Hej!
Jag har ett litet gäng dvärgwelsumer. De är av okänd ålder, men en höna har sett rätt så gammal ut ända sedan vi fick henne för tre år sedan. Nu har hon tappat jättemycket fjädrar, man ser skinnet på henne på flera ställen. Även "gammeltuppen" har börjat se sliten ut. De äter och hänger med de andra, och ser pigga ut för övrigt (förutom att tuppen inte orkar upp på pinnen på natten längre). De sandbadar, letar mat och verkar ha det allmänt härligt när de går ute på dagarna.
Nu till min fråga. Eftersom detta är mina första höns någonsin vet jag inte hur det brukar gå till när de blir gamla. Är detta ålderstecken, eller är de sjuka på något vis? Kan det vara en ruggningsperiod (den har pågått i ett par månader i så fall). Jag antar att det blir väldigt kallt för dem i vinter utan fjädrar, och att det då är humanare att ta bort dem innan vintern. Vi slaktar inte "i onödan", då de är våra väldigt omtyckta husdjur, men vi vill ju så klart inte heller att de ska lida. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på detta. Hur skulle ni ha gjort?
/Marie