Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dör de i äggen?  (läst 4525 gånger)

Gamina

Varför dör de i äggen?
« skrivet: 20 jun-11 kl 17:01 »
Jag har en höna som ruvat 2 omgångar nu utan resultat.
Hönan ruvade förra året och fick då fram kycklingar (2 kullar) så hon kan ruva. Kull nummer 1 i år fick hon ärva från en annan höna som jag flyttade då jag ville skärma av henne så hon inte blev störd i ruvningen och hamnade i fel rede. Den hönan klev dock av och denna fick ta över. Hon fick först "låna" äggen några dagar eftersom den tilltänkta mamman fick redägg att ruva i sitt nya rede. Denna kull gick åt fanders utan någon kläckt kyckling (alla ägg hade börjat utvecklas och 2 var klara men döda). Hon fick då en ny omgång ägg (4 st) och blev nu "inlåst" för att inte bli störd. Jag vet därför att hon ruvat hela tiden förutom mycket korta stunder då jag lyft ut henne för att bajsa (mat och vatten i redet). 1 ägg försvann så det gick nog sönder, de övriga 3 skulle kläckas igår-idag. Igår var det hål i ett ägg men kycklingen tog sig inte ut utan såg död ut i morse. Jag fuktade hinnorna och hoppas förtvivlat att den bara sov djupt (jag vet att den är död men hoppas på mirakel). 1 annat ägg är garanterat dött (men det har funnits liv i det) och det sista ägget har en fullgången kyckling i sig som troligen är död.
Vad är det för fel i år  ??? Jag har fått totalt 9 kycklingar ur 21 ägg och i alla utom ett har jag vid lysning av det kasserade ägget konstaterat att det funnits liv i. Förra året drunknade jag i kycklingar och hade om man räknar bort ett missöde mycket hög kläckprocent nu är det knappt 50% och kyckingarna dör ju ofta färdiga i äggen ??? :'(.
Jag lider så med min stackars höna som legat minst 6 veckor nu (glömde bort när första kullen skulle kläckts) och ändå inte får några kycklingar  :'(. En period till kan jag knappast låta henne ligga då hon kommer bli helt förtvinad i musklerna då (vikten klarar hon bra iom maten i redet). De kycklingar som inte blev nu var djur jag verkligen ville ha. Hönorna de äggen kom ifrån är ett par av de finaste jag har och det händer så lätt att man förlorar en helt plötsligt. Jag har inga nya ruvhönor på gång eftersom jag fått bryta massor av ruvningar då jag inte vill drunkna i ännu mer djur till hösten. En ruvning till sker nu men den hönan har bara 1 ägg från de två jag vill ha kycklingar efter då jag ju hade denna kull på gång och inte vill avla allt för ensidigt.
Genbank för Gotlandshöns

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Varför dör de i äggen?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 17:15 »
Jag har Åsbohöns och har också haft sådana problem i år. Förra året var kullarna helt uppe på nästan 100 % lyckat kläckning och jag förlorade enbart en kyckling av nån anledning. Räven tog då sin del av resten.
I år har rovdjuren bara tagit en kyckling tills nu men lyckad kläckningsprocenten  är inte bra. Många ägg kläcker aldrig och en del har dött efter att dom kommit ut. Jag har tyvärr inga siffror på hur många men jag har i alla fall en kull om 2 +3 + 5 +3 + 10 +10 +9  o till sista kullen har jag enn gåendes i paplåda då jag fick hjälpa den ut. Den andra som behövde hjälp klarade sig inte o så var det sex ägg kvar som inte hade kläckt.
Helt annorlunda än förra året.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

kurt

« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 17:18 »
När hönan ruvar så handlar det ju inte bara om att värma, hon skall väl också rotera äggen regelbundet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-11 kl 17:36 »
Man kan aldrig förvänta sig att ett år är likt ett annat. Det har under vintern varit riktigt strängt för hönsen i år och det grönskade sent. Här hos oss var det dessutom så att vi inte fick släppa ut djuren pga. Newcastle-sjuka. Sånna här saker påverkar befruktning, kycklingarnas överlevnads-förmåga och annat.

Jag kommer ihåg ett år för sisådär....typ 6 år sedan. Då ruttnade nästan alla ägg som ruvades ::), förra året dog nästan allt jag kläckte i koccidios under den varma försommaren, åsså kom räven och tog tuppen >:( året innan dess hade jag SUPERkläckning, våren innan dess blev det bara tuppar..... ja, som sagt, det är så himla olika.

Testa att ge de vuxna hönsen en omgång multivitaminer ..... jag skulle iofs. tro att dina kläckresultat kommer förändras under säsongen. Förmodligen kommer du bra kläckningar under sensommaren ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gamina

« Svar #4 skrivet: 20 jun-11 kl 17:46 »
När hönan ruvar så handlar det ju inte bara om att värma, hon skall väl också rotera äggen regelbundet.
Helt rätt tänkt. Det gör hon jag har sett henne.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser