Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skaffa hönor  (läst 2250 gånger)

Nillan84

• Jämtland
Att skaffa hönor
« skrivet: 17 jun-11 kl 01:50 »

Hej!
Jag ska flytta till stort hus med enorm egen tomt (ej villaområde, men trots det grannar)

Har nu under flera år velat skaffa hönor och få egna ägg, men vet ju absolut inget om hur man gör! Är alltså en riktig rookie  :)

Nu till frågorna. Vi tänkte inte ha en himla massa utan bara kanske 5 stycken. Kan man ha det eller är det för få?
Måste de gå lösa på tomten? Har en bilväg en bit ifrån samt grannar som sagt.
Hur stor ska utegården vara?
Behöver de gå ute dygnet runt eller kan man ha dom inne nattetid? Tänkte på rovdjur etc...
Hur inreder man ett hönshus? Finns det ritningar att hitta någonstans?
Det stod att de ska ha minst ½ kvm var någonstans, men det tyckte jag lät hemskt litet, så iallafall 1 kvm ska de få.
Kan man köpa gula, ulliga kycklingar eller är dödligheten hög bland dessa små?
Går dom att könsbestämma när de är så små? Vill inte bli sittande med 5 tuppar. Vill inte att barnen ska bli ledsna om de dör...
Har förstått att de börjar värpa vid ca 20 veckors ålder eller är det fel?
Hur länge lägger de ägg?
Lägger de ägg året runt?
Uppvärmningsalternativ till hönshuset på vintern? Vi funderar på infravärme i taket?

nina77

• Hälsingland
SV: Att skaffa hönor
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 07:44 »
Jag kan svara på några av frågorna, finns säkert andra som har fler svar.
Det går jättebra att ha 5 st, ha gärna en tupp oxå. Min tupp galer inte mkt alls. Vill ni inte ha kycklingar, så satsa på en ras som inte gärna ruvar. Tex blomme, favorelle m.fl (här finns det nog många tips och åsikter)
Det går bra att ha de i inhägnad, men de gillar att gå lösa, och kan ju göra det då ni har uppsikt över dem. Vi bor oxå vid en väg och har grannar, och de håller sig kring vårt hus om de går lösa, de har aldrig gått till vägen.
Utegården behöver inte vara stor för 5 hönor, nå exakta mått vet jag inte, men ju större desto bättre. Finns mkt rovfågel är det bra med någon form av nät över.
Hönorna vill gå in på kvällen och vid dåligt väder, och de vill ha sittpinnar att sova på.
Ritningar på hönshus finns det säkert, men det får nån annan svara på. Mina bor i ett gammalt stall som inte alls är inrett enligt konstens regler, men dom gillar det iaf. Till så få höns räcker det att inreda en gammal lekstuga. Men bygg gärna större än antal höns ni tänkt ha, för de har en förmåga att bli fler. Det är så roligt att man bara vill ha fler.
Det är lätt att föda upp nykläckta kycklingar, de behöver värme från en värmelampa tills de är runt 6 v och har fått sina fjädrar. En del raser och färger går att könsbestämma direkt eller efter bara ett par veckor. Laxfärgade ska gå att bestämma efter ca 2 v. Mina dorking kan man se direkt de kommer ut, de är i färgen silver. Men här finns det många som kan svara. När de börjar värpa är lite beroende på ras. Värphybrider börjar tidigt, vid 17-18 v andra raser inte förens de är runt 8 månader. Små raser börjar i allmänhet värpa tidigare. De lägger mest ägg på vår och sommar, På hösten ruggar de och den mörkaste perioden på vintern behöver de vila. Men det går att trigga igång värpningen med ljus. Men det är nog inget man rekommenderar, såvida det inte gäller värphybrider som det avlats på att de ska värpa året runt. Det är nog olika hur länge de lägger ägg, på topp är de när de precis börjat och upp till 2 år, sen minskar det, men de kan fortfarande värpa ägg ett bra tag, men kanske inte varje/varannan dag

Angående värme på vintern, så rekommenderar jag er att skaffa ett kamflänselement, det finns många begagnade att få tag på, jag fick 3 st av en snäll farbror efter att jag var med på sök o finn i radion. Fick 5 olika svar. Infravärme låter livsfarligt, då höns dammar nåt hemskt och det lätt kan bli eldsvåda. Värmelampa över vattnet och sittplatser kan oxå funka om det är ett litet välisolerat utrymme. Det är nog bara kamflänselement som är godkända att använda i djurstallar. och värmelampor  odylikt

Lycka till med en rolig hobby!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 17 jun-11 kl 09:23 »
Jag har sett en del hönshus som gör mig blixter för%´^~#"">(ad. Högt i tak, ända upp i gavelspetsarna, glipor i väggarna så man kan se rakt igenom, ingen isolering, ingen värmekälla............ >:(
Höns överlever mycket låga temperaturer. Vid c:a -15 förfryser de kam och slör, vilka trillar av. Tänk er själva, om öronen, tårna eller fingrarna........................ :o
Vid +-0 grader fryser vattnen och vem går ut och sköter vattenautomaten varannan timma i snöyran?

Själv försöker jag hålla frostfritt med el-element men riktigt kalla nätter kan vattnet ändå frysa i andra änden. Då gäller det att sköta om! Orkar eller hinner man inte så ska man inte ha höns..........tycker jag.

Här försöker vi ge hönsen ljus minst 10-12 timmar om dagen. Vill de flyga upp vid 15:00 så ställer vi timern så att lyset tänds vid 05:00.  Aldrig något lyse om kvällarna som släcks tvärt. På kvällen får de en naturlig skymning för att hitta sina platser på pinnarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 10:16 »
Du har fått många bra svar.

Har man ett lagom litet hönshus, eller en mindre avdelning som är mer välisolerad, så klarar hönsen själva av att värma hönshuset större delen av året, beroende på var man bor såklart. Det är inte bra att ha för varmt på vintern, då blir det lätt fuktigt och man riskerar angrepp av löss och kvalster. Men plusgrader ska det självklart vara, även om hönsen klarar någon enstaka minusgrad under kortare tid. Mina höns går ute alla dagar som är varmare än -5. De blir sura de få dagar jag inte släpper ut dem, de skulle helst vara ute de dagar det var -20 förra vintern...

Det finns flera raser som är könsvisande som daggamla, jag har fiftyfive flowery t ex. En ras framtagen av svensken Martin Silverudd, den lägger många vita avlånga ägg, är duktig födosökare och en aktiv trevlig höna. Tuppkycklingarna är gula hönskycklingarna är bruna. De är inte benägna att ruva och de börjar lägga ägg tidigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 15:33 »
Liten lekstuga eller begagnad bod duger bra åt 5 höns.

Hönsgård med nät och nättak att vistas i på dagen. Har sett allt från 10-100m2. Höns betar, och äter upp allt grönt, så ju större du har möjlighet att göra och ändå säkra mot rovfågel och räv & grävling desto bättre.

Gulliga kycklingar utan höna behöver värmelampa och mat & vatten OFTA i början, det är du som är höna. Kanske kan de bo i kaninbur inne första tiden?

Räkna med att du kan få 0-5 tuppar av 5 kycklingar. Skaffar du höns MÅSTE någon i din närhet ta på sig ansvaret att avliva skadade och sjuka djur, oönskade tuppar osv.
Det händer inte ofta, men det händer att det behövs.

Skaffar du värpklara höns minskar utbudet av raser, kolla säljesannonser på Blocket samt här. Ta gärna med hönsbekant i närheten så att du säkert får hönor. Det är många som kommer hem med "fel" kön på fåglarna. Att skaffa hönsbekant/"mentor" från Alternativ gör att du kan få gå på studiebesök och titta på hur de byggt sina hönshus och vilka bra/dåliga grejer de gjort som du kan härma/förbättra. Blir hönsen sjuka är det skönt att ha nån att fråga.

Isolera hönshuset, och sätt in "frostvakt" eller tillåtet element. Mina höns håller hönshuset uppvärmt själva dagtid, även om det är minus 15 ute. På natten när de sitter på pinne fryser vattnet, så det får man byta på morgonen.

Nån slags skiva under nattpinnarna att samla upp bajs på, gör att du kan gödsla ut när näsan kräver det, utan att behöva byta allt strö i huset.

Välj en lugn och lätthanterlig ras i början: även om man är intresserad kan det vara "läskigt" att hantera/kånka omkring på höns :-) Snälla brahmadamer t ex finner sig i det mesta. En lätt och flaxig ras skrämmer kanske upp dig...

ja, det var det jag kom att tänka på nu :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser