Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt och primitivt  (läst 5685 gånger)

köttbullen 99

• Västerbotten
Nytt och primitivt
« skrivet: 21 jun-11 kl 21:54 »
Jag vill bo enkelt, utan el och moderniteter. Samtidigt behöver man ju
tvätta kläder och utrymme för långtidsförvaring av kött i stället för frys?
Tvättmaskin och frys ser jag som de nödvändiga saker som jag inte hittar
en fullgod ersättare till. Kylskåp=jordkällare, element= vedeldad kamin, elspis= gasol/vedspis
men tvättmaskin? Frys? Vill bygga nytt men primitivt och funderar på hur jag löser detta. Nån som vet?
Folk gör sällan det de tror på, de gör det som är bekvämt, som de sedan ångrar.-Bob Dylan

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
SV: Nytt och primitivt
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 22:23 »
Det närmaste man kommer till en ersättare till frys antar jag är en iskällare, vilket är en jordkällare som man fyller med is på vintern. Men personligen tycker jag att det är alldeles för mycket arbete att första bygga en extra jordkällare och sedan hugga is varenda vinter (sen vet jag inte hur bra en iskällare fungerar som frys). Då tror jag mer på att använda andra konserveringsmetoder än frysning. Man får med andra ord göra som de gjorde förr i tiden för att maten inte skulle bli dålig.

Vargerik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 22:33 »
Iskällaren lär väl i bästa fall hålla drygt nollan, ingen bra ersättare för en frysbox.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 09:39 »
Tvattmaskin ar val inget maste. Jag levde ett tag med en hink och kallt vatten. Det gar alldeles utmarkt om man hittar ett tvattmedel som fungerar med ph-vardet i vattnet du har dar hemma. Var och en i familjen tvattar at sig sjalv. Det tar tid att tvatta storre saker men det som smutsas hardast (underklader) ar oftast enklast att tvatta for hand. Du kommer snabbt att trottna pa vita tubsockor dock.

Sedan kan man ha "finklader" som man tvattar hos nagon kompis med maskin nar man vill "se ut som folk".

Jeansbyxor ar ett rent hel-ete att tvatta for hand dock.  ;D

Iskallare ar bra som tidigare papekats for att halla nollan men inget att hange i julgranen om du ska langtidsforvara kott. Det behover dock inte vara sa mycket jobb! Beroende pa vart du bor i Sverige sa ar det bara att bygga en jordkallare med bra dranering, isolera med halmbalar och sedan skotta in sa mycket sno du bara kan varje vinter. Val isolerad haller snon till nasta vinter och da packar du in mer. Det galler att har tre (garna fyra) dorrar in till snokammaren dock, helst med en krokig ingang (ingen dorr mot en annan dorr). Om sommrarna kommer det in ratt mycket varmluft om du gar in och ut mer an nagon gang i veckan. Helst skall gangen vara fullproppad med halm (nufortiden brukar man ha halmen i stora sackar sa att det gar fort att plocka undan nar man ska in).

Kort sagt, iskallare ar PERFEKT for att forvara is och sno men valdigt daligt till att forvara mat. Dranering ar ocksa viktigt, vilket gor att man bor bygga "ovan jord" eller i en kulle/sluttning.

Men frys behover man ju bara om man har nagot att frysa in! Det finns andra satt att langtidsforvara kott (salt, inlaggning, torkning, rokning) om man nu maste ha kott. En enkel anledning till att folk forr i tiden inte at sa mycket kott var just att det var jobbigt att halla pa med. Bor du dessutom inte i ett storhushall (som kan satta i sig en spadgris pa en dag eller tva) blir det valdigt jobbigt. Flask ar dessutom livsfarligt att satta i sig om det blivit daligt (vilket forklarar manga religioners forbud mot griskott).

Bli vegetarian, odla fisk eller hall dig till fjaderfan. Fiskdammar behover visserligen ocksa en pump for att syresatta vattnet men det kan du losa genom att ha tillgang till strommande vatten pa tomten eller en vindpump (mkt populart i den Amerikanska vastern, finns ingen anledning att ga omvagen via elektricitet om man bara ska varma eller flytta vatten!).

Skogsola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jun-11 kl 22:58 »
 När jag var barn så doftade det ännu av rökt kött i gårdens visthusbod. Förvara kött går. Det är fråga om att återanvända gamla metoder. Hygien och klädtvätt är de tyngre sakerna att klara på en omodern gård. Tvätta kallt ska man inte göra men en gammeldags tvättgryta är kanon. En stor kittel på vedspisen att värma vatten i funkar också. I en liten ekoby skulle man kunna ha en gemensam bad och tvättstuga där man eldar upp bastun och kör rinnande vatten och tvättmaskin på elverk ett par kvällar i veckan.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-11 kl 23:37 »
Bastu och tvätt hör ihop på ett bra sätt :-)
Olika lösningar för tvätt under olika primitiva förhållanden ligger mig varmt om hjärtat.
Kanske för att jag en period i mitt liv handtvättade tills knogarna blödde..

Har ni nånsin sett denna pryl, kallad "washing dollie"?
http://www.oldandinteresting.com/washing-dollies.aspx

Den användes tydligen flitigt i förr i tiden, främst i angloamerikanska länder, det skulle vara kul att veta om den fick nåt genomslag i Sverige.

Annars vill jag gärna tipsa om en rundtur i Washing Machine Museum.
Washing Machine Museum - mechanisms (levers, pulleys, gears)
« Senast ändrad: 24 jun-11 kl 23:43 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

kurt

« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 11:36 »
Frågan är väl varför TS vill bygga primitivt men inte leva primitivt?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-11 kl 11:47 »
Det finns grader i helvetet :-)
TS kanske strävar mot ett hållbart leverne, ur resurssynvinkel.
Kanske vill h@n som jag försöka leva ett mer hantverksmässigt liv, och då menar jag hantverk som att man gör saker manuellt i större mån.
Som t.ex tömmer skittunnan, späntar ved,  mjölkar sin get, tvättar och sköter om sina kläder för hand. Då får man större kontakt med sin tillvaro och större respekt för de resurser man nyttjar, och blir på så vis en ödmjukare och mer insiktsfull människa...inbillar jag mig.
Men man kan ju vilja förenkla sin tillvaro en aning iallafall...
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jun-11 kl 12:01 »
Bastu och tvätt hör ihop på ett bra sätt :-)
Olika lösningar för tvätt under olika primitiva förhållanden ligger mig varmt om hjärtat.
Kanske för att jag en period i mitt liv handtvättade tills knogarna blödde..

Har ni nånsin sett denna pryl, kallad "washing dollie"?
http://www.oldandinteresting.com/washing-dollies.aspx

Den användes tydligen flitigt i förr i tiden, främst i angloamerikanska länder, det skulle vara kul att veta om den fick nåt genomslag i Sverige.

Annars vill jag gärna tipsa om en rundtur i Washing Machine Museum.
Washing Machine Museum - mechanisms (levers, pulleys, gears)
Skulle tro att det är betydligt enklare att bygga om en vanlig tvätt maskin i hop med en cykel typ och lättare att få tag på med :).

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jun-11 kl 12:09 »
Finns ju gasoldriven kyl/frys

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 25 jun-11 kl 16:59 »
Flytta till en stuga i Kiruna så har du gratis frys ute halva året :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 29 jun-11 kl 03:45 »
Flytta till en stuga i Kiruna så har du gratis frys ute halva året :).

Troligen det basta svaret hittills!  ;D

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 23:22 »
Undrar hur en rullad tunna skulle fungera som tvättmaskin? (Som en smygvinkling på problemet kan nämnas att värmen i en tvättmaskin inte behöver komma från elektricitet. Motorn i maskinen kan i sin tur bytas ut mot pedaler eller liknande. En elmotor skulle nog dra mindre energi än uppvärmningen i alla fall, tror jag.)

Lite lysdiodbelysning behöver inte mycket ström. Kanske det räcker med en handvevad lykta? Den varianten fungerar för många fattiga i andra länder. Våra förfäder skulle nog gärna ha bytt ut fotogenlampan mot en LED-dynamo-lykta, gissar jag. Dynamolampan skulle man kunna ladda mobilen med också.

En frysbox med verkligt effektiv isolering skulle kunna drivas med en pytteliten kompressor. Tanken går nog i alla fall att experimentera med för den som vill. Någon som känner sig äventyrlig? Själv experimenterar jag just nu med att göra spritköksbrännare av gamla energidrycksburkar men det är en helt annan historia.

Vedspisen kan man nog bygga själv. En raketkamin med kokplatta och värmelagringsmassa.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 jul-11 kl 23:36 »
Eller skaffar man sig en Patent-Solidar.

http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 04 jul-11 kl 23:55 »
Tvätta kläder är ju lätt gjort om du har en balja.

1. Hitta en balja eller hink eller badkar.
2. Sätt i kläder. Sätt i tvättmedel (för mig är det tvättnötter).
3. Värm vatten, häll över kläderna
4. Låt stå i någon timme.
5. Gnugga på fläckar, tvätta armhålor med såpa.
6. Skölj med kallvatten.
7. Vrid ur kläderna.
8. Häng på tork.

Vi har inte heller någon tvättmaskin =). Tvättar för hand eller hos lillebror som bor i lägenhet, men det gör vi max 1 gång/månad.
//Lina

Solens krigare

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 07 jul-11 kl 01:07 »
Jag har en wonder wash http://www.laundry-alternative.com/products/Wonderwash.html
Den funkar helt ok, åtminstone till vanliga kläder, men sängkläder känns lite träligt... (eller så har jag bara dåligt tålamod)  ;)
Kläderna måste dock vridas ur precis som när man tvättar för hand, om man inte vill vänta en vecka på att de torkar dårå  :P
Här visas hur den funkar:
WonderWash Demo

Jag kan rekommendera en sån, men tänk på att alla avgifter för att få hit den från USA kan göra den dyrare än man tänkt sig... Vet inte om den finns att köpa här eller nånstans med billigare frakt, men kan vara värt att kolla upp...

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser