Oj, vilketn spännande tråd! 100kr/månad är ju ingenting, det blir inte mycket sallad för dom pengarna ifall man ska köpa det i affärn, i alla fall inte i det här hörnet av världen!
Måste bara berätta om min senaste odlingside då!
I norrfönstret i köket vill jag ha ca. 10-15cm djupa kar med samma bredd som fönsterbrädan. Ovanpå vill jag lägga pinnar på tvären till ett slags galler som krukorna kan stå på. Så vill jag köpa en liten dränkbar pump från akvarie-, trädgårds-, eller dammbutik, och koppla till ett slangsystem av samma typ som man har i kommersiella växthus, fast mycket mindre, naturligtvis.
Pumpen ner i vattenkaren och slangarna upp genom gallret.
Krukorna vill jag fylla med sand och gräsklipp eller sönderhackat ogräs från skogen enligt boken "odla i sand" som är skriven av den där trädgårdsmästaren från Sundsvall, vad det nu var han hette.
Problemet med sand är ju att plantorna torkar ut lätt, men det fixar man med automatisk bevattning. Vill koppla pumpen till en timer (helt vanlig som man pluggar in i eluttaget, en sån från clasolson) och ställa in så att krukorna översvämmas 3-4 ggr/dag.
För att sanden inte ska spolas bort i översvämningarna ska det ligga ett lager vackra, vita runda stenar från stranden överst.
Eftersom sand dränerar bra är det ingen risk för röta och andra problem som kommer av för mycket vatten. (hoppas jag).
Vattnet ska rinna från krukorna ner i karet igen, näringen ska komma från gräsklippet och plantorna dör inte om jag reser bort eftersom bevattningen är automatisk.
Belysning är 3 st. 30W LE-lampor.
Som sagt, inte genomfört än, så återstår att se hur det går.
Sallad, örter och nattskuggeväxter är ju det som är lättast att odla inne, men svårast, dyrast och minst miljövänligt att få tag på bra kvalitet i affärn. Så hade kännts bra om man kunde fixa såna själv.
Ideer om alternativa gödslingsmedel: tång, eller resterna från örtte eller juicepressning för dem som håller på med sånt. Vågar guldvatten. Ok för egen del, men vill kunna bjuda gäster på grönsakerna utan att de blir äcklade av hur de har odlats! Hade annars vart det ultimata gödslet, är ju ALLTID lätt att få tag på!