Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal tupp och höna  (läst 1666 gånger)

maroo

Gammal tupp och höna
« skrivet: 19 jun-11 kl 23:03 »
Hej!
Jag har ett litet gäng dvärgwelsumer. De är av okänd ålder, men en höna har sett rätt så gammal ut ända sedan vi fick henne för tre år sedan. Nu har hon tappat jättemycket fjädrar, man ser skinnet på henne på flera ställen. Även "gammeltuppen" har börjat se sliten ut. De äter och hänger med de andra, och ser pigga ut för övrigt (förutom att tuppen inte orkar upp på pinnen på natten längre). De sandbadar, letar mat och verkar ha det allmänt härligt när de går ute på dagarna.
Nu till min fråga. Eftersom detta är mina första höns någonsin vet jag inte hur det brukar gå till när de blir gamla. Är detta ålderstecken, eller är de sjuka på något vis? Kan det vara en ruggningsperiod (den har pågått i ett par månader i så fall). Jag antar att det blir väldigt kallt för dem i vinter utan fjädrar, och att det då är humanare att ta bort dem innan vintern. Vi slaktar inte "i onödan", då de är våra väldigt omtyckta husdjur, men vi vill ju så klart inte heller att de ska lida. Jag skulle vilja ha lite synpunkter på detta. Hur skulle ni ha gjort?
/Marie

maroo

SV: Gammal tupp och höna
« Svar #1 skrivet: 19 jun-11 kl 23:07 »
Ps. Läste lite om fjäderätare nu. Men om det vore det skulle väl de andra också bli drabbade? Och hur ser man om det är fjäderätare?

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jun-11 kl 23:22 »
har du kollat så de inte har någon form av ohyra. dela fjädrarna och kolla länge på ett ställe. kolla efter små vita ägg,  kolla under vingarna. för vissa former av ohyra kan dränera en höna på blod så pass att hon ser gamal, skabbig och svag ut.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

maroo

« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 21:45 »
Ja jag har försökt kolla men får kanske göra det lite noggrannare. Dock har dessa två sett "gamla och kloka" ut hela tiden, även innan de tappade fjädrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser