Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banta häst  (läst 12949 gånger)

flax

• Halland
SV: Banta häst
« Svar #20 skrivet: 23 jun-11 kl 21:59 »
Jaha! Tror du att man skall ha större nät till hö? Tänkte tvärt om! ::) Jag har en D-ponny och en shettis ....Shettisen klarar inte hösilage tror jag...vågar inte prova då han har fångproblem...
D-ponnyn tål nog vad som helst i matväg :Pmen den lilla är ju känslig med mängd och vad han stoppar i sig. Tänkte sätta upp denna i hagen för att slippa åka hem mitt på dagen och fodra i vinter. Tror du att det skulle fungera, eller får dom i sig allt för snabbt i alla fall???
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 23 jun-11 kl 22:08 »
Det kommer funka jättebra, men jag tror inte du ska ha mindre maskor än 5x5cm. När vi lagt torrt hö i denna har problemet varit att de knappt fått ut något alls. Var visst inte tydlig nog... som vanligt ::) Det kan oxå bero på att höet liksom inte ramlat ner utan "hakat upp sig" på skivan. Ett glattare material i konen kan alltså avhjälpa det problemet.

Vi har haft denna i hagen hela vintern.... den har stått på en grusad yta. Hästarna tillbringar rätt många timmar runt den. Det har varit perfekt. I just denna får det plats ungefär 20kg. torrt hösilage. Lagom morgon fordring till våra 4 lättfödda. Det har de ätit på mellan 7 och 13. Skulle nog kunna trycka i 10kg. till om man knökar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

johan smith

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 29 jun-11 kl 18:20 »
magert bete, inget kraftfoder och betet ska vara stort så hästen får röra sig mycket. gärna tillsammans med andra hästar så de kan springa i kapp...

Hur gör ni med era tunnor? Efter en jättekall och lång vinter trodde jag att min överfodring skulle gå att banta bort med restriktiv tillgång på bete men...

Har haft mina två feta hästar i en hage med lite bete men med mycket sly (tänkte att de kanske hellre äter rönn än giftiga växter). Nåväl den ena, valacken, har gått ner och börjar se snygg ut men stoet hon är fortfarande som en tunna.
Har börjat fundera på munkorg, någon som har erfarenheter?
dränga jäveln har talat.

vårlängtan

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 jun-11 kl 08:00 »
Jag håller med Johan Smith, det finns bara ett stort MEN, och det är:
Hästar som ääääälskar mat kan vara dåliga på att springa runt, de äter hellre.
Min nordsvensk går med en treårig paint och en vuxen, mycket springglad arab. Men han tittar på dem och tycker de fjantar,
kan haka på i nödfall.
Så honom är det betesmask och motion som gäller. Det senare får vi ta idag, t ex!

Kram till alla tjocka och smala pållar!
Njuter av värme och allt det gröna!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 24 sep-11 kl 00:45 »
Mina erfarenheter av foderlåda med begränsande nät: Jag hade en liknande foderhäck som den på bilden som JennyT lagt upp. Jag hade först 10x10cm rutnät-galler på min låda. Till mitt tinkersto fungerade detta dåligt. På den storleken åt hon på tok mycket mer än vad som var ok med tanke på att hon var fångkänslig. Detta var torrt hö jag fodrade med, och hon glufs-åt och tyckte fri tillgång var himmelriket! :P
Jag testade då att minska rutnätet till 7,5x7,5cm (tror jag det var.) och fick helt andra problem istället. Nu fastnade höet i lådan och det blev svårt för hästen att få ut höet genom gallret trots att det var mycket hö i lådan kvar. Det gick helt ok så länge lådan var nypåfylld, men sedan fick jag vara där regelbundet och underhålla flera gånger per dag och raffsa runt i lådan för att luckra upp höet som hade satt sig som en kompakt "kaka" och fastnat. Det var ett jäkla meck! "fri tillgång" fungerade alltså inte där eftersom hästen blev frustrerad när höet fastnade och stod och sparkade på sin låda istället för att bli harmonisk och lugn o sluta hetsäta. :/ Det var lättare att återgå till hennes vanliga portioner.
Min låda var gjord av formplyfa, sådant material glider höet ganska lätt på. (När det är torrt!) men ändå fungerade det inte så bra.

min erfarenhet av finmaskigt hönät är däremot bättre! Om man har problemet med att höpåsen följer med när hästen drar ut sitt hö så kan man enkelt haka fast höpåsen i väggen/stolpen i både överkanten och nederkanten så sitter den mera stabilt. Jag tror man får satsa på mindre rutor när det gäller hönät eftersom det blir lättare för hästen att grabba tag i höstråna. Jag tror att 2,5cm maskor är lagom men man får ju anpassa efter individ såklart.
Om man tycker att det är meckigt att fylla påsen så kan jag bara säga att då har man inte provat VED-STATIVET! ;D Det är bara att trä över höpåsen på stativet och fylla så många hökakor man vill ha i sin påse och knyta igen säcken. (Samma stativ man använder när man fyller ved-säckar, finns att köpa på t.ex JULA)

Min slutsats är att om man jämför med hölåda vs. finmmaskigt hönät så blir det så här:
Hönät! Det är enkelt att fylla, enkelt att flytta omkring på i hagen efter behov och humör, enkelt att hänga upp, enkelt för hästen att äta, billigt i pris, enkelt att skaffa nya om de går sönder, enkelt att laga med balsnören om de går sönder, enkelt att fixa själv UTAN HÄNDIG SAMBO ;) enkelt att ta med sig till olika stall, tävlingar, transport, kurser m.m.... enkelt och konfliktfritt för hästen om man hänger ut flera stycken påsar i hagen. Enkelt att förvara när de inte används. etc etc etc etc.......Sist men inte minst så kan man få ett gyllene tillfälle att få sin häst att röra mera på sig i hagen om man är listig och hänger ut flera stycken höpåsar långt i från varandra i olika ändar av hagen! Hästen kommer att växla höpåsar flera gånger innan de tagit slut eftersom de alltid är på jakt efter just de godaste stråna i påsen i första hand. ;) Så, jag är nöjd med detta än så länge! :)
[/b]
Lycka till med era foderprojekt! :)
« Senast ändrad: 24 sep-11 kl 00:51 av Hippievagnen »

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 26 sep-11 kl 21:45 »
Som jag ser det finns det (tyvärr!) inga genvägar när det gäller att hålla hästen i lagom hull.

1. Motion
2. Ett grovfoder med värden som passar hästen, dvs som man kan ge mycket av. Har man "för bra" grovfoder får man komplettera med halm för att få en tillfredsställande tuggtid.
Jag har sett en del som begränsat grovfodret i all evighet och i slutändan fått en bukig häst istället, pga proteinbrist, och inte sett skillnaden...

Falin

• -
« Svar #26 skrivet: 26 sep-11 kl 21:55 »
Och så skulle jag vilja tillägga att när det gäller motion så är långa skritturer i rask takt väldigt underskattat när det gäller att bränna fett!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #27 skrivet: 26 sep-11 kl 22:17 »
Är grovfodret analyserat? Ge om möjligt ett grovfoder med låga näringsvärden men håll också koll så att hästen får i sig det en ska. Halm är ju ett komplement men problemet är att det innehåller ungefär 4 Mj per kg foder och inget protein så risk för fortsatt övervikt och proteinbrist föreligger naturligtvis.
Tyvärr så är det motion det som funkar bäst.
Jag gjorde samma misstag och höll en islandshäst ihop med mina fullblod. Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig kunde tro att en häst kunde bli så fet på bara grovfoder. Jag lämnade bort honom till en som hade tid och rida honom och som inte hade så bra bete som mitt så  nu har han smalnat av men det är verkligen inte lätt. Och ston föredrar dessutom att enbart äta eftersom de egentligen ska vara dräktiga och lakterande hela tiden. Jag avundas dig inte  :P2q

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser