Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  det piper i äggen på dag 25  (läst 2525 gånger)

nina77

• Hälsingland
det piper i äggen på dag 25
« skrivet: 21 jun-11 kl 09:18 »
Har några mignonägg som jag räknar med att de ska kläckas på torsdag el fredag, 5 överlevare av 12 ägg. (hoppas de kommer ut) Idag stängde jag av vändningen och då hörde jag att det redan pep i äggen. Piper ankor tidigare än kycklingar, de brukar ju pipa strax innan de kommer ut? Spännande är det iaf. Mina första ankbebisar. Funderar på om jag ska ta hand om dom själv eller om en höna ska få adoptera. Vill gärna att de blir tama... mina kycklingar som går med hönor är allt annat än tama. Vill inte att ankorna ska bli skygga. Kanske bäst att "uppfostra" dom själv?? Nån som vill råda mig?

linisgirl

• Ångermanland
SV: det piper i äggen på dag 25
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 10:15 »
Hej! Mina ankungar pep å rörde sej i äggen också på dag 25 så de är inge ovanligt dom gjorde hålslag redan på dag 26 men kom ut typ på dag/natten 27 så!
Ja de är jättespännande man behöver inte ha något tv dom dagarna dom ska kläckas iallafall :) ja har kycklingar som ska kläckas nu snart ska stänga av vändarmotorn imorgon å har höjt fuktigheten till 70 nu för de brukar ta sån tid annars innan den kommer upp till det :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 22:26 »
Skulle kolla till äggen nu och spraya dom. Då såg jag att det var hålslag på ett och jag skyndade mig att lysa de andra 4 och alla har kommit upp i luftbubblan och piper för fullt. Luftfuktigheten ligger på 75, mer när jag har sprayat. Hoppas det inte gör något om de kommer ut nån dag för tidigt.... Hur ska jag nu kunna sova?? Fast det är nog smartast å göra det, eftersom det kan ta ett bra tag för dom att ta sig ut. Spännande!!

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 08:13 »
ingen som kommit ut i natt iaf, men det är hålslag på ett till ägg :-)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 09:55 »
Hej!
Dom gör hålslag nån dag innan dom börjar ta sej ut gulan ska ju in i dom innan dom kommer ut också :)
dom kommer nog ska du se :) Dom är så söta då dom tar sej ut

nina77

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 13:34 »
Den första har kommit ut, en gul/svart liten sak. Den verkade dock vara lite för tidigt kläckt för den hade inte  riktigt hunnit få in gulsäcken/naveln. Men jag tror det ordnar sig. Har varit med om flera gånger med kycklingar som sett lika ut. Det har gått bra med dom. Så nu funderar jag på om hönapöna ska få ta hand om bebisarna, hennes egna kläcks nog imorgon. En låg död och fullgången idag eftersom klantmamman råkat krossa ägget. ´Låter dom kläckas klart i kläckaren och tar nog ut dom när de torkat och jag sett att de är pigga. Fast det är frestande att ta hand om dom själv istället. Men jag vet inte om jag hinner med, ska få bebis om två v. Så då har jag nog tillräckligt med den. Hoppas lilla ankisen klarar sig nu då.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 13:55 »
okey
joda den klara sej nog för jag fick hjälpa en ut också å den hade nog inte fått i sej gulan riktigt heller men de gick bra den lever idag å mår alla tiders :) Ja väntar kycklingar nu ja 18 dagar idag väldigt rörligt i ett av äggen :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 19:29 »
Japp, den verkar klara sig, ligger o plirar med pepparkornsögon på allt som händer. För en liten stund sedan fick den en ny kompis, jag tog dom direkt från kläckaren, för det är så fuktigt i den. Dom torkar fortare under värmelampa. Brukar göra lika med kycklingar. Ta ut dom när det kläckts ett gäng. Så nu ligger det två små mignoner i kycklingburen. En brun med gula fläckar och en gul med silvriga inslag. Dom är så små och söta. Ikväll var det hålslag på ett av äggen som hönan har, så imorgon kan de nog flytta ut till henne.

« Senast ändrad: 22 jun-11 kl 22:44 av nina77 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser