Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandskanin, ni som har....  (läst 2808 gånger)

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Gotlandskanin, ni som har....
« skrivet: 18 jun-11 kl 22:54 »
Är så där halvpassiv medlem på ett forum inriktat på kaniner. Där är alla emot gotlandskanin. Inte för att jag bryr mig så extremt, en av mina är en gotland och hon är en bra mamma och både mentalt och fysiskt stark och det är ungefär det jag önskade.

Den kritik som framförs är att gotlandskaninen har för många färger. Det andra är att den inte har fysiska egenskaper som skiljer den från andra lantraser i världen utan den ser ut som "vilken kanin som helst". Det tredje är att de inte har några mentala drag som skiljer dem heller.

Eftersom jag bara har henne av den rasen så är jag inte så himla insatt utan jag tänkte mig att jag lär mig under tiden, om jag nu ska ta rasrena ungar på henne, ansöka genbank osv.... vilken jag inte bestämt än. Så jag hade inget bra svar på vad som ens är bra med gotlandskaninen utan blev rättså överkörd.

Ni som har gotlandskanin, hur skulle ni beskriva hur dessa skiljer sig från andra kaniner av lanttyp och vad anser ni är anledningen att bevara rasen?
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Gotlandskanin, ni som har....
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 23:15 »
*skrattar*

Ursäkta, men

jag tycker att det är underbar om det första som stör en  hos en kreatur är färgen.  Det verkar inte finnas nagot viktigt som stör en ;)

Om nu gotlandskaninen ser ut som vilken kanin som helst kan man funderar om det inte är den ursprungliga typen som har präglat bilden av kaniner som vi bär inom oss och om bevarande av just dessa ursprungliga och friska djur är värd lite arbete.... Tydligen duger ju en sadan kanin som bas till alla möjliga utställningsvärda kaniner, deras kvaliteer ligger alltsa i bas-kaninen.

Att gotlandskaninen inte har fysiska egenskaper som skiljer den fran andra regionaler raser ma väl vara (förutom kanske just att alla färger förekommer och är ackzeptabel). Poängen med lantraser är dock att de är anpassade till regionen där de har avlats fram. Deras bästa egenskap är att överleva under förhallanden som kanske inte alla andra kaniner klarar av med samma bra resultat. Att se ut pa ett visst sätt bedöms inte som prestation. Men att ha 8 och fler ungar i vilket väder som helst och klara de med mat som är bara rester av andra djurs foder DET  är en prestation.
Och jag har pratat med tillräcklig manga f.d. raskaninavlare som är frälst nu när de har arbetat med gottisar. Friskare kaniner med bra modersegenskaper, orädda och nyfikna som blir feta av bara hö har jag hört som gottis beskrivning fran det hallet.

Skäms du för de.. välj en annan kanin som du trivs med.  Jag har haft en del andra raser och en del har egenskaper jag kan saknar hos gotlandskaninen. Men jag vill inte ga till utställningar och väljer varken hund, katt, människa, kanin efter utseende i första skede ;-) För mig är de det kanin som passar in i min självhushallning .. det var de avlade för och om jag nu har de för ändamalet har jag registrerat genbank och kan dra mitt stra till stacken i bevarandearbetet medan kaningrytan puttrar ;-)

/Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

elenin

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 23:45 »
Det tycket jag var ett jättebra svar.

Klart jag inte skäms!! Jag blev bara så förvånad över den attityd jag stötte på. Jag trivs jättebra med alla mina kaniner och gotlänningen är en riktig tuffing. Eftersom jag inte visste att jag köpte henne smygparad så fick hon ingen speciell behandling men trots det fanns ett gäng friska fina ungar där en dag. Hon är väldigt lugn som mamma, klart hon kollade till barnen men hon var så kompis med kisse att  hon inte ville att han skulle lämna henne i fred ens med ungar som bara var 3 dagar gamla.

Hon är jättekär i kisse, och när ungarna kom kollade hon bara in honom och konstaterade att "jaha du är inte en sådan där som vill äta kaninbebisar" och sedan var det bra.

Hon är också väldigt smart.

Min vädur är mer som en hund, jag tycker om honom också men det är som natt och dag. Han har inte mycket i sin hjärna och lägger man hans mat för långt från honom så är det bara trial-and-error om han hittar dit. Hans största nöje är att bli kliad på nosryggen.

Visste liksom inte att vissa raser ansågs som "finare" än andra, själv så skulle jag aldrig gradera mina mot varanda, de är bra alla på sitt sätt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 01:17 »
Att utställningsuppfödare tycker att gottisar är "fula" är nog för att vi har våra glasögon på, och ju längre man håller på ju svårare blir det att ta av dem... Inte nog med det, vi snöar ju in på våra favoritraser och favoritfärger också :-). Själv tycker jag att hängöron och snipiga nosar är riktigt fult... Och viltgrått....

Att genbanksavlare och utställningsavlare "kommer ihop sig" är ju inte konstigt med tanke på att avelsdjursselektionen är raka motsatserna till varandra när det gäller yttre egenskaper (utställare vill få så renavlat som möjligt, genbankare så stor variation som möjligt). Det blir svårt att förstå varandra när man har så olika utgångspunkter.

Alla är vi olika :-). Hoppas det inte var kanin-net du blev illa bemött på?
//Lina

elenin

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 04:07 »
Hej, det var ett bra svar också. Mm tänkte inte så långt att avelsmålen nästan är de motsatta... Men så sant så.

Jag har alltid haft djur omkring mig men svor på att aldrig skaffa kanin för jag har tidigare inte alls gillat dem... Jag vet inte varför jag ändrade mig, minns inget slag i huvudet eller något.... :) Men detta innebär att jag även om jag inte är nybörjare på själva skötseln så känner jag mig som nybörjare på kanin vad gäller allt runtomkring!

Jag är nog lite annorlunda vad gäller det där med utseendet på något djur. Om jag blir riktigt kompis med ett djur så följer det sedan med att jag tycker att just den färgen är snygg. Sedan förknippar jag den färgen med snyggt.

Jag skulle således aldrig bli bra på att avla rasrena djur. När vi hade avel på råtta sisådär 15 år sedan avlade vi på temperament till 95 %.

Just nu försöker jag intala mig att kaninungar inte alls är söta utan att de ser goda ut.. Får se hur det går med det...! (Gör inte saken bättre att ninbebisarna har samma färg som en av mina favoritkissar...)

Nej, det var inte på nämnd sajt som detta utspelade sig.
« Senast ändrad: 19 jun-11 kl 04:09 av elenin »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 08:14 »
Jag har löst det så att alla djur som jag gett ett namn åt får någon annan avliva åt mig, slakten sköter jag själv. De köttisarna jag har nu har jag aktat mig för att gosa med/namnge, dessutom är dom "fula" :-).
//Lina

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 jun-11 kl 10:17 »
Jag betrakta gotlandskaniner som mat....   

Första slakten var känslig.. men nu vet vi hur man gör och vi gör det hellre själv än att överlata vara djur till nagon annan i sista sekunden. Är pälsen av är det bara mat även om vi kan skämtar att  Kanel är en god kanin även som gryta  >:D

Jag ser det som sista led i ansvaret att säkerställa en bra död och ingen slöseri med köttet/skinnet. En fraga om respekt förmodligen.

/Januschka 
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

elenin

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 01:56 »
När vi födde upp råttor och möss så bestämdes det redan från början vilka som skulle säljas som ormmat och det förenklade. Föräldradjuren fick man dock fästa sig vid eftersom de skulle vara kvar.

Det är ungefär det jag eftersträvar med kaninerna med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser