Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänk efter före vintern!  (läst 3157 gånger)

Gideon i Roslagen

Tänk efter före vintern!
« skrivet: 19 jun-11 kl 16:33 »
Det är mer problem att övervintra på lägre lådor! Jag utvecklar detta på Carnica bloggen.
Hälsningar
Gidde

Bi alive

• Bohuslän
SV: Tänk efter före vintern!
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 17:32 »
Jag tycker att du kan utveckla det i detta forum.
Själv har jag övervintrat på låga ramar i 5år utan förluster!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 18:05 »
Förutom mellanrummet så kan ramlisten påverka eftersom även trä leder kyla in i klotet, bin isolerar bättre.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-11 kl 21:00 »
Jag tycker att du kan utveckla det i detta forum.Själv har jag övervintrat på låga ramar i 5år utan förluster!

Intressant , utveckla lite , hur många samhällen , vilket ram format , en eller fler lådor , frigolit , tråg , paviljong ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 01:19 »
Dvs det bygget på underlaget från ett enda samhälle. Hur signifikant är det?

I vintras hade jag 100% dödlighet på lågnormal lådor  >:(

visserligen bara ett samhälle på lågnormal  ;) men ändå ......

Ska prova igen med flera + hög botten och 12 ramar i en 13 ramars låda . kanske blir det 100% övervintring nästa år  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jun-11 kl 03:13 »
Jag invintrade i höstas av misstag ett samhälle på tio LN- och tio HLS-ramar, dvs samma kombination som ovan. Det gick bra.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 20 jun-11 kl 10:01 »
Intressant , utveckla lite , hur många samhällen , vilket ram format , en eller fler lådor , frigolit , tråg , paviljong ?
Jag övervintrar på 2st 3/4 langstroth eps lådor,inga förluster, i år var ett samhälle svagt men överlevde.
Jag har 10st samhällen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 20 jun-11 kl 11:01 »
Ahh.. 2 st 3/4 låder blir inte så låg om man slår i hop dom  ;)

kul att det går bra .

Gideon i Roslagen

« Svar #8 skrivet: 20 jun-11 kl 23:35 »
Det var en storbiodlare med något mellan 4-600 samhällen som hade den erfarenheten som jag redovisade. Och detta gjorde han på BF  forumet.
Om ni observerar så var det två personer här på forumet som funderade kring problemet. Olof o Edward! Övriga var tvungna att försöka bevisa att jag hade fel. Behöver vi mer kommentarer??

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-11 kl 00:04 »
har för mig att värmen stiger  ::)

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 21 jun-11 kl 09:22 »
Ett starkt samhälle klarar att reglera fukt o värme själva ::)

Jano

• Halland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 09:52 »
Ett starkt samhälle klarar att reglera fukt o värme själva ::)

Ja det största felet flertalet biodlare gör är att vara så rädda för att låta bina sköta detta.
All inpackning med diverse isolerande materiel gör att bina håller på med yngelproduktion längre än de skall i vårt klimat. Detta i sin tur tvingar dem att hålla temperaturen hög i kupan med fukt och stor foderåtgång. Minimal eller ingen isolering men tätt och dragfritt uppåt och vid sidorna, men neråt öppen nätbotten ska det vara. Resultatet blir inget yngel, låg foderförbrukning och torrt och fint med sen rensningsflygning utan risk för utsot.
 Ett bisamhälle utan yngel behöver inte ha det så varmt för att klara att övervintra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser