Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Takspån?  (läst 6905 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Takspån?
« skrivet: 15 jun-11 kl 22:02 »
Håller på med ett mindre projekt, en rökbastu  :)

Stockarna är sågade och klara.

Skulle HELST vilja ha takspån på taket. Vart finner man det? Och vad kostar det?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AK Corall

• Småland
SV: Takspån?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-11 kl 22:29 »
Jag har försökt göra själv men det var banne mig inte lätt. Kolla sidan 171 i länken, där står lite om pris och om en leverantör.
http://pub.epsilon.slu.se/4296/1/Johnson_J_1996.pdf

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-11 kl 22:34 »
Se efter om du har någon granne med gamla byggnader, där kan ligga lite i något uthus. Det låg kanske hundra takspån i ett av våra uthus på fäbon när vi köpte det. Har du tur kan du hitta annonser på blocket med dem ibland.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 03:06 »
Google is your friend!  ;D

Men det ar klart att du kan gjora dem sjalv ocksa, om du har tid och ar handig (och det lar du ju vara). Traditionellt gjorde man takspan om vintern nar man anda hade gott om tid och det inte var sa mycket annat att gora pa garden. En perfekt syssla som dessutom ger dig en mangd bra ved till spisen! Klyvna takspan ar de basta, men tar tid och ar svarare. Om du koper blir det antagligen hyvlade takspan som ar mycket billigare (eftersom de ar maskingjorda).

Nar du lagt spanen ar det bara att smeta pa gott med tjara (kan iofs ocksa goras innan man lagger taket) sa borde det halla 20-30 ar.

Har kan du lasa mer om hur man gor (pa engelska forstas:

http://www.motherearthnews.com/Do-It-Yourself/2005-02-01/Make-your-own-Shingles.aspx

Om du ar mer av den visuella typen finns det dessutom en handfull valdigt bra videos pa Youtube.

kurt

« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 04:28 »
Och skillnaden mellan klyvda och hyvlade spån är alltså att de klyvda följer fibrerna, medan de hyvlade kapar fibrer och därmed släpper igenom mera vatten. Nackdelen med klyvda är att de blir ojämnare och tjockare, men det handlar ju mycket om material och skicklighet.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 17 jun-11 kl 11:35 »
Boken Stickspån som säljs i Alternativs butik rekommenderas :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-11 kl 08:01 »
jag läste just om takspånshyvling i en traktortidning, det finns några som har gamla traktordrivna spånhyvlar som kör dom på traktorträffar och annat.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

aronsson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-11 kl 08:28 »
Jag vet en kille i herrljunga som tillverkar takspån, vill inte lägga ut hans nummer här så jag skickar det med PM istället.
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #8 skrivet: 28 jun-11 kl 08:09 »
Shingle - Preserving the Old Skills

Hoppas du hittar färdigt  :)
Njut av bastun!

Bless
Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Solklart

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-11 kl 09:05 »
Jag har sett takspån tillverkas hantverksmässigt en gång. På Råås Kvarn i Ydre (http://www.raaskvarn.se/)

De kokade utvalda rakvuxna bitar av furu i stora grytor tills de blev "möra" och sedan klöv de dem lätt med raka bandknivar.

Det såg enkelt ut men men...  :P
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #10 skrivet: 28 jun-11 kl 09:10 »
Jag har sett takspån tillverkas hantverksmässigt en gång. På Råås Kvarn i Ydre (http://www.raaskvarn.se/)

De kokade utvalda rakvuxna bitar av furu i stora grytor tills de blev "möra" och sedan klöv de dem lätt med raka bandknivar.

Det såg enkelt ut men men...  :P

Tror jag läst att kluvna spån är bättre än hyvlade pga att hyvlade delar fibrerna på takspånet med högre risk för vatteninträgning och kortare livslängd. Därför skulle man lägga hyvlade spån rätt håll för att minska risken. Jag har aldrig använt takspån men är intresserad av tekniken och skulle vilja göra något med spån någon dag.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #11 skrivet: 28 jun-11 kl 09:12 »
 ;D Oj jag är lite sent ute med infon ser jag  ;D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 jun-11 kl 19:49 »
Om nån pallat kollat Pettriskogens filmlänk.... helt sinnessjukt hur gubben klyver sina spån.

Han hade förvisso en hel skog att välja ämne från men ändå... fantastiskt fint!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 29 jun-11 kl 22:40 »
Fin film men jag måste påpeka att jag är lite tveksam till sättet han spikar fast takspånen i slutet.
Den svenska (nordiska kanske) varianten torde vara överlägsen.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jul-11 kl 21:17 »
Finns fungerande stickhyvlar kvar lite här o var både hos privatpersoner och t.ex. hembygdsföreningar. Har för några år sedan arrangerat kurser i att göra stickor och lägga sticktak. Hyvel var lätt att hitta, en duktig instruktör gick också rätt så lätt men virke var det värre med. Det behöver vara raka fibrer, inte fibrer som är vridna. tydligen så vrider sig fibrerna på träd som växer upp på ett hygge (som nästan alla träd gör i modernt skogsbruk). Bra virke till stickor hittar man där träden har växt upp på vindskyddat plats.
(Fast på en rökbastu skulle du väl ha ett nävertak  ;))

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser