Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill få tips på att spara pengar  (läst 17004 gånger)

silverglans

• Gäst
SV: Vill få tips på att spara pengar
« Svar #60 skrivet: 28 jun-12 kl 20:11 »
Tror "tänket" eller förhållningssättet till pengar är en nyckel. väldigt väldigt många lever med ett "månadstänk":, si o så mycket får jag ut varje månad och sen anpassar jag utgifterna så de ligger på ungefär samma eller strax under.  Men då är man förbaskad beroende av den månadsinkomsten och sårbar för små förändringar.
Såg senast igår eller förgår ett inslag på nyheterna om nån "stackars" anställd inom vården som varit sjukskriven och inte fått ut 80% av sin lön eftersom hon tjänade över 27 000/månad. Utbetalningarna av sjukersättningen hade kommit lite sent och var altså inte 80% och då hade hon varit tvungen att låna pengar på banken för att betala sina räkningar!  Undertonen i inslaget var att det var för dåligt att inte sjukersättningn är 80% även för de som tjäner över 27 000 i månaden. 
Min åsikt är att tjäner man mer än 27 000 då har man all möjlighet i världen att spara undan minst 10 000 i månaden och all möjlighet att ha mycket god marginal. Och att "herregud" vad beroende och osjälvständiga en del är om de drar på sig så mycket kostnader och bara utgår från att samhället alltid kommer rycka in o rädda deras ekonomi ...

I en bondeekonomi tänker man inte i månadsinkomst!  Om man säljer hela överskottsskörden i september så bränner man inte av alla pengarna då, för man vet att det blir många månader utan inkomst. Man bränner inte ens av årets pengar, för det kanske blir jättedålig skörd nästa år. Eller man kanske måste köpa in plantor om 3 år vilket är en jätteinvestering...

Jag tror att mycket löser sig om man kan  bli medveten om att det finns annat sätt att tänka än detdär "månadstänket". Slutar tänker "si o så mycket har jag råd att handla för varje månad  och sen gör det.  Istället bara köper det som behövs och klarar av att se pengarna växer lite på kontot utan att direkt tänka ut vad man vill brassa av dom på.  En fördel är att man behöver alldrig sitta o vända på varje krona i slutet på månaden. Man behöver inte ens bry sig om när lönen kommer, för det spelar ingen roll.

bra inlägg pyromanen ,bara en liten rättning,hennes inkomst var sjukPENNING,inte sjukERSÄTTNING som du har skrivit.
sjukpenning har man vid sjukdom från jobb,och sjukersättning när man är förtidspensionär.
bara som en liten parantes.
sen håler jag verkligen med dig om att det är inte alls alla som får 80% utav lönen,men de har inte tagit sig tid att kola efter vad de får vid sjukdom ocha hamnar då i den sitsen hon nu gjorde.
volvoarbetarna förlorar 15.000kr i ett slag de flesta vid arbetslöshet,eftersom de flesta är över taket.
månadsön 25.000ke efter skatt ut netto,som arbetslös 10.000kr efter skatt netto som MEST.
så bra är metallfacket....

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #61 skrivet: 28 jun-12 kl 20:46 »
Man skall noga tänka sig för innan betalar av sitt bostadslån.
Detta då man får avdrag för räntekostnadera och detta överstiger med råge intäkten från ett sparande av samma summa.
Dvs hög inkomst bra med lån, liten obra med lån.

Jag tror att det är bättre att betala av oavsett inkomst. Det man får i skattereduktion är 30% av räntekostnaden, det betyder att när banken får 100 kr av mig så får jag senare 30 kr av staten. Med andra ord; om jag har ett lån på 500 kkr med 4% ränta kommer banken varje år att vilja ha 20 kkr i ränta. Av staten får jag sedan tillbaka 30% av dessa 20 kkr, dvs. 6 kkr. Det gör att mitt lån kostar mig 14 kkr/år i ränta istället för 20 kkr/år.

Detta gäller oavsett om du har stor eller liten inkomst.

Hur det än är så kostar lånet i exemplet 14 kkr/år medan om du betalat av lånet så är kostnaden 0 kr/år. För länge sedan (70-talet?) fick man dra av räntan från bruttolönen. Eftersom vi då hade en tydligare progressiv skala på skatten kunde det faktiskt löna sig att ha lån. Jag hävdar att så inte är fallet idag, med ett undantag.

Undantaget är om du lånar pengar och gör en investering som ger större avkastning (vinst) än kostnaden för räntan. Så var det t.ex. under fastighetsboomen, då kunde somliga låna pengar för att köpa en fastighet, se värdet på fastigheten öka snabbare än räntekostnaderna så man kunde låna ännu mer och köpa ännu mer och se hur värdet ökade ännu mer så man kunde....  :o  Ja, ända tills fastighetsvärdena sjönk...

Summan av kardemumman: Det är så gott som aldrig lönt att låna med mindre än att man känner sig säker på att det man lånar till kommer att öka i värde eller ge direktavkastning som är större än räntekostnaderna.

Så, för att vara on topic: Jo, har man möjlighet att lösa sina lån är det nästan alltid en bra affär. Vet man inte om det är en bra affär så är det en bra affär.  ;)  Har man flera lån så löser man först dem som är dyrast och/eller dem som inte är bundna för då slipper man lösenkostnaden. När man funderar på att lösa ett lån så ska man vara medveten om att det kostar (banken tycker ju att de förlorar ränta om man löser lånet innan lånetiden gått ut) och ta med det i beräkningen.

Edit: Jag glömde en viktig grej... Krediter, kreditkort och "snabblån" i olika former - bort allt sånt, bort!! Ohyggliga räntor, effektiv ränta på närmare 30% är inte ovanligt. Vill man ha kort så skaffa ett betalkort (sån't där summan dras från ett bankkonto) inte ett kreditkort. Nu kommer någon att invända att det är bra med (vissa) kreditkort där man utan räntekostnad får en räkning en gång i månaden och bara man betalar hela räkningen så kostar det inget. Men det är just det med att betala hela räkningen med en gång - gör man inte det så börjar det kosta ränta och kreditutnyttjande. Spara istället några hundra i månaden och använd den bufferten när det krisar istället för att nyttja krediten på ett kort. Mycket mycket bättre därför att det är billigare.

Själv gjorde jag länge så att jag gick till bankomaten och tog ut de pengar jag tyckte jag fick använda under en månad (till vardagsinköp, alltså inte räkningar och sådant) och la dem i en låda hemma. Pedagogiskt och bra att se hur högen minskade, blev en sport att försöka få ett par hundringar kvar i botten varje månad (så jag kunde ta ut lite mindre nästa månad) som blev ett litet sparande.

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 28 jun-12 kl 20:56 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

silverglans

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 28 jun-12 kl 20:55 »

Jag tror att det är bättre att betala av oavsett inkomst. Det man får i skattereduktion är 30% av räntekostnaden, det betyder att när banken får 100 kr av mig så får jag senare 30 kr av staten. Med andra ord; om jag har ett lån på 500 kkr med 4% ränta kommer banken varje år att vilja ha 20 kkr i ränta. Av staten får jag sedan tillbaka 30% av dessa 20 kkr, dvs. 6 kkr. Det gör att mitt lån kostar mig 14 kkr/år i ränta istället för 20 kkr/år.

Detta gäller oavsett om du har stor eller liten inkomst.

Hur det än är så kostar lånet i exemplet 14 kkr/år medan om du betalat av lånet så är kostnaden 0 kr/år. För länge sedan (70-talet?) fick man dra av räntan från bruttolönen. Eftersom vi då hade en tydligare progressiv skala på skatten kunde det faktiskt löna sig att ha lån. Jag hävdar att så inte är fallet idag, med ett undantag.

Undantaget är om du lånar pengar och gör en investering som ger större avkastning (vinst) än kostnaden för räntan. Så var det t.ex. under fastighetsboomen, då kunde somliga låna pengar för att köpa en fastighet, se värdet på fastigheten öka snabbare än räntekostnaderna så man kunde låna ännu mer och köpa ännu mer och se hur värdet ökade ännu mer så man kunde....  :o  Ja, ända tills fastighetsvärdena sjönk...

Summan av kardemumman: Det är så gott som aldrig lönt att låna med mindre än att man känner sig säker på att det man lånar till kommer att öka i värde eller ge direktavkastning som är större än räntekostnaderna.

Så, för att vara on topic: Jo, har man möjlighet att lösa sina lån är det nästan alltid en bra affär. Vet man inte om det är en bra affär så är det en bra affär.  ;)  Har man flera lån så löser man först dem som är dyrast och/eller dem som inte är bundna för då slipper man lösenkostnaden. När man funderar på att lösa ett lån så ska man vara medveten om att det kostar (banken tycker ju att de förlorar ränta om man löser lånet innan lånetiden gått ut) och ta med det i beräkningen.

Vänligen
Jens

superbra inlägg torpjens!

ja,vi betalade som sagt ränteskillnadsersättning (ersättning för tiden som är kvar på lånet) när vi valde att betala av lånet,tror det va 14.000kr UTÖVER det som var kvar på lånet,och det va det värt!

men allt beror på vilken sorts lån du har,har du TUR har du ett lån där du inte är bunden,och kan lösa in hela lånet när du vill ,utan kostnad.
ycket kloka inlägg från dig nu torpjens!

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser