Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha 2 företag?  (läst 3191 gånger)

Neiklot

• Gäst
Kan man ha 2 företag?
« skrivet: 18 jun-11 kl 19:01 »

Hallå!

Jo, jag pysslar ju främst med 2 saker: mitt skogs/trädgårdsföretag (som gör allt möjligt) och så sysslar jag med turism.

Hur som helst, kan jag ha 2 st enskilda firmor?

Det vore betydligt lättare om jag kunde dela upp det hela.

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
SV: Kan man ha 2 företag?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 19:16 »

I företaget jag har nu, ingår bland annat det jag vill pyssla med i företag 2.

Men det är just för att det blir enklare, både för min del och utåt sett!
:)

Tack för svar! :)

Pozzo

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 19:24 »
Du kan även starta s.k. parallelfirma se länk.

http://www.bolagsverket.se/foretag/foretagsnamn/bifirma/index.html

Mvh
P
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 19:26 »

Förvisso, mina namn är dock inte så unika och det är rörigt både för mig och kunderna.. :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 19:41 »
Jag hade precis samma situation i just dom branscherna ett tag. Jag hade som så att odlingen var själva företaget och turistdelen en bisyssla. Vet inte om det skulle funka för dig eller om det går idag. En granne till mig hade lantbruket som en enskild firma och litet mek på hojar och skootrar som en ytterligare enskild firma, men han sa att det blev krångel med skattemyndigheten med personnummer och sånt. Dom blandade hela tiden ihop allt och han fick skicka in papper stup i kvarten. Tycker inte det borde blivit så krångligt, ungefär som River skriver.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jun-11 kl 20:00 »
Hallå!

Jo, jag pysslar ju främst med 2 saker: mitt skogs/trädgårdsföretag (som gör allt möjligt) och så sysslar jag med turism.

Hur som helst, kan jag ha 2 st enskilda firmor?

Det vore betydligt lättare om jag kunde dela upp det hela.

/Neiklot

Vad är det lite mer precist som du tycker skulle bli enklare? Du kan döpa dina firmor till olka namn och få olika momsnummer, och det betyder att du får dubbla bokföringar och dubbla momsdeklarationer att göra hela tiden. Du får dubbla företagskonton plus ditt privata som alla ska ha rätt summa pengar på sig i förhållande till bokföringen.
Sen i slutänden så slås ändå allt ihop i deklarationen, antingen på NE-blanketten eller om du vill dela upp det och använda NEA-blanketten. Men du har ju bara ett organisationsnummer, ditt personnr, så skattemässigt blir allt ändå samma.

Så frågan är för vem du vill underlätta? Vill du bara ha koll på dina olika verksamheter och se om de ger vinst eller förlust, så är det enklare att använda kostnadställen i bokföringen, då delas inkomster och utgifter upp på de olika grenarna, och man ser vilken som ger vad.

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jun-11 kl 13:58 »

Ena företaget heter "Mörlunds Skog och Trägård", det andra "Småland Adventure".

Det är lite besvärligt när S A-kunder får en faktura från Mörlunds Skog...

Att det blir dubbel bokföring är ok.

Som ex..

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser