Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pers Bygg och Trä HB - men vad tänka på?  (läst 10558 gånger)

Pe4r

• Gäst
Pers Bygg och Trä HB - men vad tänka på?
« skrivet: 22 jun-11 kl 14:06 »
Jag funderar på att dra igång en liten rörelse efter nästa vinter.
Men behöver lite råd.

Startade ett företag förut men då jag bara fick en massa problem i skolan
så kom jag efter med skattepapprena och fick nån typ av försköningsskatt eller liknande.
Det sved i plånboken men pengarna fanns faktiskt.......

Jag skulle kunna ha det som hobby där jag inte registrerar en firma.
Men om jag registrerar en firma så får jag lära mig hur den delen fungerar också.

Om vi säger att man i mars månad startar "Pers Bygg och Trä HB",  fixar under vintern lite pengar
att köpa en halv släpvagn virke och lite verktyg.

Nån som har några bra ideér?

Pe4r

• Gäst
SV: Pers Bygg och Trä HB - men vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 15:51 »
Så nu fick jag lite tid över.....

Hade tänkt att bygga parkbänkar, hundkojor och lekstugor.

Sådant kanske man bara bygger på beställning, kanske ha en hundkoja och en parkbänk på lager.
Fågelholkar kräver inte mycket virke så det kan man bunkra upp ett antal av.

Kan man starta lite lätt så här och sen utveckla och ta fram fler och fler produkter.
Då kanske man snart har en verksamhet man kan leva på, kanske spara ihop vinsten
och låta den gå till ett husbygge eller nått sånt.

Jag har ersättning från Försäkringskassan och det vore jättekul om man kunde hitta
en egen väg att gå, att få en långsam övergång från bidragsberoende till
att bli min egen.

Fixar man hus eller gård eller nått kan man ju ha mycket annat då, lite djur, gårdsbutik o.s.v.

Idag hyr jag privat, liten lägenhet i villa där jag har möjlighet att stå ute och jobba dock är det mitt i stan.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 16:22 »
Det första du noga måste kolla är väl vad du får göra utan att riskera ersättningen du har nu.. Sen tycker jag du ska undvika just HB som du har skrivit i rubriken.. Mer krånglig företagsform än handelsbolag får man ju leta efter..  Och enskild firma är ju som sagt frågan vad FK säger om..

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 16:24 »
Aha, där hann Existens? före!  Och hans råd är bättre än mina.  Men så här hade jag tänkt skriva:

"Oftast brukar rådet vara  "smyg igång", så att Du inte står där och har satsat mer än Du har råd med, och så går alltihop i putten.

Men hör med F-kassan.  Dem ska Du inte bli osams med!

Att vara egen företagare kan vara mycket tufft.  Skatten ska in, bokföring ska skötas, ingen pardon.  Kolla först att Du klarar av det!"

Som Du ser är det delvis samma råd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 16:32 »
Jag gick en kurs, sen läste jag distans, allt glömt.....

Men jag har böcker, sen har jag en hyresvärd som kan en del och så
känner jag en annan bra kille som har positiv attityd som gärna hjälper mig.

Berättade om mina tankar om 4H för honom och han hjälper mig gärna.

Jag kommer inte göra mycket investeringar för detta, några få tusenlappar
till virke och maskiner då man smyger igång det hela.

Enskild Näringsidkare man kanske skulle vara?

Pe4r

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 16:50 »
Jasså du smartskaft du är här också  ;)

Den här Paul Sr som startade Orange County Shoppers började i ett litet källargarage.
Idag har han ett stort företag i mångmiljonklassen, dessutom har dom lokaler som inte är många år gamla heller.

Nybygge......

Så om jag börjar lite lungt och försöker spara så mycket som möjligt och
inte tar ut nån lön, då kan alla inkomster gå till att bygga upp verksamheten och en dag
kan jag stå helt och hållet på mina egna ben, eget företag har varit en dröm för mig sen jag var 13.....

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 17:21 »
Har du släppt tankarna på att bli mjölkbonde?  Skaplig lönsamhet där.... ;-)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-11 kl 17:24 »
Citera
Det första du noga måste kolla är väl vad du får göra utan att riskera ersättningen du har nu..

Ja oja, det är ju det allra viktigaste, att inte arbeta sig till en inkomst, jag håller med!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pe4r

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jun-11 kl 17:24 »
Skaplig ja....men lär kosta att starta om man inte köper en gård som är i drift redan.

Man börjar med lite snickeri, kan ju leda till att man kan få ihop pengar till eget hus eller nått.
Läste ett annat forum där folk undrade hur mycket buffert dom hade.

Någon hade ett arv på 400.000 och dom hade jobbat ihop lika mycket,
Så hade man sparat hela livet kanske man hade haft ett bra startkapital.

Pe4r

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jun-11 kl 17:27 »
FK vet mina ideér på både förening och företag och annat.
Tanken jag har är att vara öppen och prata med dom om att hitta nått som kan
leda till att jag kan minska ersättningen och en dag kanske avsäga mig den
men jag får för mig att dom inte är så sammarbetsvilliga, p.g.a. regler kan dom bryta.

Sen får man lägga ner firman, starta en ny och där ansöka om starta eget bidrag.
P.g.a. regler......men hade myndigheterna lyssnat mer hade dom nog kunnat stötta också.

urk

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 jun-11 kl 17:30 »
Citera
FK vet mina ideér på både förening och företag och annat.
Tanken jag har är att vara öppen och prata med dom om att hitta nått som kan
leda till att jag kan minska ersättningen och en dag kanske avsäga mig den
men jag får för mig att dom inte är så sammarbetsvilliga, p.g.a. regler kan dom bryta
.

Tummen upp där för Pe4r  :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pe4r

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jun-11 kl 17:46 »
Jo nog har man tänkt en del - dock alldeles för mycket.  (:)

Pe4r

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jun-11 kl 17:48 »
Nått annat jag tänkte på förut var ju en camping.

Man hade haft en gård med mycket mark, lite byggsnick och kanske lite djur.
Sen bygger man  nån stuga och ordnar husvagnsplatser och ett fint grönområde, självklart vid vattnet.

Jobbade en del förut på en Friluftcentral som gick under kommunen och några föreningar bl.a. kyrkan.

Men det är slut med det, man får dra igång nått eget.

Så en gård med flera olika infallsvinklar, men jag gissar
det blir mycket övertidsarbete och lite vinst på det hela.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 jun-11 kl 18:40 »

Ja oja, det är ju det allra viktigaste, att inte arbeta sig till en inkomst, jag håller med!

Missförstår du med vilja? eller gör du dig bara dum?

Självklart är det bra om han kan leva på en egen inkomst istället för bidragen. Men jag trodde han hade bidragen för att överleva. Att börja bygga fågelholkar och det visar sig att alla bidrag dras in, känns en smula vågat tycker jag. Är det så kollosalt farligt att ta reda på vad som gäller?

Pe4r

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jun-11 kl 18:53 »
Jag har pratat med dom förut men dom har inte några invändningar men det är som alltid
en myndighet som är dålig på att planera och ha framförhållning men då jag väl börjar planera
en start får jag se till att prata med dom.

Om inte annat skriver jag firman på hyresvärden så gör jag jobbet.
Då ska dom inte lägga sig i vad jag gör på min fritid om jag jobbar gratis åt min egen hyresvärd typ.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jun-11 kl 18:55 »
"smyga igång" är det enda möjliga om man inte har ett rejält startkapital. Nu är det ju förbjudet med svartarbete, men annars hade det varit en idé att sälja de där fågelholkarna privat via blocket.se eller liknande. En möjlighet är att via firman hyra ut sig själv till företag som behöver hjälp med ett eller annat för en kort period. Vill man hålla på med snickeri kan det ju passa att hjälpa till vid byggen eller liknande. Visserligen får man hålla en väldigt lågt pris, men erfarenhet och kontakter är ofta värt mer än pengar i början.

Jag känner några företagare, och de har en sak gemensamt; de har dedikerat hela sitt liv till sitt företag. 80+ timmar i veckan, inte bara första året utan fortfarande efter 10-30 år. Man måste ha rätt typ av personlighet för att lyckas. Det finns de som vill starta eget för att bli "friare", men de bedrar sig. Som egenföretagare är man så ofri man kan bli. Man har inte längre bara en chef att försöka hålla nöjd, utan varje kund får samma roll.

Pe4r

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jun-11 kl 18:59 »
Man är fri men får säkert jobba mer om vi säger så.

Jag kan ha dte som hobby att bygga holkar o.s.v. och sälja via Blocket.
finns en viss gräns där det börjar vara dags att starta en näringsverksamhet sedan.

Hade jag däremot sparkat igång en 4H förening hade jag kunnat bygga för föreningens räkning
och pengarna går till föreningen och i och med det kan det leda till att man kan hyra ett hus eller gård
där man kan både bo och driva en förening.

Det är en tanke också, strunta i att köpa och försöka hitta ett hus till uthyres och där kunna bedriva en verksamhet.
Då slipper man dra på sig lån och sådant.

Då kan jag driva en förening på heltid.

Pe4r

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jun-11 kl 19:02 »
Hade man haft 100.000 och tänka sig flytta några mil utanför stan - typ 5-10 mil så då kan
jag köpa ett hus kontant och där kunnat bo med mitt hyrestillägg men nej jag tror inte jag vill bo ute i skogen riktigt.....

Men man försöker hålla lite koll på Blocket.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jun-11 kl 20:59 »
Spana in en storbonde som bara har en dotter och lägg in en stöt där!   ;D   Hon lär ju ärva hela gården en dag....Lätt som en plätt!    ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 jun-11 kl 21:03 »
Spana in en storbonde som bara har en dotter och lägg in en stöt där!   ;D   Hon lär ju ärva hela gården en dag....Lätt som en plätt!    ;D
Och fram till dess finns det nog lantarbete i mängd att få utföra  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser