Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling hostar, gapar o skriker?  (läst 6144 gånger)

nina77

• Hälsingland
Kyckling hostar, gapar o skriker?
« skrivet: 22 jun-11 kl 07:32 »
Hej!
Jag har en dorkingkyckling på 12 v som verkar ha blivit sjuk. Jag har hört att den har hostat, eller gapat o skrikit till i nån dag. Tänkte då på gapmask. Idag kollade jag den i halsen och då såg jag att den har vita beläggningar baktill på tungan den kändes även mager. Jag har inte sett den äta på nån dag. Kollar ju inte dom hela tiden så jag vet inte riktigt heller. Men den är mindre än sina syskon och som sagt den känns mager. Jag har tagit undan den nu och satt den i en liten transportbur, tills jag fixat en bättre sjukstuga. Är det någon kunnig som kan ha en ida vad hon lider av och vad jag ska göra. Här finns ingen veterinär som kan nåt om höns så ska jag få nån medicin måste jag nästan ställa diagnosen själv. Ska självklart ringa när de öppnar, men jag har inga stora förhoppningar om ett vettigt svar. Jag har inte sett nån mer med samma symtom.

nina77

• Hälsingland
SV: Kyckling hostar, gapar o skriker?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 08:59 »
Den hänger med vingarna och går runt och skriker/hostar med öppen mun. Den snorar inte och ser annars helt normal ut. Har satt den i en kaninbur på gräsmattan nu. Försökte mata den med bröd som den annars gillar, men den tittade inte åt maten.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 09:10 »
Vi hade en höna för ett tag sen, som blev hängig. Vid närmare inspektion visade det sig att hon hade en tjock beläggning i svalget. Det blev sen i hela munnen, ungefär som gulaktig tvål. Ett lager på flera mm. till slut.
Hon gick inte att rädda, inte ens med honungsvatten a´la mita67 men det verkar inte smitta.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 09:26 »
Luktar beläggningen illa? Typ dött ir avlopp?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 10:25 »
jag pratade med vår veterinär och på henne lät det som att det bara fanns döden som utväg. Jag har tvångsmatat henne med multivitamin och lite barnmat. Det gick iaf bra. Har inte luktat hönan i munnen, får göra det sen. Inget slut på eländet verkar det vara heller. En av de jämngamla dorkingtupparna kan inte stå på benen idag. Är pigg annars. Inga fler med samma symtom. Blir så rädd att det ska vara Marek... HAr satt de två sjuklingarna i karantän nu. Får se hur vi ska göra. Jag är inte så pigg på att ta livet av dom själv, så jag får vänta på min sambo som kommer hem ikväll om det blir nödvändigt med avlivning.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 13:01 »
Okej. För det finns en parasit som kan sätta sig i svalget på höns vilket orsakar varklumpar och beläggningar på slemhinnor i svalg. Luktar förjävligt och fåglarna svälter ihjäl då de inte kan äta tillslut om det inte behandlas. Smittar via saliv men även avföring om jag minns rätt. Duvor kan vara en smittokälla.

Medicinen Flagyl dödar parasiten. Sjukdomen brukar kallas för "gulknopp" bland duvor.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 13:28 »
ok, det visste jag inte. jag ska lukta på hönan. Flagyl?? Finns det receptfritt?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 21:47 »
Ej vad jag känner till men testa o googla.

Här är lite info o en bild på hur det ser ut.
    Canker / Frounce or Trichomoniasis – caused by flagellate protozoan; Trichomonas gallinae

Clinical signs – white, yellow or brown caseous lesions in the throat, crop, oesophagus and roof of the mouth, upper respiratory tract and eye orbits. Thick saliva, fetid smell, emaciation, respiratory distress
Diagnosis – clinical signs, examine caseous material for motile flagellates
Treatment – fluid therapy, gavage with liquid nutrition and treat with carnidazole
Comments – mainly collard doves, pigeons and birds of prey. Transmitted by direct contact.
Pigeons and collared doves should be treated prophylactically on admission

http://www.irishwildlifematters.ie/animals/pigeons-conditions.html

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 07:15 »
Hejsan!! Nej det såg inte ut så där. Men nu är kycklingen och hennes halta bror i himmlen. Vi fattade det beslutet eftersom att symtomen kunde tyda på Marek, vilket jag inte hoppas.
Jag hoppas att det inte var nåt smittsamt och att resten av flocken håller sig friska och krya. Flagyl verkar iaf vara receptbelagt.
Så nu ser vi frammåt och jag glädjer mig åt mina nykkläckta mignonankor som är så söta att man bara dör :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 10:38 »
Ser precis ut som det vår höna hade! Bra att veta. Det är någon månad sen nu men ingen mer har drabbats.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 19:18 »
Lite mera från wikipedia. Finns en hel del mer o läsa i länken.

Adult birds, which do not show signs of disease, may carry the infection for a year or more and are a constant source of infection for their young.

Turkeys and chickens likely become infected through drinking water or food contaminated with feces, saliva or crop secretions. Because the trichomonads do not survive for long outside the bird, transmission must occur rapidly. Wild pigeons and other birds may be an important source of introducing the infection to domestic birds.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trichomonas_gallinae

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser