Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusha fåren  (läst 3979 gånger)

Trandans

• Skåne
Flusha fåren
« skrivet: 17 jun-11 kl 13:48 »
Hur planerar jag att flusha fåren? Jag har har gotlandsfår.
Finns det för- och nackdelar?
När gör man det och vad gör man?!
Tänkte planera lammningen lite bättre i år, vårens lamm kom under nästan två månaders tid,
lite halvklöddigt kan jag tycka eftersom jag bara har 8 tackor.

vallhunden

• Västergötland
SV: Flusha fåren
« Svar #1 skrivet: 17 jun-11 kl 14:06 »
Tackorna ska vara i uppåtgående kondition, när de brunstar. Ge kraftfoder i ett par veckor innan du släpper baggen. ca 2hg/skalle, skulle jag tippa.

Om man flushar Gotlandsfår, så kan de få trillingar, vilket inte är ultimat, precis. De brukar ha svårt att orka med alla lammen (dvs de kommer inte att växa sig så stora som man vill ha dom på hösten).
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 17 jun-11 kl 14:12 »
Jag kan bara lite om får, gått lite utbildning och pratat med fårägare, hjälpt till ganska mycket med diverse, men har inte egna får.

Men visst kan man göra så att man stänger in baggen nära fåren, så att han inte kan betäcka, men så att de luktar varandra. Då synkas tackornas brunst, så att alla brunstar ungefär samtidigt, och förhoppningsvis kommer alla lammen på ca 1 v. Rätta mig gärna om jag har fel...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-11 kl 14:26 »
Jo, så kan man göra i teorin... Jag har försökt att synka tackornas brunst nu i två år, med resultat att jag har haft lammningen utspridd på 2 månader. I höst kommer jag att göra det på det "gammeldags" viset, med förhoppningen att tackorna lammar inom 3 veckor som de brukade göra innan ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 17 jun-11 kl 14:37 »
Jag kan bara lite om får, gått lite utbildning och pratat med fårägare, hjälpt till ganska mycket med diverse, men har inte egna får.

Men visst kan man göra så att man stänger in baggen nära fåren, så att han inte kan betäcka, men så att de luktar varandra. Då synkas tackornas brunst, så att alla brunstar ungefär samtidigt, och förhoppningsvis kommer alla lammen på ca 1 v. Rätta mig gärna om jag har fel...

Vi gör ungefär så. Vi tar in alla får i lagård o stall, utan utegång. Baggarna står i en egen box och när sedan tackorna är klippta, så släpper vi in baggarna till respektive grupp. Det brukar gå mindre än en vecka mellan intag och baggsläpp. Därefter går de tillsammans inomhus i nån vecka eller två innan de får börja gå ut igen.

Vi har gjort så i tre-fyra år och våra djur lammar under en tre-veckorsperiod.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 17 jun-11 kl 14:38 »
Tillägg: Vi flushar aldrig eftersom vi helst inte vill ha trillingar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 17 jun-11 kl 16:06 »
Har flushat en gång för många år sedan och gör aldrig mer om det på mina gotlandslamm. Stora ungar, svåra lammningar,massa konstiga problem.
Jag brukar nu mera enbart betäcka 3-5 av mina 25 tackor och har bagge gåendes brevid tackorna både inne och ute. Jag kan då se vilka som visar intresse Alltså på samma vis någon tidigare skrivit i tråden.
Här är Bruse och 72án kära
                                                 MvH Cokett
« Senast ändrad: 17 jun-11 kl 20:30 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 jun-11 kl 16:16 »
Hej. Flushade 6 tackor förra hösten som´lammade på 2,5 vecka. Två tackor var ej fluschade men fick bagge samma dag som de andra men de lammade 2 veckor senare. De flushade tackorna fick tvillinglamm som vägde mellan 4-5 kg vilket är de största jag fått,inga problem med deras lammningar. Ickeflushade tackorna fick tvillingar med vikter 2,8-3,5 kg vilket är mer normalt(tror jag) för gutefår.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 00:06 »
Flusha gutefår ??? ::) :o

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 00:37 »
 Det känns lite som om det blandas ihop flushing, brunstsynkronisering och kraftfoder till dräktiga tackor här i tråden ???
Flushíng ger fler lamm eftersom tackan släpper ner fler ägg (det ger absolut inte större lamm,  hellre tvärtom eftersom det är fler som ska dela på näringen)....
 Brunstsynkroniserar gör man för att försöka få de flesta tackorna att lamma inom en kort tidsperiod...
 Och slutligen kan kraftfoder till tackorna under dräktigheten öka lammvikterna.
                                                    Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 06:49 »
Flusha gutefår ??? ::) :o

Tja,vet inte vad det kallas om jag vill att de ska få fler än ett lamm vardera... När tackor som är äldre än två bara fått ett lamm per år i sitt förra hem ville jag se om jag kunde påverka resultatet - dom fick i alla fall två var men varför lammen var större än normalt vet jag inte,beror kanske på hösilaget.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 19 jun-11 kl 08:05 »
Citera
Tja,vet inte vad det kallas om jag vill att de ska få fler än ett lamm vardera... När tackor som är äldre än två bara fått ett lamm per år i sitt förra hem ville jag se om jag kunde påverka resultatet - dom fick i alla fall två var men varför lammen var större än normalt vet jag inte,beror kanske på hösilaget.
Antar att du inte söker bidrag för hotad ras? För då ska man ju inte med foder och annat styra fertiliteten, utan bidra till att den genetiska variationen bevaras (:). Alltså att de som får ett lamm får fortsätta med det.
Gutar är en ursprunglig ras och hålls de tämligen ursprungligt, så får många av dem bara ett lamm. Helt naturligt. Däremot finns de som ofta får två, utan hjälp från människan i form av förbättrad utfodring vid betäckning. Däremot är överlevnaden lägre på två födda mot enfödda, likaså tillväxten, vilket ju är naturens gång.

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 19 jun-11 kl 08:24 »
Antar att du inte söker bidrag för hotad ras? För då ska man ju inte med foder och annat styra fertiliteten, utan bidra till att den genetiska variationen bevaras (:). Alltså att de som får ett lamm får fortsätta med det.
Gutar är en ursprunglig ras och hålls de tämligen ursprungligt, så får många av dem bara ett lamm. Helt naturligt. Däremot finns de som ofta får två, utan hjälp från människan i form av förbättrad utfodring vid betäckning. Däremot är överlevnaden lägre på två födda mot enfödda, likaså tillväxten, vilket ju är naturens gång.

Nej,jag har inte sökt något bidrag för mina gutar. Haft gutar i 10 år som fått leva "naturligt" :) utan att fodra extra.

Jag ville se om det blev någon skillnad om jag "flushade",det blev det :) Man måste väl kunna prova   ::)

Ingrid68

• -
« Svar #13 skrivet: 20 jun-11 kl 10:08 »
TS frågar efter teasning av sina tackor för att få de att lamma mer koncentrerat.
Att flusha tackorna för att få fler lamm är en helt annan sak.

När vi teasar våra tackor så bestämmer under vilka veckor ska de lamma. Då vet vi när de ska betäckas. 3 veckor innan släpper vi in en äldre bagge på ett relativt trångt utrymme i ett dygn eller två till tackorna. Hans uppgift är att röra runt i grytan och stimulera tackorna. Sen tar vi bort honom, väntar 3 veckor sedan släpper vi in de baggar som ska betäcka i de olika grupperingarna och sen får de gå 3 veckor. I år hade vi bara två baggar som betäckte. Då var det två tomma tackor. Året innan hade vi tre baggar och inga tomma tackor. Det har fungerat perfekt. Alla tackor lammar inom tre veckor.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 20 jun-11 kl 11:08 »
Div ;)
Bästa sättet att slippa en lång lamning är att inte ha bagge där hela tiden... ;D

Ungtackor lammar (nästan) aldrig innan sin 1 årsdag.

Klipp tackorna ca 3v innan betäckning och ut på bra bete , funkar bra som flushing.

Klipp baggen nu ... så hinner han få lite ny "odör"  till betäckningen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser