Jag ska inte ha äggen som försäljning till att leva på. Det blir i så falla bara en liten del av helheten. Men främsta målet är att ha färska ägg till oss själva.

Jag har nog inte bestämt mig än om raserna, det blir nog som jag blev tipsat om, ett gäng liknande typer, antingen dvärg som är lite vackrare, eller större, tuffare, som ger lite större ägg.

Jag antar att en familj på bara tre människor (fast som verkligen gillar ägg på alla sätt och viss) inte behöver många höns. Antalet beror nog kanske mest på vilken typ av höns jag väljer. Dvärghönsen kan man kanske ha lite fler av, större höns kanske lite mindre.

Jag ska så klart läsa igenom forumet mer. Är medlem sedan idag så jag har mycket kvar och mycket att lära mig innan vi går över till själva hönshållningen.

Säg att jag har ett litet gäng höns som förser min familj av äggen. Kan man, om man vill öka äggproduktionen, sätta ihop en bestående flock med nya individer? Eller hellre ha en tupp och satsa på "egna" avkomma?

Ps. kikade på boken du tipsade om och den ska jag införskaffa mig!
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 21:17 av Sanders »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 14 jun-11 kl 22:53 »
..... ännu en liten rättelse.... Leghorn lägger mycket vita ägg.... men inte stora ;)

Joho! ;D Från 55 gram o upp är stort för mig. ;) *säger jag som har dv höns som lägger ägg på 20 gram och oftast inte "förbrukar" ägg som är större än 50 gram då de är för stora för en, gillar små ägg bättre, mera gula i förhållande till vita än i "stora" ägg ;D*
« Senast ändrad: 14 jun-11 kl 22:55 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 14 jun-11 kl 22:57 »
Och nu fick jag med ett svar på TS fråga utan att ens tänka på det (även om det redan var besvarat). ;D Äggstorlek o smak. Jag föredrar små ägg, de smakar bättre enligt mig som gillar gulan bäst i ägget. Ju större ett ägg är desto mer vita i det medan ett litet ägg inte alls har lika mycket vita. Om vi går ner till vaktelägg så är det nästan bara en stor gula med tunt lager vita runt. ;D Nam nam! Medan ett ägg från t.ex. våra lohmann som la på över 100 gram får man gräva sig igenom massa vita för att hitta gulan. :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-11 kl 08:41 »
hihihi..... jag har ju både dvärgar och stora hönor. När det gick Leghorn i hönsgården så blev jag förvånad över att de värpte så mycket mindre ägg än Blommehönsen, då jag tyckte att de var ungefär lika stora.....( jag varken vägde hönor eller ägg ::) ) Min iaktagelse var alltså väldigt färgad av mitt bagage.... inte fakta mao. Tack för förtydligande Linkoso :-*

pytte

• -
« Svar #10 skrivet: 16 jun-11 kl 07:17 »
Vill bara nämna en erfarenhet jag har fått av mina dvärg kochin.
Superduktiga ruvare! men inte många ägg av 6 st får jag just nu 0 ägg :-\
2 st har ruvat fram kycklingar och den 3 ligger på ägg, men de andra 3 strejkar!
Men mycket trevliga höns.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 16 jun-11 kl 09:26 »
Och mina dv kochin värper bättre än mina bruna lohmann. Det är min svarta grupp. Jätteduktiga värpare och värper året runt förutom när de ruvar (och ruggar) och så länge man plockar bort äggen hela tiden så brukar mina damer hålla sig ifrån att ruva och istället fortsätta värpa. Om man däremot slarvar att plocka bort äggen, då är det kört. ::)

Däremot värpte min pärlgrå höna och min laxgrupp väldigt, väldigt mycket sämre. Så har väll med olika linjer att göra. Mina svarta är väll av en "god värparlinje". =)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #12 skrivet: 16 jun-11 kl 12:56 »
RIR..
Kan bara svara för de som bor hos mej  ;D
Supertrevliga och stiliga.. (subjektiv  ??? )

Lägger ca 1ägg om dagen när de är unga.. 1-2år.. sen blir det ca 1 ägg varannan dag
eller 3-4st / höna i veckan..
Så med tre personer i familjen som äter 1 ägg /dag rekommenderar jag 7 - 8 st hönor..
..så bör ni ha frukost ägg.. ska du baka sockerkaka eller göra egen Glass..  ;D
tja då blir det några till..

Här kläcker vi fram några kycklingar varje år och byter ut hönsen när de är 2-3 år..
Då är de fortfarande goda  :-[ och sen får man ett gäng tuppkycklingar att lägga i frysen..
De brukar börja lägga ägg när de är ca 6-7 månader  ungefär..

Det stora flertalet av hönsen är RIR..
Sen bor här en massa andra höns oxå..
Brahma, super härliga stora bjässar..
Dvärg cociner, underbart charmiga små dunbollar..
Sussex, röd, trevlig kombiras
Maran, en ny bekantskap från i år.. ska utvärderas.
Blandraser.. vet ej vilken blandning då de kom hit efter skilsmässa hos ägarna.
Fasaner.. otroligt vackra.. bor i volonjär
BUT kalkoner.. vi får se vad det blir av detta.. nytt för i år..
Kaniner.. fransk vädur/belgisk jätte.. trevliga och goda  :-[
Får.. Hundar m.m

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #13 skrivet: 16 jun-11 kl 16:23 »
Hej... tillåt mig bryta in i samtalet.
Är nybliven hönsägare och ja jo jag börjar förstå varför det finns en "allmänna hönsglädjetråden".
Det är mycket underhållande de små krabaterna.
Jag vet att det kanske finns svar på andra trådar, men lättare att fråga direkt när det finns sådana proffs som Linkoso och Jennyt här.

Köpte alltså 7 stycken små grå ynkliga saker av Jennyt.
Har nu byggt en låda på 1 m2 till dem, som snart blir 2 m2.
Liten lampa som ger värme, strå och vatten.
En liten sittpinne som en av dem vågade upp sig på idag.
Köpte kraftfoder av granngården, men har gett dem ost och havregryn också.

Snart blir det hönsgård i nät på 5 m2.
Tanken är att de ibland skall få gå utanför denna och sprätta i trådgårdslandet.
Förhoppningen är att de går in själva.
Hittills går de in ibland, men ofta får jag jaga ifatt dem och kasta mig över dem.
En blev tagen av rovfågel häromdagen :-(

Fråga:
Hur mycket utrymme behöver de som vuxna?
När jag ser vilka som är tuppar, måste jag spara en och slå ihjäl de andra?
Om de är samma kull, blir det inte inavel om de börjar para sig.
Något mer jag behöver tänka på så här på andra månaden?

Sebastian

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 16 jun-11 kl 17:39 »
Hej!

Kul att följa upp bäbisarna ;D ..... skit med rovfågel :-\ Låter som om de små har det riktigt gott :-*

Jag tycker det är gansk lagom med två djur per kvadrat inomhus. Då håller de värmen bra på vintern, men de har ändå utrymme att röra sig ;) Utegården är ju bra om den är större, men det är inte nödvändigt. Med tanke på att rovdjuren kan var ganska hårda på hönsen kommer det bli perioder som de måste vara instängda där.

Min tupp är helt obesläktad med hönorna och då är det ingen fara att det blir skador av inavel om du avlar på syskon. Risken att de är helsyskon är ju dessutom minimal eftersom jag har tiotalet hönor i avelsgruppen.

Annars är det väl inget nytt nu under andra månaden. Risken att de drunknar i vanlig vattenautomat är över och de är betydligt tåligare än de först veckorna. Hygienen är dock fortsatt viktig.  Du kan ge dem yoghurt någon gång mellan varven. Det håller magen igång och håll koll på att ingen blir hängig.

I hönsköpet ingår livslång rådgivnig, så tveka inte att höra av dig om du har fler frågor ;)

kram

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #15 skrivet: 20 jun-11 kl 22:54 »
Bra tack.
Nu ska hönsnät upp.
Hur djupt kan räven gräva?

De blir modigare för varje dag och gav sig ut från träden och ut på gräsmattan (dumt).

Idag började de bråka med varandra. Alla mot alla. Tror det är låtsasbråk.

Tänk om de är tuppar allihop.

Sebastian

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 jun-11 kl 23:04 »
 ;D ;D ;D... tuppar från mig e extra goda ;D ;D ;D..... närå, blommedamer e ganska kaxiga av sig..... rasen passar mig perfekt :-*

gräv ner staketet sisådär 30cm. och om du har stenplattor liggande någonstans, så är de perfekta att lägga runtom. Då blir det enkelt att hålla rent från gräs runt staketet oxå ;)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #17 skrivet: 27 jun-11 kl 22:47 »
Nu är de inga kycklingar längre. Små höns. Ännu ser jag inga tecken på en tupp.

Undrar: hur ofta byta nedskitad halm?

De tycks hitta hem varje kväll. Men det går allt längre bort från hönsgården för varje dag.
(jag släpper ut dem i trädgårdslandet utanför nätet när jag är hemma).

MEN, idag dök det upp en katt! Hönsflocken delades. Några satte sig på en låda och några vandrade hela vägen upp för en backe där jag stod och vinschade bod. Sökte de hjälp? Ingen ville gå in i hönsgården vilket jag förstår då de då skulle vara fångade i en fälla.
Svårt att få in dem efter att de blivit jagade av katten. Senare strök katten utanför nätet och skrämde dem.

katten kommer nog igen... kan den döda höns?

Sebastian

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 27 jun-11 kl 22:54 »
Ja,såpass små hönor kan katten smaska i sig..... den rackarn >:( Duktiga småttingar som gick till säkerheten på två ben.....och könsbestämning får du nog vänta med tills 7 veckors ålder ungefär. Den som väntar på något gott. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser